Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ogólne zasady nauczania uczniów z dysleksją
‘Jeśli dziecko z dysleksją nie uczy się w sposób, w który ty potrzebujesz go nauczyć, czy możesz nauczać je w sposób, w który się uczy?” H.T. Chasty
Pamiętaj, że uczniowie z dysleksją to bardzo wymagający uczniowie, dlatego też:
► Zastosuj indywidualne podejście (to ważne, aby rozpoznać wyjątkowość i indywidualność każdego ucznia; c działa na jednego ucznia niekoniecznie musi działać na innego.)
► Rób powtórki!
► Znajdź sposoby, które pomogą uczniom skoncentrować się:
○ regularnie zmieniaj ćwiczenia
○ przygotuj plany lekcji uwzględniające krótkie przerwy (dzieci z dysleksja mogą koncentrować się tylko przez krótkie odcinki czasu)
○ nie ucz rzeczy, które są podobne – jedna po drugiej
► Naucz się być dobrze zorganizowanym. Dzieci z dysleksja potrzebują powtarzającego się toku zajęć oraz pomocy przy porządkowaniu rzeczy.
► Akcentuj umiejętności dziecka i nauczaj poprzez jego silne strony. Trudności w czytaniu i pisaniu mogą być niejednokrotnie zrekompensowane przez wysokie IQ lub wzrokowe czy techniczne zdolności.
► Podawaj dokładne instrukcje lub wyjaśnienia zadań (krótkie i spójne)
► Pozwól swoim uczniom rozwijać się poprzez wykonywanie pomocy. Poproś ich aby przygotowali karty ze słownictwem, plakaty, obrazki itp.
Używaj przyjaznych materiałów:
• odpowiednia czcionka (duża wyraźna, np. Comic Sans MS)
• jasny układ strony- strona powinna być dobrze skomponowana i nieprzepełniona
• piktogramów i elementów graficznych aby pomóc zlokalizować informacje
• spójne kodowanie kolorami
• materiał do słuchania w domu
• „okienkowa” zakładka do czytania – pomaga uczniom z dysleksją w czytaniu. Uczeń powinien trzymać ją w ten sposób, żeby słowo, które czyta pojawiało się w otwartym „okienku”, co pomaga mu się nie zgubic podczas czytania
Zastosuj podejście z użyciem kilku zmysłów. To samo zagadnienie powinno być przedstawione na różne sposoby z użyciem różnych zmysłów: wzroku, słuchu ale także zapachu, dotyku czy smaku. Poproś więc uczniów żeby patrzyli, słuchali, mówili,; mówili i śpiewali; patrzyli, wskazywali i mówili; słuchali i czytali; mówili, dotykali i wąchali.
Wypróbuj różne techniki:
* przedstawianie (teatr)
* środki wizualne
* używanie rymowanek i rytmicznych powtórzeń
* rodziny słów
* skojarzenia- wsparcie krótkotrwałej pamięci
* osobisty wybór tematu
Urozmaicaj lekcje poprzez użycie:
• wierszyków i poezji
• używanie mimiki w historyjkach
• puzzle
• gry
• wspólne robienie rzeczy w klasie (np. gry na tablicy)
• nagrywaj codzienne dźwięki i prezentuj je uczniom (czy potrafią je rozpoznać?)
POWYŻSZE METODY MOGĄ POMÓC ODNIEŚĆ SUKCES W PRACY Z DZIEĆMI Z DYSLEKSJĄ, ALE JEDNOCZEŚNIE NIE ZASZKODZĄ POZOSTAŁYM UCZNIOM. Przeciwnie, mogą pomóc, ponieważ oparte są na praktycznych, jasnych i kompleksowych zasadach. Są to również metody, które wspomagają proces uczenia dzieci (grup) mniej uzdolnionych, aczkolwiek bez dysleksji.
Opracowanie: Grażyna Tokarz (na podstawie materiałów ...