Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH
NA TEMAT: AGRESJA I PRZEMOC. JAK SIĘ IM PRZECIWSTAWIĆ?
Prowadząca: Iwona Badecka
CEL ZAJĘĆ:
- zwiększenie świadomości uczniów na temat:, czym jest agresja i przemoc?;
- analizę przyczyn zachowań agresywnych,
- poszukiwanie sposobów przeciwdziałania agresji i przemocy,
- uświadomienie młodzieży różnorodności zachowań agresywnych jakie
są przez nią stosowane i jakie wywołują one skutki u ofiar;
- zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z agresją i zapobiegania jej;
- wskazanie pozytywnych sposobów i technik hamowania i rozładowania agresji,
- ćwiczenie umiejętności rdzenia sobie z własną złością
- skłonienie do refleksji nad swoim zachowaniem,
METODY: praca w grupach, burza mózgów, praca indywidualna, dyskusja
POMOCE: kartki papieru, pisaki
UCZESTNICY: rodzice klas I – III
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie z grupą i zapoznanie z tematyką zajęć
2. Zabawa integracyjna.
Wychowawca proponuje, aby wszyscy opowiedzieli, co dobrego spotkało ich w minionym tygodniu.
3. Burza mózgów :„Z czym kojarzy nam się słowo AGRESJA i PRZEMOC?”
Prowadzący zapisuje na tablicy słowa „agresja” i „przemoc”, a rodzice metodą „burzy mózgów” podają swoje skojarzenia z tymi pojęciami. Wszystkie hasła zostają zapisane na tablicy. Nauczyciel odczytuje definicję, co to jest agresja i przemoc.
CO TO JEST AGRESJA I PRZEMOC?
W psychologii agresja oznacza „działanie skierowane przeciwko osobom lub przedmiotom, wywołującym u jednostki niezadowolenie lub gniew”.
Agresja może występować w postaci fizycznej lub słownej, może przejawiać się w formie bezpośredniej – skierowanej na osobę lub rzecz wywołującą uczucie wrogości i w formie przemieszczonej – skierowanej na obiekt zastępczy.
Jest to bezpośrednie oddziaływanie jednego człowieka na drugiego w celu zmuszenia go, wbrew jego woli, do zmiany zachowań, zmiany systemu wartości bądź poglądów w jakiejś sprawie.
Działanie takie stwarza sytuacje zagrażające bezpieczeństwu fizycznemu lub psychicznemu.
Przemoc powstaje zwykle na podłożu emocjonalnym, ale czasem jest działaniem ściśle i dokładnie zaplanowanym zarówno pod kątem doboru ofiar, zastosowanych form przemocy, a także celów, które napastnik zamierza osiągnąć. Przemoc ma tendencje do powtarzania się, jest często rozpaczliwym zagłuszeniem poczucia niemocy. Za przemoc odpowiedzialny jest sprawca, bez względu na to, co zrobiła ofiara.
Ćwiczenie „ Wściekłe początki zdań”
Nauczyciel prosi, aby rodzice a następnie dzieci po kolei w kręgu dokończyli zdania:
Kiedy jestem wściekły, wtedy…
Gdy ogarnia mnie złość…
Gdy inni są rozzłoszczeni, wtedy…
Opanowuję swoje silne emocje przez…
4. „Przyczyny zachowań agresywnych”
Praca na forum:, „Dlaczego ludzie zachowują się agresywnie, dlaczego stosują przemoc?”
Wspólne wypracowanie powodów zachowań agresywnych. Rodzice zgłaszają swoje pomysły, oraz zapisują je na arkuszu zbiorczym lub tablicy.
Uzupełnienie wiadomości rodziców.
Rodzaje agresji i przemocy
Agresja może przejawiać się na różne sposoby. Zawsze jednak pojawia ...