Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI
Przedmiot: Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Klasa: I ZSZ
Prowadzący: Paweł Steć
Data: 09.12.2010r.
Czas trwania: 45 min.
Miejsce zajęć: sala lekcyjna.
TEMAT LEKCJI: Sfery powłoki ziemskiej i ich współzależności.
CELE OPERACYJNE PODSTAWOWE:
uczeń:
-wymienia sfery Ziemi, -posługuje się ze zrozumieniem terminami: ,,atmosfera”, ,,biosfera”, ,,litosfera”, ,,hydrosfera”,
-charakteryzuje przykłady związków zachodzących między sferami Ziemi,
-charakteryzuje przykłady zaburzenia równowagi sfer Ziemi przez człowieka,
CELE REWALIDACYJNE:
- kształtowanie analitycznego myślenia,
-rozwijanie grafomotoryki poprzez zredagowanie notatki,
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem przez pracę z tekstem,
- rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej przez pracę z ilustracjami,
METODY:
- podająca,
- praktycznego działania,
FORMY:
- indywidualna, zróżnicowana
- zbiorowa,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- podręcznik
- karta pracy
PRZEBIEG LEKCJI:
I Część organizacyjna:
1. przywitanie klasy,
2. sprawdzenie listy obecności
II Część nawiązująca:
1. nawiązanie do wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczących współzależności fauny i flory z warunkami naturalnymi,
2. przedstawienie celu i tematu obecnej lekcji
III Część właściwa:
-poziom I i II
Praca z tekstem:
- czytanie tekstu na temat sfer Ziemi
2. Redagowanie notatki:
- poziom I: uczniowie redagują notatkę na podstawie pytań stawianych przez nauczyciela na podstawie tekstu z podręcznika:
• Proszę wymienić na podstawie tekstu sfery Ziemi
• Co to jest atmosfera?
• Co to jest biosfera?
• Co to jest hydrosfera?
• Co to jest litosfera?
-poziom II:
Proszę wymienić na podstawie tekstu sfery Ziemi
-uzupełnianie tekst z lukami w oparciu o tekst i wklejanie do zeszytu,
-poziom I i II
3. Praca indywidualna uczniów:
- wklejenie diagramu współzależności sfer Ziemi,
-poziom I i II
4. Praca z tekstem:
- czytanie tekstu na temat współzależności sfer Ziemi
- poziom I: na podstawie tekstu z podręcznika redaguje notatkę na temat współzależności sfer Ziemi:
Proszę podać przykłady wzajemnego przenikania się sfer Ziemi,
Redagowanie tekstu o wzajemnym przenikaniu się sfer Ziemi:
- praca indywidualna uczniów:
- wklejanie ilustracji przedstawiających przykłady wzajemnego oddziaływania na siebie sfer Ziemi
- poziom II: wklejanie ilustracji przedstawiających przykłady wzajemnego oddziaływania na siebie sfer Ziemi
6. Praca z tekstem:
- czytanie tekstu na temat zaburzenia sfer Ziemi przez człowieka
7. Redagowanie tekstu na temat zaburzenia sfer Ziemi przez człowieka
-poziom I: na podstawie tekstu z podręcznika redaguje notatkę na temat zaburzenia sfer Ziemi przez człowieka,
-poziom II: uzupełnia tekst z lukami w oparciu o tekst i wkleja do zeszytu,
IV Część podsumowująca:
powtórzenie wiadomości z lekcji:
Proszę wymienić sfery Ziemi
Proszę podać przykłady wzajemnego oddziaływania na siebie sfer Ziemi,
Proszę podać przykłady oddziaływania człowieka na sfery Ziemi
2. ocena pracy uczniów
3. podanie pracy domowej:
- poziom I:
• Na ...