Dodaj publikację
Autor
Janina Koska-Skwarek
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Samouczek szachowy.
 Pobierz (pdf, 464,1 KB)

Podgląd treści

SAMOUCZEK

SZACHOWY

SZACHY

Szachy to strategiczna gra planszowa rozgrywana
przez dwóch graczy na 64-polowej szachownicy, za
pomocą zestawu pionków i figur, w kolorze czarnym
i białym.

W skład każdego zestawu wchodzi osiem figur:

1król, 1 hetman (nazywany również królową),

2 gońce (nazywane również lauframi),

2 skoczki (nazywane popularnie końmi), 2 wieże

i 8 pionków.

Grę zawsze rozpoczynają białe. Gracze na zmianę
wykonują posunięcia
zgodnie
z zasadami ruchu dla danej bierki i jeśli wejdzie ona na
pole zajmowane przez przeciwnika, zbija jego bierkę.

swoimi bierkami

Gra toczy się do momentu:

 zamatowania jednego z królów,

 rezygnacji gracza z dalszej gry,

 nastąpienia remisu.

DLACZEGO

WARTO

GRAĆ

W SZACHY ?

 uczą logicznego i konstruktywnego myślenia,
 rozwijają aktywność twórczą ,
 poprawiają:

 pamięć,
 koncentrację,
 wyobraźnię przestrzenną ,
 podzielność uwagi,

 kształtują osobowość,
 wyrabiają pozytywne cechy charakteru:

 systematyczność,
 odpowiedzialność,
 pracowitość,
 samodyscyplinę,

 uczą poszanowania rywala,
 wychowują,bawią, rozwijają zainteresowania,
 najważniejsze! poprawiają wyniki w nauce!


USTAWIENIE BIEREK

BIERKI SZACHOWE

KRÓL

HETMAN

WIEŻA

GONIEC

SKOCZEK

bezcenny

9 pkt

5 pkt

3 pkt

3 pkt

PION
1pkt

KRÓL

 król może poruszać się we wszystkich kierunkach

(do góry, w dół, w lewo, w prawo, na ukos),

tylko o jedno pole w danym kierunku,
 raz może poruszyć się o dwa pola, kiedy wykonuje

roszadę,

 król bije tak samo jak się porusza,
 król jest najważniejszą figurą twojej armii,
 król

jako

zdjęta z szachownicy, można go

jedyna figura nie może być zbita
jedynie

i
zamatować,

 król w początkowej fazie gry powinien być dobrze
chroniony (otoczony figurami i pionami), aby nie
groziło mu niebezpieczeństwo,

 w miarę upływu czasu, kiedy figur jest mniej na
szachownicy, król bierze także aktywny udział
w walce.



HETMAN( królowa )

 hetman podobnie jak król może się poruszać

5 kierunkach (w górę, w dół, w

w
w prawo i po ukosach),

lewo,

 w odróżnieniu od króla, hetman ma możliwość
przesuwania się o dowolną liczbę pól w danym
kierunku,

 hetman nie może przeskakiwać przez inne bierki,
 hetman bije tak samo jak się porusza,
 na początku gry biały hetman stoi na białym polu

a czarny na czarnym polu,

 hetman to najsilniejsza bierka, należy więc dołożyć

starań by nie stracić jej na początku gry,

 hetman to figura, która najczęściej daje mata

(cel partii szachów),

 hetman bardzo dobrze współpracuje ze skoczkiem.



WIEŻ A

 wieża

porusza

się

po

liniach

pionowych

i poziomych o dowolną liczbę pól,

 wieża może stawać na polach białych i czarnych,
 bije tak samo jak się porusza,
 zasady ruchów wieży są podobne do hetmana, nie
może się tylko poruszać po ...