Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia:
…………………………………
na zajęciach języka angielskiego do Programu nauczania języka angielskiego autorstwa E. Lewandowskiej i B. Marciszewskiej wydawnictwo Pearson
(podstawa programowa: poziom III.1 – na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego)
podręcznik Upbeat 2: dop. MEN – 25/2/2009
Wymagania dostosowano na podstawie opinii Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej odnośnie specyficznych trudności w uczniu się czytania i pisania (dysleksja).
Nauczyciel zobowiązuje się do:
- zapewnienia bezpieczeństwa, życzliwości, akceptacji, tolerancji oraz poczucia zaufania
- zapewnienia indywidualizacji pracy uwzględniającej możliwości słuchowe i intelektualne
ucznia, jego wolniejsze tempo postrzegania, poznawania i pracy na lekcji
- dostosowania sposobów poznawania rzeczywistości do możliwości ucznia
- kształtowania u ucznia pozytywnej motywacji do nauki oraz wiary we własne siły i
umiejętności przezwyciężania trudności
- stosowania zasady optymizmu pedagogicznego polegającej na pogłębianiu wiary
ucznia we własne możliwości, dostrzeganiu jego najdrobniejszych sukcesów, atmosferze
sympatii i pozytywnym oddziaływaniu
Dostosowanie wymagań edukacyjnych w stosunku do uczniów z dysleksją odnosi się jedynie do formy sprawdzania i oceniania wiedzy, bez obniżania wymagań jakościowych odnośnie treści.
DOSTOSOWANIE FORM I METOD PRACY NA LEKCJACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO
- umiejscowienie ucznia bliżej nauczyciela, aby łatwiej kontrolować jego pracę na lekcji i
zwiększyć jego koncentrację uwagi
- częste przeglądanie zeszytu ucznia i sprawdzanie poprawności zapisu słówek i notatek
- upewnianie się czy uczeń zrozumiał samodzielnie przeczytane złożone polecenia; w razie
potrzeby udzielanie dodatkowych wyjaśnień (zwłaszcza podczas sprawdzianów)
- częste kontrolowanie pracy ucznia podczas samodzielnego wykonywania zadań w celu
bieżącego korygowania popełnianych przez niego błędów
- stopniowanie trudności ćwiczeń i dawanie łatwiejszych zadań
- zwracanie uwagi na wzmożoną męczliwość i problemy z koncentracją uwagi ucznia; jeśli
zgubi się i nie wykona zadania do końca, nie wyznaczanie następnego zadania, lecz
naleganie na dokończenie rozpoczętego zadania
- wydłużenie czasu pracy koniecznego do wykonania poszczególnych zadań
- systematyczne wdrażanie ucznia do autokorekty
- wielokrotne powtarzanie wprowadzonego materiału językowego
- częstsze zwracanie się do ucznia zadając mu pytania w celu mobilizowania do lepszej
koncentracji uwagi
- zwracanie się do ucznia używając jasno sprecyzowanych pytań
- nie wyrywanie ucznia do natychmiastowej odpowiedzi, lecz dawanie więcej czasu na
zastanowienie się i przypomnienie słówek
- cierpliwe czekanie, aż uczeń odpowie; jeśli odpowie źle, naprowadzanie go, zadawanie
pytań pomocniczych
W zakresie słownictwa
- stosowanie, w miarę możliwości, różnych pomocy dydaktycznych (kasety audio i video,
barwne ilustracje, flashcards, nagrania na płytach CD, itp.) podczas wyjaśniania znaczenia
nowych słówek i tłumaczenia zagadnień gramatycznych w celu umożliwienia uczniowi
odbioru treści jak największą liczbą kanałów percepcyjnych
- objaśnianie znaczenia nowych wyrazów za pomocą obrazka, polskiego odpowiednika, w
formie opisowej, podania synonimu, antonimu, kolokacji
- zwolnienie ...