Dodaj publikację
Autor
Aneta Delak
Data publikacji
2012-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
318

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja zapoznająca uczniów z różnymi formami tańca.
 Pobierz (doc, 73,5 KB)

Podgląd treści


Innowacja pedagogiczna na temat:
„Taniec jako forma ekspresji”

1. Rok szkolny rozpoczęcia innowacji: 2004/2005

2. Osoba wdrażająca innowację:
- mgr Aneta Delak, nauczyciel wychowania fizycznego

3. Miejsce realizacji:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. Władysława Szafera
ul. Szkolna 7/1, 68-213 Lipinki Łużyckie
woj. lubuskie, tel/fax 068 375 20 85

4. Przedmiot nauczania: wychowanie fizyczne

5. Czas trwania innowacji : 20 miesięcy

Wstęp

Taniec to rodzaj aktywności ruchowej człowieka występującej w określonej formie ruchowej. Istnieje on w przestrzeni, ma swój wymiar, dynamikę, rysunek czy kształt, pojawia się, trwa i przemija w czasie.
Więź tańca z kulturą fizyczną jest oczywista, choć nie zawsze i przez wszystkich zauważana i doceniana. Dostrzeżenie i zastosowanie tańca w kulturze fizycznej w pełnym wachlarzu jego możliwości stwarza dużą szansę upowszechniania i wzbogacania kultury fizycznej. Taniec był, jest i zawsze będzie jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego wyżycia, sposobem zabawy i odprężenia. Na różnych etapach rozwoju społeczeństwa ludzkiego, w różnych środowiskach geograficznych, odgrywał zawsze, niekiedy nawet bardzo znaczącą rolę.
Taniec zawsze spełniał i spełnia rolę środka usprawniającego motoryczność ludzką, czynnika wpływającego na rozwój i kształtowanie sprawności ruchowej człowieka. Ruch taneczny dzięki swej rytmicznej powtarzalności jest ruchem intensywnym. Wyzwalane poprzez taniec emocje wpływają na większe zmobilizowanie potencjalnych sił organizmu, pozwalają na dawkowanie dużo większego wysiłku niż przy zwykłych ćwiczeniach.
Taniec jest skutecznym sposobem kształtowania precyzji ruchów. Kształcenie precyzji ruchów wpływa na doskonalenie ogólnej koordynacji i płynnego ich przebiegu.
Walory sprawnościowe kształtowane przez taniec to także takie cechy jak lekkość, sprężystość, obszerność ruchu, gibkość, płynność, skoczność.
Istotnym zjawiskiem jest także połączenie sprawności ruchowej z doznaniami estetycznymi, z towarzyszącym mu zawsze w mniejszym lub większym stopniu elementem artyzmu i związanymi z nim przeżyciami. Taniec pozwala na twórcze wypowiadanie się człowieka poprzez ruchy ciała, pozwala na improwizację ruchową, gdyż wszelkie kroki, figury i układy taneczne zostawiają zawsze duży margines dowolności ruchowo - wyrazowej.
Tańce spełniają rolę nie tylko kształtująca w sensie fizycznym, lecz uczą również w atrakcyjny sposób współżycia towarzyskiego, wyrabiają estetykę i elegancję ruchu.
Znaczną rolę w atrakcyjności tańca jako formy zajęć ruchowych odgrywa podkład muzyczny. Dostarcza on nie tylko doznań estetycznych, ale ułatwia ruch, czyni go mniej nużącym, wyzwala pewne emocje, które niwelują ujemne skutki zmęczenia. Zabawowy charakter czynności tanecznych, emocjonalne zaangażowanie sprzyjają odprężeniu psychicznemu, służą zmniejszeniu napięcia, likwidacji źródeł frustracji.
Taniec łączy w sobie dwa ważne elementy: ruch fizyczny o wszechstronnych walorach oraz zabawę i rozrywkę związaną z tradycyjnym pojęciem tańca.
Dodatkowo należy podkreślić dostępność ...