Dodaj publikację
Autor
jadwiga sygier
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
158

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy: Dwa wiatry.
 Pobierz (docx, 15,7 KB)

Podgląd treści

DWA WIATRY CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM TEKSTU POETYCKEGO

Przeczytaj uważnie wiersz.

Jeden wiatr – w polu wiał,

Drugi wiatr – w sadzie grał:

Cichuteńko, leciuteńko,

Liście pieścił i szeleścił,

Mdlał…

Jeden wiatr – pędziwiatr!

Fiknął kozła, plackiem spadł,

Skoczył, zawiał, zaszybował,

Świdrem w górę zakołował

I przewrócił się, i wpadł

Na szumiący senny sad,

Gdzie cichutko i leciutko

Liście pieścił i szeleścił

Drugi wiatr…

Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,

Parsknął śmiechem cały sad!

Wziął wiatr brata za kamrata,

Teraz z nim po polu lata.

Gonią obaj chmury, ptaki,

Mkną , wplątują się w wiatraki,

Głupkowate mylą śmigi,

W prawo, w lewo, świst, podrygi,

Dmą płucami ile sił,

Łobuzują, pal je licho!...

A w sadzie cicho, cicho…

Julian Tuwim, Dwa wiatry

Powyższy tekst jest przykładem liryki

opisowej b. patriotycznej c. miłosnej d. religijnej

Wiatry wiał w sadzie

jabłoniowym b. wiśniowym c. brzoskwiniowym d. czereśniowym

Opisany epizod ma miejsce

latem b. zimą c. wiosną d. jesienią

Podmiot mówiący

jest autorem wiersza b. jest wiatrem c. nie ujawnia się

wszystkie odpowiedzi są prawidłowe

Autor użył w wierszu wyrazów i sformułowań z języka potocznego. Podaj przykłady.

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Wypisz z wiersza przykłady wyrazów dźwiękonaśladowczych. Jaką pełnią funkcję?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Uzupełnij tabelę.

Jeden wiatr

Drugi wiatr

Gdzie był?

Co robił?

Jaki był?

Odszukaj dowolną przenośnię i wyjaśnij jej znaczenie.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

W drugiej zwrotce podkreśl czasowniki odnoszące się do pierwszego wiatru. Dlaczego poeta nagromadził ich tak dużo?

Uzupełnij luki w tekście.

Porównując bohaterów wiersza, należy stwierdzić, że są wobec siebie postaciami

………………………………………………. Zachowanie dwóch wiatrów przypomina nam zachowanie ………………………………………………………., którzy korzystają ze swobody.

Świadczą o tym słowa ……………………………………………………………………..

Taki zabieg poetycki nazywamy ………………………………………………………………….

Posługując się danymi z wiersza, zredaguj prognozę pogody.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………