Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat dnia: Miododajne pszczoły. – 2 jednostki lekcyjne
Cele ogólne:
- Zapoznanie uczniów z informacjami na temat zwyczajów pszczół oraz wykorzystania produktów pochodzenia pszczelego w medycynie i kosmetyce .
Cele szczegółowe:
Uczeń
- potrafi nazwać produkty pochodzenia pszczelego,
- wie do czego wykorzystuje się produkty pochodzenia pszczelego,
- zna właściwości lecznicze miodu oraz produktów pochodzenia pszczelego,
- uważnie słucha czytanego tekstu,
- wypowiada się na temat usłyszanego tekstu,
- współpracuje z innymi przy wymyślaniu zagadek,
- wykazuje zainteresowanie tematem przyrodniczym,
- zna i stosuje zasady ortograficzne.
1. Środki dydaktyczne: ilustracja pszczoły, ramka z ula, kapelusz pszczelarza, produkty pochodzenia pszczelego, kartki do zapisania zagadek, karty pracy nr 72
2. Metody pracy: burza mózgów, pogadanka, praca z tekstem, pokaz, obserwacja
3. Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Przebieg lekcji:
1. Rozwiązanie zagadki:
Zgrabne domki w sadzie mają,
miód w tych domkach wyrabiają. ...
2. Burza mózgów: Jakie wyrazy kojarzą się Wam z pszczołą:
- n-l dopisuje do przyczepionej na tablicy pszczoły określenia.
3. Omówienie rodzajów miodu z zaznaczeniem właściwości leczniczych.
4. Produkty prosto z ula – prezentacja przyniesionych do klasy produktów: miodu oraz preparatów leczniczych: propolis, pyłek kwiatowy kosmetyki itp.
Przekazanie przy okazji informacji dodatkowych na temat wykorzystania miodu w lecznictwie i kosmetyce.
- Apiterapia
-Propolis
- Pyłek kwiatowy
4. Czytanie wiersza Ryszarda Grońskiego W ulu – s. 99 i praca z tekstem:
- odszukanie w wierszu fragmentu opisującego zmartwienie pszczół.
5. Zagadki z ula. Podział klasy na 5 zespołów. Każda z nich w tajemnicy przed pozostałymi wymyśla, układa i zapisuje zagadkę, której rozwiązaniem będą hasła:
- miód, - pszczoła, - truteń, - królowa pszczół, - ul
Odczytanie zagadek i odgadywanie przez resztę klasy. Zapisanie najciekawszej zagadki na tablicy. ( - lub 2 w zależności, czy będą długie, czy nie)
- Przepisywanie wybranej zagadki.
6. Przerwa śródlekcyjna – zabawa integracyjna
7. Zapoznanie z tekstem dotyczącym życia i zwyczajów pszczół „Bez pszczół nie byłoby miodu i wosku”- s. 100 – 101.
- Głośne odczytanie tekstu przez nauczyciela.
- Praca w grupach: Zaznaczanie w tekście fragmentów dotyczących różnych tematów związanych z rozmnażaniem owadów, pracą w ulu, zwyczajami pszczół, pracą na łące, trutniami.
- Poszczególne grupy odczytują zaznaczone fragmenty. 87. Podsumowanie wiadomości o pszczołach. Ćw. 1, 2, 3, 6, 7, 8, s.30 – 31 ( ćwiczenia ).
8. Utrwalenie pisowni wyrazów – wyjątków od reguły pisowni po spółgłoskach – ćw. 4, 5, s.30 – 31.
9. Plaster miodu – każde dziecko kładzie przed sobą na serwetce suchy wafel, na który n-l nakłada miód.
10. Zadanie domowe: (odczytanie; wyjaśnienie).
- Układanie zdań z wyjątkami od zasady pisowni rz po spółgłoskach – karta pracy 72.