Dodaj publikację
Autor
Mirosława Szendera
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wskazówki dla nauczycieli dotyczące efektywnej pracy w grupie mieszanej.
 Pobierz (doc, 29,5 KB)

Podgląd treści


SPECYFIKA REALIZACJI PROCESU WYCHOWAWCZEGO
W GRUPIE MIESZANEJ

Efektywna organizacja procesu wychowawczego w grupie mieszanej wymaga wnikliwego poznania wcześniejszego dzieci oraz ich środowisk rodzinnych. Dzięki poznaniu środowiska rodzinnego dzieci, panujących zwyczajów, można ustalić przyczyny ich zachowań, a z drugiej strony poszukiwać skutecznych sposobów pomocy.
Planowanie pracy wychowawczej w grupie mieszanej uzależnione jest od możliwości rozwojowych dzieci. Znajomość przybliżonych norm rozwojowych dzieci w określonym wieku, ułatwia dokonanie oceny poziomu rozwoju poszczególnych dzieci, równocześnie zaś pozwala w sposób bardziej świadomy i celowy rozwijać dziecko, stwarzać warunki dla stopniowego wzrostu jego wysiłku, by w konsekwencji doprowadzić do wzmocnienia jego zdrowia i pełniejszego jego rozwoju fizyczno-psychicznego.
W pracy wychowawczej, w grupie mieszanej najczęściej stosuje się metody czynnościowe, angażujące dziecko w działaniu, z naciskiem na metodę samodzielnych doświadczeń. Metody te pobudzają inicjatywę dzieci w czasie zabaw ruchowych, muzycznych oraz zajęć z zakresu swobodnej ekspresji słownej, plastycznej, technicznej, a także przyrody i sztuki.
W trakcie zajęć plastycznych i ruchowych, czynności samoobsługowych, użytecznych, w czasie obserwacji i doświadczeń przyrodniczych, stosuje się metody zadaniowe. Poprzez metody ćwiczeń, rozwija się mowę, utrwala umiejętności ruchowe, czynności samoobsługowe, doskonali także funkcje poznawcze. Metody te pobudzają dzieci do powtarzania czynności.
Praca wychowawcza w grupie niejednolitej, w równym stopniu opiera się, także na metodach oglądowych, jak i słownych. Ogromne znaczenie w pracy z młodszymi dziećmi mają właśnie metody oglądowe, bowiem poprzez pokaz, efektywniejsze staje się przyswajanie umiejętności i zdobywanie wiadomości.
Znaczącą rolę spełniają również metody słowne, umożliwiające dziecku kontakt z „żywym słowem” poprzez słuchanie bajek, baśni, opowiadań. Metody słowne prowokują dzieci do wypowiadania się, opowiadania, rozmawiania.
Organizując pracę wychowawczą w grupie mieszanej wykorzystuje się propozycje zabaw i zajęć, stwarzających wszystkim dzieciom warunki do intensywnego poznawania i przeżywania świata, motywując je do działania, trenując ich społeczne zachowania, przekazując wiedzę rzeczową. Przede wszystkim organizuje się zabawy, zaspokajające psychiczne, społeczne i fizyczne potrzeby dzieci, zajęcia planowe z dominacją czynności ruchowych, plastyczno-konstrukcyjnych lub umysłowych, uroczystości przedszkolne, kontakty indywidualne, gry i zabawy dydaktyczne (dla starszych dzieci w grupie), prace związane z obsługiwaniem siebie (przede wszystkim dla młodszych dzieci), a także spacery i wycieczki, prace na rzecz innych, prace hodowlane, prace porządkowe i gospodarcze.
„Współbycie” dzieci młodszych ze starszymi na każdym kroku stwarza okazję do kształtowania postaw prospołecznych. Praca na rzecz innych przejawia się w formie pomocy młodszemu koledze na zajęciach, w zabawie, na spacerze, na wycieczce, w trakcie pobytu w ogrodzie przedszkolnym, czy też w trakcie czynności samoobsługowych.
W grupie mieszanej przeprowadza się z dziećmi różnorodne zabawy w sali ...