Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kaprysy marcowej pogody
konspekt zajęć dla uczniów szkoły podstawowej
edukacja wczesnoszkolna
kl. II
Cele główne:
- układanie kilkuzdaniowej wypowiedzi ustnej i pisemnej na temat marcowej pogody,
- nabycie umiejętności rozróżniania i posługiwania się symbolami użytymi na mapie pogody i w kalendarzu,
- nabycie umiejętności posługiwania się odpowiednim słownictwem podczas odczytywania map pogody,
- nabycie umiejętności odczytywania temperatury powietrza na termometrze,
- nabycie umiejętności sprawdzania dzielenia za pomocą mnożenia.
Cele szczegółowe:
- wyjaśnienie przysłowia W marcu jak w garncu,
- wyjaśnienie czym jest pogoda, co się na nią składa,
- wyjaśnienie czym jest temperatura, jak możemy ją sprawdzić,
- rozbudzenie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z literaturą,
- zrozumienie potrzeby dbania o swoje zdrowie poprzez prawidłowe ubieranie się w marcową pogodę,
- odszukanie miast Polski na mapie pogody,
- nabycie umiejętności wcielania się w rolę,
- nabycie umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych – mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 30,
- nabycie umiejętności posługiwania się nożyczkami podczas wycinania kalendarza pogody,
- nabycie umiejętności przestrzegania norm społecznych,
- wdrażanie do logicznego myślenia,
- wdrażanie i motywowanie do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Metody: metody aktywizujące, burza mózgów, pogadanka, praca z tekstem, zabawy dramowe
Środki dydaktyczne:
Nowe Już w szkole – podręcznik cz. 2, Nowe Już w szkole - ćwiczenia część 3, Nowe Już
w szkole – matematyka – część 3, papierowy garnek i symbole pogodowe, magnesy, koperta, w środku tekst z podręcznika List od Marca, wiersz Marcowe kaprysy B. Formy, termometr pokojowy, zaokienny i elektroniczny, mapa Polski, karteczki z symbolami i temperaturą, zeszyt w linie, zeszyt w kratkę, patyczki, nożyczki, wycinanka – kalendarz pogody.
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie dzieci.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
3. W marcu jak w garncu – wprowadzenie do zajęć. Na tablicy nauczyciel przypina wycięty z brystolu garnek a dookoła przypina różne symbole pogody. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie symboli, nazwanie ich i przypięcie w środku garnka.
4. Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”. Zapisanie go na tablicy przez chętne dziecko.
5. Krótka pogadanka na temat zjawisk pogodowych występujących na świecie. Czym jest pogoda i co się na nią składa? – kolorowanie odpowiednich liter w ramkach
i odczytanie haseł. Przyklejanie podpisów do symboli pogodowych – praca w zeszycie ćwiczeń.
6. Kaprysy marcowej pogody na podstawie wiersza B. Lewandowskiej pt. List od Marca. Wręczenie dzieciom koperty z listem. Odczytanie przez chętne dziecko treści listu do Marca. Określenie nadawcy i odbiorcy listu. Rozmowa dotycząca zadań, jakie musi wykonać Marzec, co chciałby nam podarować oraz jaką pogodę nam przynosi. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: co chcielibyście powiedzieć Marcowi? O jaką pogodę chciałyby go poprosić ...