Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI W KLASIE II a
Nauczyciel prowadzący: J. Jasiak
Temat: Rozprawka – krok po kroku.
Cele ogólne:
przypomnienie zasad tworzenia rozprawki
kształcenie umiejętności wyrażania własnych opinii i ich argumentowania
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
wyliczyć konieczne elementy rozprawki
odróżnić argument od przykładu
sformułować tezę
dowieść jej słuszności poprzez właściwą argumentację
zastosować przykłady z życia
wyszukać argumenty w konkretnym tekście
Czas: 45 minut
Metody: problemowa, ćwiczenia przedmiotowe, prac z tekstem
Formy pracy: zbiorowa, w parach
Środki dydaktyczne: materiały przygotowane przez nauczyciela (załącznik)
Przebieg lekcji:
Wprowadzenie:
(ok.5 minut)
Powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Zapoznanie z celami lekcji – przypomnienie zasad tworzenia rozprawki i uporządkowanie naszej wiedzy.
Zapisanie tematu.
Rozwinięcie:
(ok.35 minut)
Rozdanie uczniom tekstów rozprawki. Pytanie: co jest zauważalne od razu? - brak akapitów. Prośba o wskazanie części kompozycyjnych i wyróżnienie ich za pomocą akapitów ( zał.1). Zapisanie schematu na tablicy wstęp – 10%, rozwinięcie – 80%, zakończenie – 10%
Rozdanie tekstów artykułu (zał.2) - 1 na parę. Głośne odczytanie. Zapisanie tematu rozprawki: Internet – błogosławieństwo czy przekleństwo współczesnego człowieka?
Prośba o sformułowanie tezy wynikającej z treści artykułu. Zapisanie jej na tablicy. Internet to przekleństwo współczesnego człowieka, ponieważ zbyt częste z niego korzystanie...
Wyszukiwanie przez uczniów w treści artykułu argumentów i przykładów potwierdzających tezę – praca zbiorowa pod kierunkiem nauczyciela. Efekty pracy pojawiają się na tablicy.
Powoduje dziwne zachowania, skazujące nas na śmieszność – przykład?
Niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie
Powoduje negatywne zmiany w naszej osobowości, charakterze – lenistwo, brak krytycyzmu wobec siebie, zmienność nastrojów
Zabiera mnóstwo cennego czasu, który moglibyśmy efektywniej spożytkować
Wpływa negatywnie na kontakty interpersonalne (międzyludzkie), skazując nas na samotność – obiad przed monitorem,
Formułowanie przeciwnej do poprzedniej tezy. Internet to błogosławieństwo, ponieważ umiejętnie wykorzystywany...
Zbieranie argumentów i przykładów – praca w parach (5 min)
Przedstawienie efektów pracy.
Stanowi bogate źródło wiedzy
Pozwala na szybkie i nieograniczone kontakty z ludźmi
Dostarcza bieżących informacji
Pozwala oszczędzać czas (zakupy, płatności)
Dostarcza nam rozrywki (muzyka, filmy, książki)
Umożliwia oszczędzanie pieniędzy
Rozmowa na temat konieczności uporządkowania argumentacji.
Podsumowanie:
(ok.5 minut)
Przypomnienie zasad tworzenia rozprawki krok po kroku, przypomnienie słownictwa – rozdanie pomocniczej notki (zał. 3)
Podanie pracy domowej – przygotowanie się do pisania rozprawki poprzez utrwalenie wiadomości dotyczącej tej formy wypowiedzi, ewentualnie prośba o uporządkowanie zgromadzonych na lekcji argumentów.
Przekazanie kryteriów oceny rozprawki, prośba o ich przeanalizowanie (zał. 4).
Załączniki:
Kogo widziałbyś na stanowisku burmistrza swego miasta: Don Kichota czy Sanczo Pansę?
Na lekcji czytaliśmy fragment powieści hiszpańskiego pisarza pt. „Don Kichot z Manczy”. Bohaterami tego utworu są dwie postacie: Don Kichot i Sanczo Pansa ...