Dodaj publikację
Autor
Ewelina Turek
Data publikacji
2012-05-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
115

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM  AUTORSKI WSPIERAJĄCY UCZNIÓW Z TRUDNOŚCIAMI MATEMATYCZNYMI.
 Pobierz (pdf, 1,0 MB)

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI

WSPIERAJĄCY UCZNIÓW

Z TRUDNOŚCIAMI MATEMATYCZNYMI

„Umiem liczyć”

Ewelina Turek

SP 34 w Gdyni

TREŚCI PROGRAMU:

I .Założenia programu

II. Cele programu

III .Treści kształcenia

IV. Procedury osiągania celów

V. Ewaluacja

*ANKIETA

*GRY I ZABAWY EDUKACYJNE

*SCENARIUSZ LECKJI

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:

Program „Umiem liczyć” skierowany jest do uczniów specjalnej szkoły podstawowej
klas 4-6 z problemami matematycznymi. Potrzebę jego zbudowania opieram na obserwacji
moich uczniów i ich trudnościach matematycznych. Dziecko uczy się „schematyzowania”
rzeczywistości, poznaje podstawowe elementarne i użyteczne w życiu pojęcia matematyczne.
Program nauczania jest zgodny z Rozporządzeniem MEN dla II etapu edukacyjnego
sześcioletniej szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu lekkim.

Istotą tego programu jest zmiana form i metod pracy, umożliwiających uczniom
wykonywanie zadań zgodnych z ich tempem pracy, aktywizujących do samodzielnego
zdobywania umiejętności. Wiele problemów będzie rozwiązywanych poprzez gry i zabawy.

II.

CELE PROGRAMU:

1. Cele ogólne:

wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach z matematyki

utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki
kształtowanie umiejętności prowadzenia prostych matematycznych rozumowań


2. Cele szczegółowe:

stosuje reguły kolejności wykonywania działań,
stosuje cechy podzielności,
porównuje zbiory i ich porządkowanie,
uporządkowuje liczby na osi liczbowej,
określa z treści zadania istotnych wielkości,
ilustruje własności prostych figur geometrycznych,
rozpoznaje godziny na zegarze wskazówkowym,
wylicza daty w kalendarzu,
posługuje się podstawowymi jednostkami miary,
zmierzy dany odcinek



III.

TREŚCI NAUCZANIA:

KLASA 4

1. Pogłębianie i rozszerzanie wiadomości dotyczących liczb w zakresie 20

Dodawanie i odejmowanie. Wprowadzenie mnożenia jako dodawanie różnych składników.
Znak mnożenia, terminy: czynniki, mnożenie, iloczyn. Porównywanie różnicowe i ilorazowe w
prostych sytuacjach praktycznych.

2. Wprowadzenie cyfr rzymskich i zapis rzymski liczb od 1 do 12.

Obliczenia zegarowe na zegarach z różnymi tarczami i oznaczeniami. Miesiące w roku i ich
oznaczenia, zapisywanie dat.

3. Oś liczbowa z liczbami naturalnymi.

Porównywanie liczb, zapis cyframi i słowami. Interpretacja dodawania, odejmowania i
mnożenia na osi liczbowej.

4. Zadania tekstowe.

Rozwiązywanie zadań tekstowych o treści związanej z sytuacjami spotykanymi przez uczniów
w życiu codziennym, których rozwiązanie wymaga porównywania różnicowego i ilorazowego
w zakresie 20. Układanie zadań przez uczniów.

5. Liczby do 100.

liczenie dziesiątkami oraz kolejno. Zapis

i
Głośne
odejmowanie pełnych dziesiątek. Wyodrębnianie dziesiątek i jedności, porównywanie.
Doskonalenie techniki liczenia.

liczby dwucyfrowej. Dodawanie

6. Mierzenie i jednostki miary.

Różnorodne ćwiczenia związane z mierzeniem długości, pojemności, masy. Zadania sytuacje
praktyczne. Opisy ważenia różnymi sposobami stosowanymi obecnie.

7. Mnożenie i dzielenie w zakresie 30.

Dodawanie jednakowych składników w sytuacjach konkretnych, zapis dzielenia. Znak
dzielenia, terminy: dzielna, dzielnik, iloraz. Proste przykłady ...