Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SAMOUCZEK
SZACHOWY
SZACHY
Szachy to strategiczna gra planszowa rozgrywana
przez dwóch graczy na 64-polowej szachownicy, za
pomocą zestawu pionków i figur, w kolorze czarnym
i białym.
W skład każdego zestawu wchodzi osiem figur:
1król, 1 hetman (nazywany również królową),
2 gońce (nazywane również lauframi),
2 skoczki (nazywane popularnie końmi), 2 wieże
i 8 pionków.
Grę zawsze rozpoczynają białe. Gracze na zmianę
wykonują posunięcia
zgodnie
z zasadami ruchu dla danej bierki i jeśli wejdzie ona na
pole zajmowane przez przeciwnika, zbija jego bierkę.
swoimi bierkami
Gra toczy się do momentu:
zamatowania jednego z królów,
rezygnacji gracza z dalszej gry,
nastąpienia remisu.
DLACZEGO
WARTO
GRAĆ
W SZACHY ?
uczą logicznego i konstruktywnego myślenia,
rozwijają aktywność twórczą ,
poprawiają:
pamięć,
koncentrację,
wyobraźnię przestrzenną ,
podzielność uwagi,
kształtują osobowość,
wyrabiają pozytywne cechy charakteru:
systematyczność,
odpowiedzialność,
pracowitość,
samodyscyplinę,
uczą poszanowania rywala,
wychowują,bawią, rozwijają zainteresowania,
najważniejsze! poprawiają wyniki w nauce!
USTAWIENIE BIEREK
BIERKI SZACHOWE
KRÓL
HETMAN
WIEŻA
GONIEC
SKOCZEK
bezcenny
9 pkt
5 pkt
3 pkt
3 pkt
PION
1pkt
KRÓL
król może poruszać się we wszystkich kierunkach
(do góry, w dół, w lewo, w prawo, na ukos),
tylko o jedno pole w danym kierunku,
raz może poruszyć się o dwa pola, kiedy wykonuje
roszadę,
król bije tak samo jak się porusza,
król jest najważniejszą figurą twojej armii,
król
jako
zdjęta z szachownicy, można go
jedyna figura nie może być zbita
jedynie
i
zamatować,
król w początkowej fazie gry powinien być dobrze
chroniony (otoczony figurami i pionami), aby nie
groziło mu niebezpieczeństwo,
w miarę upływu czasu, kiedy figur jest mniej na
szachownicy, król bierze także aktywny udział
w walce.
HETMAN( królowa )
hetman podobnie jak król może się poruszać
5 kierunkach (w górę, w dół, w
w
w prawo i po ukosach),
lewo,
w odróżnieniu od króla, hetman ma możliwość
przesuwania się o dowolną liczbę pól w danym
kierunku,
hetman nie może przeskakiwać przez inne bierki,
hetman bije tak samo jak się porusza,
na początku gry biały hetman stoi na białym polu
a czarny na czarnym polu,
hetman to najsilniejsza bierka, należy więc dołożyć
starań by nie stracić jej na początku gry,
hetman to figura, która najczęściej daje mata
(cel partii szachów),
hetman bardzo dobrze współpracuje ze skoczkiem.
WIEŻ A
wieża
porusza
się
po
liniach
pionowych
i poziomych o dowolną liczbę pól,
wieża może stawać na polach białych i czarnych,
bije tak samo jak się porusza,
zasady ruchów wieży są podobne do hetmana, nie
może się tylko poruszać po ...