Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
grazka65, 2012-05-31
Ciekawy, krótki, przejrzysty. Sadzę, że skorzystam z pomysłu.
PROGRAM ZAJĘĆ
„BĄDŹ BEZPIECZNY”
Wstęp
Jednym z celów edukacji dziecka w okresie wczesnoszkolnym jest uwrażliwienie na kwestię jego bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa w kontaktach z innymi dziećmi i dorosłymi. Na bezpieczeństwo dzieci czyha wiele zagrożeń: podczas drogi do szkoły, w szkole, w domu, w czasie zabawy. Opracowany przeze mnie program przeznaczony jest dla uczniów klasy I.
1. Cele programu
Cele ogólne:
Wdrażanie dzieci w wieku szkolnym do stosowania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
Kształtowanie u dzieci właściwych postaw w chwili zagrożenia.
Cele szczegółowe:
Zapoznanie dzieci z różnymi typami zagrożeń, jakie mogą spotkać w życiu codziennym.
Wskazywanie właściwych zachowań w obliczu zagrożenia.
Kształtowanie odpowiednich postaw w kontaktach z nieznajomymi osobami dorosłymi.
Zapoznanie ze znakami drogowymi i podstawowymi zasadami obowiązującymi w ruchu drogowym.
Rozwijanie umiejętności przewidywania skutków zabaw w pobliżu jezdni.
Zapamiętywania numerów alarmowych i odpowiednie ich wykorzystanie.
2. Treści kształcenia
Lp.
Tematyka zajęć
Zagadnienia do realizacji
Termin
1
Bezpieczna droga do szkoły.
Zapoznanie z zasadami bezpiecznego zachowania się na drodze.
Poznanie znaków drogowych.
Klasyfikowanie typów zagrożeń związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym.
Utrwalenie w praktyce zasad przechodzenia przez jezdnię.
Wdrażanie do przechodzenia w miejscach wyznaczonych.
Rozwijanie nawyku noszenia elementów odblaskowych.
wrzesień, październik
2011
2
Bezpieczna szkoła.
Bezpieczne poruszanie się po budynku szkoły.
Właściwe korzystanie z urządzeń znajdujących się na terenie szkoły.
Utrzymanie ładu i porządku w klasie i na korytarzu oraz ostrożne zachowanie się na schodach.
Bezpieczne korzystanie z niebezpiecznych przyborów szkolnych.
Zachowanie bezpieczeństwa na zajęciach z edukacji fizycznej.
cały rok
3
Bezpieczeństwo w domu.
Właściwe korzystanie ze sprzętów, urządzeń.
Mądre i bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu.
Zachowanie bezpieczeństwa w kontaktach z osobami nieznajomymi (nie otwierać drzwi, nie podawać danych personalnych).
Bezpieczna zabawa w domu.
marzec, kwiecień
2012
4
Bezpieczny odpoczynek.
Wdrażanie do zabaw w bezpiecznych miejscach- z dala od jezdni.
Unikanie niebezpiecznych miejsc podczas zimowych zabaw.
Umiejętność zachowania się podczas niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych (burza, wichura, zawieja).
Zapobieganie wypadkom na wsi.
styczeń, maj 2012
5
Bezpieczne zabawy
Wskazywanie bezpiecznych zabaw i miejsc do zabawy z dala od drogi.
Wdrażanie do unikania miejsc niebezpiecznych w czasie zabaw na śniegu.
styczeń, maj 2012
3. Formy pracy
Rozmowy, pogadanki
Omawianie plansz i ilustracji tematycznych
Film
Prowadzenie zajęć w formie zabawy
Ćwiczenia doskonalące umiejętność prawidłowego przechodzenia przez ulicę
Nauka wierszy, piosenek
Inscenizacje, dramy
Prace plastyczne
Konkursy, quizy, krzyżówki
Spotkania z policjantem
4. Zamierzone osiągnięcia uczniów
Uczeń:
zna i stosuje w praktyce zasady ruchu drogowego,
poznaje podstawowe znaki drogowe,
poprawnie zachowuje się w roli pieszego ...