Dodaj publikację
Autor
Magdalena Szuber
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
27

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jestem autorką programu wychowawczego dotyczącego współpracy z rodzicami w trzyletnim cyklu kształcenia w klasach IV - VI.
 Pobierz (docx, 180,6 KB)

Podgląd treści

TRZYLETNI PROGRAM WSPÓŁPRACY

WYCHOWAWCY Z RODZICAMI

REALIZOWANY W KL. IV – VI

2009 – 2012

OPRACOWAŁA

MAGDALENA SZUBER

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program napisany został z myślą o rodzicach uczniów klas IV – VI, w związku z tym realizowany będzie przez okres 3 lat. Program współpracy z rodzicami oparty jest na treściach programu wychowawczego szkoły, który zawiera ogólne zadania współpracy z rodzicami będące podstawą do planowania zadań szczegółowych.

I PODSTAWOWE CELE WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCY Z RODZICAMI

wzajemne poznanie i zrozumienie się wychowawcy klasy i rodziców,

coraz głębsze poznanie uczniów,

uświadomienie rodzicom potrzeb, problemów dzieci już nastoletnich,

wspieranie rodziców w wychowywaniu dziecka – pokazywanie mocnych stron dziecka, wskazywanie alternatywnych sposobów postępowania,

wymiana opinii i spostrzeżeń w sprawie rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego uczniów i wynikających z tego nowych potrzeb psychospołecznych,

przedstawianie rodzicom różnorodnych form oddziaływań wychowawczych w ramach pedagogizacji,

zaangażowanie rodziców w życie klasy i szkoły.

współuczestniczenie rodziców tworzeniu klimatu szkoły,

integracja rodziców, dzieci oraz nauczycieli,

II ZASADY WZAJEMNEJ WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

Planując współpracę z rodzicami opierałam się na przyjętych w statucie naszej szkoły zasadach współdziałania nauczycieli i rodziców. Są one następujące:

ZASADA POZYTYWNEJ MOTYWACJI – która głosi, że nieodzownym warunkiem skutecznego współdziałania nauczycieli i rodziców jest całkowicie dobrowolny chętny w nim udział.

ZASADA PARTNERSTWA – podkreśla równorzędne prawa i obowiązki nauczycieli i rodziców, przy czym żadna ze stron nie może czuć się mniej wartościowa od drugiej. Wyklucza to możliwość wzajemnego pouczania się i stawiania sobie kategorycznych żądań.

ZASADA WIELOSTRONNEGO PRZEPŁYWU INFORMACJI – która zakłada potrzebę wzajemnego porozumiewania się, wymianę opinii.

ZASADA JEDNOŚCI ODDZIAŁYWAŃ – której realizacja należy do najtrudniejszych działań w stworzeniu wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych.

ZASADA AKTYWNEJ I SYSTEMATYCZNEJ WSPÓŁPRACY – wskazuje na potrzebę czynnego i stałego (a nie tylko z powodu pewnych okoliczności lub warunków życiowych ucznia), angażowania się w wykonanie wspólnie ustalonych zadań w ramach wzajemnego współdziałania.

III FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

Organizowanie spotkań mających na celu:

udzielanie szczegółowych informacji na temat postępów i osiągnięć uczniów, prezentowanie ich prac i ich wytworów, przekazywanie bieżących informacji dotyczących pracy dydaktyczno – wychowawczej w klasie,

spotkania z pedagogiem szkolnym lub zaproszonymi gośćmi ( w miarę potrzeb ).

Przygotowywanie i wygłaszanie referatów na tematy związane z wychowanie dzieci, dzielenie się wiedzą z zakresu pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej, gromadzenie i przedstawianie literatury psychologiczno – pedagogicznej poruszającej problemy dojrzewania i wychowania dzieci.

Konsultacje indywidualne, których celem będzie wspólna analiza zachowania i postępów dziecka w nauce, szukanie sposobów rozwiązywania problemów, jeśli one się pojawiają. Żadne formy współpracy nauczyciela i rodzica nie zastąpią kontaktu indywidualnego tych dwóch odpowiedzialnych za wychowanie i ...