Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
WSPIERAJĄCY UCZNIÓW
Z TRUDNOŚCIAMI MATEMATYCZNYMI
„Umiem liczyć”
Ewelina Turek
SP 34 w Gdyni
TREŚCI PROGRAMU:
I .Założenia programu
II. Cele programu
III .Treści kształcenia
IV. Procedury osiągania celów
V. Ewaluacja
*ANKIETA
*GRY I ZABAWY EDUKACYJNE
*SCENARIUSZ LECKJI
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Program „Umiem liczyć” skierowany jest do uczniów specjalnej szkoły podstawowej
klas 4-6 z problemami matematycznymi. Potrzebę jego zbudowania opieram na obserwacji
moich uczniów i ich trudnościach matematycznych. Dziecko uczy się „schematyzowania”
rzeczywistości, poznaje podstawowe elementarne i użyteczne w życiu pojęcia matematyczne.
Program nauczania jest zgodny z Rozporządzeniem MEN dla II etapu edukacyjnego
sześcioletniej szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu lekkim.
Istotą tego programu jest zmiana form i metod pracy, umożliwiających uczniom
wykonywanie zadań zgodnych z ich tempem pracy, aktywizujących do samodzielnego
zdobywania umiejętności. Wiele problemów będzie rozwiązywanych poprzez gry i zabawy.
II.
CELE PROGRAMU:
1. Cele ogólne:
•
wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach z matematyki
utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki
kształtowanie umiejętności prowadzenia prostych matematycznych rozumowań
•
•
2. Cele szczegółowe:
stosuje reguły kolejności wykonywania działań,
stosuje cechy podzielności,
porównuje zbiory i ich porządkowanie,
uporządkowuje liczby na osi liczbowej,
określa z treści zadania istotnych wielkości,
ilustruje własności prostych figur geometrycznych,
rozpoznaje godziny na zegarze wskazówkowym,
wylicza daty w kalendarzu,
posługuje się podstawowymi jednostkami miary,
zmierzy dany odcinek
III.
TREŚCI NAUCZANIA:
KLASA 4
1. Pogłębianie i rozszerzanie wiadomości dotyczących liczb w zakresie 20
Dodawanie i odejmowanie. Wprowadzenie mnożenia jako dodawanie różnych składników.
Znak mnożenia, terminy: czynniki, mnożenie, iloczyn. Porównywanie różnicowe i ilorazowe w
prostych sytuacjach praktycznych.
2. Wprowadzenie cyfr rzymskich i zapis rzymski liczb od 1 do 12.
Obliczenia zegarowe na zegarach z różnymi tarczami i oznaczeniami. Miesiące w roku i ich
oznaczenia, zapisywanie dat.
3. Oś liczbowa z liczbami naturalnymi.
Porównywanie liczb, zapis cyframi i słowami. Interpretacja dodawania, odejmowania i
mnożenia na osi liczbowej.
4. Zadania tekstowe.
Rozwiązywanie zadań tekstowych o treści związanej z sytuacjami spotykanymi przez uczniów
w życiu codziennym, których rozwiązanie wymaga porównywania różnicowego i ilorazowego
w zakresie 20. Układanie zadań przez uczniów.
5. Liczby do 100.
liczenie dziesiątkami oraz kolejno. Zapis
i
Głośne
odejmowanie pełnych dziesiątek. Wyodrębnianie dziesiątek i jedności, porównywanie.
Doskonalenie techniki liczenia.
liczby dwucyfrowej. Dodawanie
6. Mierzenie i jednostki miary.
Różnorodne ćwiczenia związane z mierzeniem długości, pojemności, masy. Zadania sytuacje
praktyczne. Opisy ważenia różnymi sposobami stosowanymi obecnie.
7. Mnożenie i dzielenie w zakresie 30.
Dodawanie jednakowych składników w sytuacjach konkretnych, zapis dzielenia. Znak
dzielenia, terminy: dzielna, dzielnik, iloraz. Proste przykłady ...