Dodaj publikację
Autor
Marlena Kwaśniewska
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca z uczniem ściśle uzdolnionym w gimnazjum.
 Pobierz (docx, 15,7 KB)

Podgląd treści

„ Każde dziecko ma indywidualną drogę swojego własnego rozwoju

i nie można hamować rozwoju jednego dziecka dla zrównania

go z innymi lub też odwrotnie.

Należy jedynie wspomagać zróżnicowany rozwój poszczególnych

dzieci uczestniczących w systemie edukacyjnym.”

R. Więckowski

PRACA Z UCZNIEM „ŚCIŚLE” UZDOLNIONYM

W GIMNAZJUM

Uczeń zdolny ma specyficzne potrzeby, które powinny być rozpoznane

i uwzględnione w toku kształcenia. Szczególnie silne są jego potrzeby poznawcze związane z występowaniem zainteresowań bardziej pogłębionych niż u osób przeciętnie uzdolnionych. Jest ciekawy, pragnie eksperymentować

i dlatego też należy respektować jego potrzeby, które wynikają z jego możliwości intelektualnych. W realizacji powyższych celów i tematów należałoby uwzględniać następujące zakresy wiedzy i formy aktywności:

W ramach indywidualizacji wymagań edukacyjnych dostosowanie wymagań rozszerzających i dopełniających (na ocenę dobrą i bardzo dobrą) w stosunku do uczniów większych możliwościach intelektualnych.

Stwarzanie uczniom optymalnych warunków do poszerzania wiadomości i umiejętności oraz rozwijania zdolności i zainteresowań w zakresie przedmiotów ścisłych poprzez:

Przekazywanie uczniom na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych (np. koła zainteresowań) treści pozaprogramowych (zagadnień wykraczających poza program obowiązujący w III etapie edukacyjnym),

Oferowanie uczniom na lekcjach rozwiązywanie trudnych

i nietypowych zadań,

Zadawanie uczniom skomplikowanych zadań w ramach dodatkowej pracy domowej,

Zachęcanie uczniów do samokształcenia,

Umieszczanie w każdej pracy klasowej obejmującej zagadnienia z działu programowego zadania z gwiazdką na ocenę celującą

(w ramach wymagań wykraczających).

Podejmowanie odpowiednich działań wpływających na:

Budzenie u uczniów różnych form aktywności na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych w szkole oraz w domu,

Kształtowanie u uczniów pozytywnych nastawień do udziału w różnych formach aktywności,

Kształtowanie samodzielnego i twórczego myślenia uczniów,

Rozwijanie pracowitości, dociekliwości, spostrzegawczości

i wytrwałości uczniów,

Mobilizowanie i motywowanie uczniów do podejmowania wysiłku umysłowego,

Kształcenie u uczniów praktycznej znajomości posługiwania się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.

Stwarzanie uczniom możliwości sprawdzania swoich kompetencji

i reprezentowania szkoły w różnego typu konkursach przedmiotowych organizowanych na terenie miasta, rejonu, województwa, kraju.

Podejmowanie inicjatyw w celu sprostania wymaganiom, upodobaniom

i oczekiwaniom uczniów.

Dostrzeganie i docenianie osiągnięć szkolnych uczniów.

Podejmowane kroki w pracy z uczniami zdolnymi mają służyć:

Rozwijaniu zainteresowań i zaspokajaniu oczekiwań uczniów,

Zwiększeniu aktywności i efektywności kształcenia z zakresu przedmiotów ścisłych w szkole,

Uzyskaniu lepszych wyników na egzaminie gimnazjalnym

Podnoszenie poziomu matematyczno-przyrodniczego przygotowania uczniów do dalszego kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej.

WNIOSKI:

Stwarzać szanse wzbogacania wiedzy i doskonalenia umiejętności uczniów „ściśle” uzdolnionych.

Wspomagać i wspierać uczniów zdolnych w ich rozwoju poznawczym.

Ujawniać wśród uczniów zdolnych młode talenty „ścisłe”.

Wykorzystywać mocne strony uczniów w celu budzenia w nich wiary we własne siły i możliwości oraz zachęty do samodzielnej ...