Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Klonowska
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
104

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA DOJRZAŁEGO DO PODJĘCIA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO W ŚWIETLE LITERATURY.
 Pobierz (docx, 38,6 KB)

Podgląd treści

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA DOJRZAŁEGO DO PODJĘCIA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO W ŚWIETLE LITERATURY

1.1 Pojęcie dojrzałości szkolnej w świetle literatury

Rozpoczynając badania nad dojrzałością szkolną brano pod uwagę tylko poziom inteligencji dziecka. Dopiero później zwrócono uwagę na dojrzałość społeczną dziecka, a szczególnie zwraca się uwagę na umiejętność nawiązywania przez dziecko kontaktów z rówieśnikami i nauczycielem

Szkoła dla pierwszoklasisty jest można powiedzieć pierwszym miejscem pracy. Dobry start sprawi, że pierwszakowi później łatwiej będzie radzić sobie z trudnościami jakie napotka w życiu, nauczy się szanować siebie i swoje obowiązki. To jak rozpocznie naukę będzie miało wpływ na ukształtowanie pozytywnego stosunku do szkoły, do nauki i do nauczycieli.

W dzisiejszych czasach obserwujemy wzrastające tempo życia. Zachodzące w nim przemiany wymuszają obniżenie wieku, w którym dziecko opanowuje podstawowe umiejętności niezbędne do rozumienia tego, co się wokół niego dzieje. Ma to także związek z osiągnięciem dojrzałości szkolnej dziecka. W świetle zmieniających się przepisów w systemie oświatowym edukacja wczesnoszkolna rozpocząć się ma już w wieku sześciu lat. Obecnie w oddziałach przedszkolnych znajdują się dzieci pięcio

i sześcioletnie.

Zagadnieniem dojrzałości szkolnej zajmowało się wiele pedagogów i psychologów. Wśród nich możemy wyróżnić np.: K. Penning, H. Winkler, Ch. Buchler, S. Szumana, M. Przetacznikową. Na początku badań nad dojrzałością za najważniejsze uznano kryterium intelektualne. W tzw. „szkole lipskiej”, której przedstawicielami byli: K. Penning, H. Winkler, F. Krause, uważano, że jeśli dziecko osiągnie prawidłowy rozwój umysłowy, jest tym samym dojrzałe do szkoły. Według innej szkoły tj. „szkoły wiedeńskiej”, za dojrzałe dziecko do podjęcia nauki szkolnej uważano takie, które osiągnęło wolność działania intencjonalnego, tj. wykonywanie zadań postawionych przez nauczyciela czy też samego siebie.

Dojrzałość szkolną często porównuje się z gotowością szkolną przez

co rozumiemy osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju psychicznego, jaki pozwali mu sprostać wszystkim obowiązkom szkolnym.

Inaczej definicję dojrzałości szkolnej przedstawia M. Przetacznikowa, która uważa, że „dojrzałość (gotowość) szkolna oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju intelektualnego, społeczno-emocjonalnego i somatyczno-fizycznego, jaki jest niezbędny do podjęcia nauki w klasie pierwszej”.

W jednym z artykułów w którym dokonuje się charakterystyki dziecka dojrzałego do podjęcia obowiązku szkolnego pojęcie dojrzałości szkolnej jest rozumiane jako poziom rozwoju dziecka, który charakteryzuje się posiadaniem przez niego określonych umiejętności i umożliwia mu efektywną naukę oraz prawidłowe funkcjonowanie w środowisku szkolnym.

Analizując literaturę może spotkać się z różnymi definicjami. Jednak badania pokazują, że pojęcie dojrzałości należy rozpatrywać w szerszym znaczeniu. Jak podaje B. Wilgocka-Okoń „ dojrzałość szkolną traktuje się więc nie tylko jako zależną od wewnętrznych procesów dojrzewania, lecz jako współmiernie ...