Dodaj publikację
Autor
Jolanta Nitycz
Data publikacji
2012-05-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
199

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla uczniów klasy I. Ma za zadanie wdrażać dzieci w wieku szkolnym do stosowania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych. Zapoznaje ze znakami drogowymi i podstawowymi zasadami obowiązującymi w ruchu drogowym. Uczy właściwych zachowań w obliczu zagrożenia. Kształtuje odpowiednie postawy w kontaktach z nieznajomymi osobami dorosłymi.
 Pobierz (docx, 24,0 KB)

Komentarze

grazka65, 2012-05-31

Ciekawy, krótki, przejrzysty. Sadzę, że skorzystam z pomysłu.

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ

„BĄDŹ BEZPIECZNY”

Wstęp

Jednym z celów edukacji dziecka w okresie wczesnoszkolnym jest uwrażliwienie na kwestię jego bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa w kontaktach z innymi dziećmi i dorosłymi. Na bezpieczeństwo dzieci czyha wiele zagrożeń: podczas drogi do szkoły, w szkole, w domu, w czasie zabawy. Opracowany przeze mnie program przeznaczony jest dla uczniów klasy I.

1. Cele programu

Cele ogólne:

Wdrażanie dzieci w wieku szkolnym do stosowania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.

Kształtowanie u dzieci właściwych postaw w chwili zagrożenia.

Cele szczegółowe:

Zapoznanie dzieci z różnymi typami zagrożeń, jakie mogą spotkać w życiu codziennym.

Wskazywanie właściwych zachowań w obliczu zagrożenia.

Kształtowanie odpowiednich postaw w kontaktach z nieznajomymi osobami dorosłymi.

Zapoznanie ze znakami drogowymi i podstawowymi zasadami obowiązującymi w ruchu drogowym.

Rozwijanie umiejętności przewidywania skutków zabaw w pobliżu jezdni.

Zapamiętywania numerów alarmowych i odpowiednie ich wykorzystanie.

2. Treści kształcenia

Lp.

Tematyka zajęć

Zagadnienia do realizacji

Termin

1

Bezpieczna droga do szkoły.

Zapoznanie z zasadami bezpiecznego zachowania się na drodze.

Poznanie znaków drogowych.

Klasyfikowanie typów zagrożeń związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym.

Utrwalenie w praktyce zasad przechodzenia przez jezdnię.

Wdrażanie do przechodzenia w miejscach wyznaczonych.

Rozwijanie nawyku noszenia elementów odblaskowych.

wrzesień, październik

2011

2

Bezpieczna szkoła.

Bezpieczne poruszanie się po budynku szkoły.

Właściwe korzystanie z urządzeń znajdujących się na terenie szkoły.

Utrzymanie ładu i porządku w klasie i na korytarzu oraz ostrożne zachowanie się na schodach.

Bezpieczne korzystanie z niebezpiecznych przyborów szkolnych.

Zachowanie bezpieczeństwa na zajęciach z edukacji fizycznej.

cały rok

3

Bezpieczeństwo w domu.

Właściwe korzystanie ze sprzętów, urządzeń.

Mądre i bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu.

Zachowanie bezpieczeństwa w kontaktach z osobami nieznajomymi (nie otwierać drzwi, nie podawać danych personalnych).

Bezpieczna zabawa w domu.

marzec, kwiecień

2012

4

Bezpieczny odpoczynek.

Wdrażanie do zabaw w bezpiecznych miejscach- z dala od jezdni.

Unikanie niebezpiecznych miejsc podczas zimowych zabaw.

Umiejętność zachowania się podczas niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych (burza, wichura, zawieja).

Zapobieganie wypadkom na wsi.

styczeń, maj 2012

5

Bezpieczne zabawy

Wskazywanie bezpiecznych zabaw i miejsc do zabawy z dala od drogi.

Wdrażanie do unikania miejsc niebezpiecznych w czasie zabaw na śniegu.

styczeń, maj 2012

3. Formy pracy

Rozmowy, pogadanki

Omawianie plansz i ilustracji tematycznych

Film

Prowadzenie zajęć w formie zabawy

Ćwiczenia doskonalące umiejętność prawidłowego przechodzenia przez ulicę

Nauka wierszy, piosenek

Inscenizacje, dramy

Prace plastyczne

Konkursy, quizy, krzyżówki

Spotkania z policjantem

4. Zamierzone osiągnięcia uczniów

Uczeń:

zna i stosuje w praktyce zasady ruchu drogowego,

poznaje podstawowe znaki drogowe,

poprawnie zachowuje się w roli pieszego ...