Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TRZYLETNI PROGRAM WSPÓŁPRACY
WYCHOWAWCY Z RODZICAMI
REALIZOWANY W KL. IV – VI
2009 – 2012
OPRACOWAŁA
MAGDALENA SZUBER
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program napisany został z myślą o rodzicach uczniów klas IV – VI, w związku z tym realizowany będzie przez okres 3 lat. Program współpracy z rodzicami oparty jest na treściach programu wychowawczego szkoły, który zawiera ogólne zadania współpracy z rodzicami będące podstawą do planowania zadań szczegółowych.
I PODSTAWOWE CELE WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCY Z RODZICAMI
wzajemne poznanie i zrozumienie się wychowawcy klasy i rodziców,
coraz głębsze poznanie uczniów,
uświadomienie rodzicom potrzeb, problemów dzieci już nastoletnich,
wspieranie rodziców w wychowywaniu dziecka – pokazywanie mocnych stron dziecka, wskazywanie alternatywnych sposobów postępowania,
wymiana opinii i spostrzeżeń w sprawie rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego uczniów i wynikających z tego nowych potrzeb psychospołecznych,
przedstawianie rodzicom różnorodnych form oddziaływań wychowawczych w ramach pedagogizacji,
zaangażowanie rodziców w życie klasy i szkoły.
współuczestniczenie rodziców tworzeniu klimatu szkoły,
integracja rodziców, dzieci oraz nauczycieli,
II ZASADY WZAJEMNEJ WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
Planując współpracę z rodzicami opierałam się na przyjętych w statucie naszej szkoły zasadach współdziałania nauczycieli i rodziców. Są one następujące:
ZASADA POZYTYWNEJ MOTYWACJI – która głosi, że nieodzownym warunkiem skutecznego współdziałania nauczycieli i rodziców jest całkowicie dobrowolny chętny w nim udział.
ZASADA PARTNERSTWA – podkreśla równorzędne prawa i obowiązki nauczycieli i rodziców, przy czym żadna ze stron nie może czuć się mniej wartościowa od drugiej. Wyklucza to możliwość wzajemnego pouczania się i stawiania sobie kategorycznych żądań.
ZASADA WIELOSTRONNEGO PRZEPŁYWU INFORMACJI – która zakłada potrzebę wzajemnego porozumiewania się, wymianę opinii.
ZASADA JEDNOŚCI ODDZIAŁYWAŃ – której realizacja należy do najtrudniejszych działań w stworzeniu wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych.
ZASADA AKTYWNEJ I SYSTEMATYCZNEJ WSPÓŁPRACY – wskazuje na potrzebę czynnego i stałego (a nie tylko z powodu pewnych okoliczności lub warunków życiowych ucznia), angażowania się w wykonanie wspólnie ustalonych zadań w ramach wzajemnego współdziałania.
III FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
Organizowanie spotkań mających na celu:
udzielanie szczegółowych informacji na temat postępów i osiągnięć uczniów, prezentowanie ich prac i ich wytworów, przekazywanie bieżących informacji dotyczących pracy dydaktyczno – wychowawczej w klasie,
spotkania z pedagogiem szkolnym lub zaproszonymi gośćmi ( w miarę potrzeb ).
Przygotowywanie i wygłaszanie referatów na tematy związane z wychowanie dzieci, dzielenie się wiedzą z zakresu pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej, gromadzenie i przedstawianie literatury psychologiczno – pedagogicznej poruszającej problemy dojrzewania i wychowania dzieci.
Konsultacje indywidualne, których celem będzie wspólna analiza zachowania i postępów dziecka w nauce, szukanie sposobów rozwiązywania problemów, jeśli one się pojawiają. Żadne formy współpracy nauczyciela i rodzica nie zastąpią kontaktu indywidualnego tych dwóch odpowiedzialnych za wychowanie i ...