Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autorski Program Profilaktyki
Wad Postawy
Dla edukacji wczesnoszkolnej SOSW w Słubicach
Gry i zabawy
uczą prawidłowej postawy
Program oraz ilustracje ćwiczeń opracowała:
Agnieszka Araszewska
Słubice, maj 2012 r.
1
Problem wad postawy u dzieci
jest ważny z kilku powodów.
Nieprawidłowości początkowo są defektami kosmetycznymi. Mogą jednak stać
się przyczyną zaburzeń krążeniowo-oddechowych, upośledzenia sprawności
oraz wydolności ogólnej, bólów kręgosłupa, problemów ginekologicznych
u kobiet. Przyczyny ich powstawania są różne:
wady wrodzone,
ławka i krzesło niedostosowane do wzrostu dziecka,
nieprawidłowa postawa podczas pracy i wypoczynku,
przeciążony tornister i nieprawidłowe jego noszenie,
nadwaga,
ograniczona aktywność fizyczna i inne.
Jeśli nie są podejmowane działania zapobiegawcze, wady postawy
„rosną wraz z dziećmi”. Najpierw pojawiają się przykurcze trudne do usunięcia,
później niemożliwe do usunięcia deformacje układu kostno – stawowego.
Podstawowe działania szkoły polegają na profilaktyce pierwszorzędowej,
czyli eliminowaniu czynników sprzyjających rozwojowi wad oraz kreowaniu
prawidłowej postawy ciała. Szczególną rolę w zapobieganiu wadom postawy
odgrywają pedagodzy wczesnoszkolni, ponieważ początek edukacji szkolnej
stanowi zagrożenie dla prawidłowej postawy ciała. Wiąże się on ze zmianą
trybu życia uczniów. Bardzo istotny jest również przypadający na ten okres
pierwszy skok wzrostowy. To na nauczycielach spoczywa obowiązek doboru
odpowiednich do wzrostu stanowisk pracy dla uczniów, zwracanie uwagi na
prawidłową postawę, a także prowadzenie zajęć ruchowych
i ćwiczeń
śródlekcyjnych.
2
Motta programu
„Wzmacniaj mięśnie tułowia od małego, a
będziesz miał proste plecy kolego”!
„Jeśli chodzisz przygarbiony, w ławce
siedzisz jak dziadek zmęczony, to być może
wyrośnie ci garb i z tego nie będziesz rad!”
„Żeby prosty kręgosłup mieć, musisz tylko
tego chcieć. Wiś więc często na trzepaku,
biegaj chętnie w lesie, w parku. Na
czworakach również chodź, bo ty jesteś
sprytny ktoś!”
3
Założenia wstępne programu.
Program skierowany jest do uczniów w wieku 6-10 lat, u których nie
stwierdzono przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń fizycznych. Motywem
stworzenia programu, była analiza dokumentacji medycznej wszystkich uczniów
SOSW z roku szkolnego 2011/2012, która wykazała, że 44,4 % z nich posiada
jedną lub więcej wad postawy.
Program zawiera propozycje atrakcyjnych form aktywności fizycznej dla
dzieci, sprzyjających prawidłowemu rozwojowi mięśni posturalnych oraz
korygujących wady postawy takich jak pleców okrągłych, płaskostopia, pleców
wklęsłych, skoliozy oraz przykładowe osnowy lekcji.
Aby wyrobić nawyk przyjmowania prawidłowej, skorygowanej postawy,
niezbędne jest kształtowanie jej poprzez systematyczne wzmacnianie aparatu
kostno-stawowo-mięśniowego od najmłodszych lat. Niniejszy program powstał
właśnie w tym celu oraz by eliminować nieprawidłowe zachowania , złe nawyki,
kształtować postawy prozdrowotne wykorzystując w tym elementy zabawy.
Zamieszczone w tej pozycji propozycje gier i zabaw, mają ułatwić nauczycielom
edukacji wczesnoszkolnej ...