Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„ Każde dziecko ma indywidualną drogę swojego własnego rozwoju
i nie można hamować rozwoju jednego dziecka dla zrównania
go z innymi lub też odwrotnie.
Należy jedynie wspomagać zróżnicowany rozwój poszczególnych
dzieci uczestniczących w systemie edukacyjnym.”
R. Więckowski
PRACA Z UCZNIEM „ŚCIŚLE” UZDOLNIONYM
W GIMNAZJUM
Uczeń zdolny ma specyficzne potrzeby, które powinny być rozpoznane
i uwzględnione w toku kształcenia. Szczególnie silne są jego potrzeby poznawcze związane z występowaniem zainteresowań bardziej pogłębionych niż u osób przeciętnie uzdolnionych. Jest ciekawy, pragnie eksperymentować
i dlatego też należy respektować jego potrzeby, które wynikają z jego możliwości intelektualnych. W realizacji powyższych celów i tematów należałoby uwzględniać następujące zakresy wiedzy i formy aktywności:
W ramach indywidualizacji wymagań edukacyjnych dostosowanie wymagań rozszerzających i dopełniających (na ocenę dobrą i bardzo dobrą) w stosunku do uczniów większych możliwościach intelektualnych.
Stwarzanie uczniom optymalnych warunków do poszerzania wiadomości i umiejętności oraz rozwijania zdolności i zainteresowań w zakresie przedmiotów ścisłych poprzez:
Przekazywanie uczniom na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych (np. koła zainteresowań) treści pozaprogramowych (zagadnień wykraczających poza program obowiązujący w III etapie edukacyjnym),
Oferowanie uczniom na lekcjach rozwiązywanie trudnych
i nietypowych zadań,
Zadawanie uczniom skomplikowanych zadań w ramach dodatkowej pracy domowej,
Zachęcanie uczniów do samokształcenia,
Umieszczanie w każdej pracy klasowej obejmującej zagadnienia z działu programowego zadania z gwiazdką na ocenę celującą
(w ramach wymagań wykraczających).
Podejmowanie odpowiednich działań wpływających na:
Budzenie u uczniów różnych form aktywności na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych w szkole oraz w domu,
Kształtowanie u uczniów pozytywnych nastawień do udziału w różnych formach aktywności,
Kształtowanie samodzielnego i twórczego myślenia uczniów,
Rozwijanie pracowitości, dociekliwości, spostrzegawczości
i wytrwałości uczniów,
Mobilizowanie i motywowanie uczniów do podejmowania wysiłku umysłowego,
Kształcenie u uczniów praktycznej znajomości posługiwania się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.
Stwarzanie uczniom możliwości sprawdzania swoich kompetencji
i reprezentowania szkoły w różnego typu konkursach przedmiotowych organizowanych na terenie miasta, rejonu, województwa, kraju.
Podejmowanie inicjatyw w celu sprostania wymaganiom, upodobaniom
i oczekiwaniom uczniów.
Dostrzeganie i docenianie osiągnięć szkolnych uczniów.
Podejmowane kroki w pracy z uczniami zdolnymi mają służyć:
Rozwijaniu zainteresowań i zaspokajaniu oczekiwań uczniów,
Zwiększeniu aktywności i efektywności kształcenia z zakresu przedmiotów ścisłych w szkole,
Uzyskaniu lepszych wyników na egzaminie gimnazjalnym
Podnoszenie poziomu matematyczno-przyrodniczego przygotowania uczniów do dalszego kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej.
WNIOSKI:
Stwarzać szanse wzbogacania wiedzy i doskonalenia umiejętności uczniów „ściśle” uzdolnionych.
Wspomagać i wspierać uczniów zdolnych w ich rozwoju poznawczym.
Ujawniać wśród uczniów zdolnych młode talenty „ścisłe”.
Wykorzystywać mocne strony uczniów w celu budzenia w nich wiary we własne siły i możliwości oraz zachęty do samodzielnej ...