Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
DWA WIATRY CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM TEKSTU POETYCKEGO
Przeczytaj uważnie wiersz.
Jeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał…
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr…
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
Parsknął śmiechem cały sad!
Wziął wiatr brata za kamrata,
Teraz z nim po polu lata.
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną , wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
Dmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!...
A w sadzie cicho, cicho…
Julian Tuwim, Dwa wiatry
Powyższy tekst jest przykładem liryki
opisowej b. patriotycznej c. miłosnej d. religijnej
Wiatry wiał w sadzie
jabłoniowym b. wiśniowym c. brzoskwiniowym d. czereśniowym
Opisany epizod ma miejsce
latem b. zimą c. wiosną d. jesienią
Podmiot mówiący
jest autorem wiersza b. jest wiatrem c. nie ujawnia się
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Autor użył w wierszu wyrazów i sformułowań z języka potocznego. Podaj przykłady.
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wypisz z wiersza przykłady wyrazów dźwiękonaśladowczych. Jaką pełnią funkcję?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Uzupełnij tabelę.
Jeden wiatr
Drugi wiatr
Gdzie był?
Co robił?
Jaki był?
Odszukaj dowolną przenośnię i wyjaśnij jej znaczenie.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
W drugiej zwrotce podkreśl czasowniki odnoszące się do pierwszego wiatru. Dlaczego poeta nagromadził ich tak dużo?
Uzupełnij luki w tekście.
Porównując bohaterów wiersza, należy stwierdzić, że są wobec siebie postaciami
………………………………………………. Zachowanie dwóch wiatrów przypomina nam zachowanie ………………………………………………………., którzy korzystają ze swobody.
Świadczą o tym słowa ……………………………………………………………………..
Taki zabieg poetycki nazywamy ………………………………………………………………….
Posługując się danymi z wiersza, zredaguj prognozę pogody.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………