Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM DLA UCZNIÓW SZKOŁY PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY
„MOJE MIASTO BIAŁYSTOK – JEGO ZABYTKI I DZIEŃ DZISIEJSZY”
opracowała
Zofia Bożena Odzijewicz
BIAŁYSTOK 2010
Program na zajęcia prowadzone w ramach dodatkowej 19-stej godziny dydaktycznej dla uczniów Szkoły Przysposabiającej Do Pracy
Opis problemu
Podczas pracy w szkole specjalnej zauważyłam, że zajęcia plastyczne oraz wszelkiego rodzaju wycieczki należą do ulubionych form aktywności osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym. W procesie twórczym angażują się wszystkie sfery psychiki, a obserwacja wpływa pobudzająco na receptory wzroku, słuchu, dotyku. Aktywizują się procesy poznawcze: spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia twórcza, myślenie, uwaga oraz procesy emocjonalne.
Aktywność plastyczna pozwala na całkowitą koncentrację na przedmiocie zajęć i pozwala realizować się całemu zespołowi potrzeb psychicznych, takich jak: potrzeba poczucia własnej wartości i sprawowania określonej roli społecznej, potrzeba bycia dostrzeganym, potrzeba wyrażania swych uczuć poprzez barwę i kształt tworzonego „dzieła” oraz potrzeba bycia z innymi. Stąd też zajęcia plastyczne są ważnym elementem procesu rewalidacyjnego i w sposób istotny wpływają na rozwój osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Wycieczki, połączone z poznawaniem i zwiedzaniem Białegostoku pozwolą uczniom rozwinąć sferę poznawczą, dadzą wiele radości oraz umożliwią poznanie historii i dnia dzisiejszego miasta, w którym mieszkają i się uczą.
W swoim programie będę koncentrować uwagę swoją i uczniów zarówno na rozwijaniu ich sfery poznawczej, jak i pamięci, a także sfery estetycznej, sprawności manualnej i precyzji ruchów.
W prowadzonych przeze mnie zajęciach mogą uczestniczyć osoby niepełnosprawne niezależnie od wieku, stopnia niepełnosprawności i zaburzeń emocjonalnych. Każdy uczeń może być włączony do zajęć, korzystać z nich i cieszyć się nimi. Ważne jest jego uczestnictwo w procesie poznawczym, a także w procesie aktywności twórczej – to, że coś rozpoczyna i kończy.
Na zajęciach plastycznych będę wykorzystywać takie materiały jak: pastele, kredki, farby plakatowe, kolorowy papier. Efektem działań uczniów będzie powstanie albumu przedstawiającego Białystok widziany ich oczami. Nie będę oceniać wartości estetycznej prac, nie podlegają one żadnym zewnętrznym standardom (ładnie-brzydko, dobrze-źle).
Spotkania z uczniami będą miały dwojaką formę: wycieczki, w celu poznania historii, zabytków i dnia dzisiejszego naszego miasta oraz formę zajęć plastycznych przeprowadzanych w sali lekcyjnej. Zajęcia zawsze będzie poprzedzało wprowadzenie, którego celem jest zapoznanie uczniów z tematyką najbliższych zajęć i zadaniem stojącym przed każdym z nich. Przypomnę uczestnikom reguły obowiązujące podczas każdego spotkania. Czas trwania zajęć to 45 lub 90 minut, raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie.
Cel główny programu:
- kształtowanie umiejętności dokonywania obserwacji oraz poznania historii i dnia dzisiejszego Białegostoku,
- kształtowanie umiejętności wykonywania prac plastycznych z zastosowaniem proponowanych materiałów,
- podnoszenie poczucia ...