Dodaj publikację
Autor
Joanna Soja
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
168

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karty wykorzystywane na lekcji z podręcznikiem „Puls życia” Nowej Ery lub jako praca domowa - utrwalenie wiadomości. Realizują nową podstawę programową.
 Pobierz (docx, 291,5 KB)

Podgląd treści

Nieantagonistyczne zależności między gatunkami Imię i nazwisko…………………………..….. klasa III…….. 1. Uzupełnij zdania, wpisując w miejsca wykropkowane brakujące wyrazy.

Zależności nieantagonistyczne polegają na tym, że populacje nie wyrządzają sobie ........................, mogą natomiast odnosić ................................. ze współpracy. Komensalizm nazywany jest też ............................................. Komensal odnosi .............................., natomiast dla gospodarza zależność ta jest ....................................Przykładem są hieny i lwy. Hieny, zwane ............................................... zjadają resztki pożywienia pozostawione przez .........................................czyli lwy. Protokooperacja jest oddziaływaniem...................................., która jednak nie jest ścisłe i może występować ........................... ……………...... jest symbiozą ………………….., w którym obaj partnerzy odnoszą ……………………, konieczną do ich przeżycia, (a przynajmniej jeden z nich jest całkowicie uzależniony od drugiego).

Protokooperacja- oddziaływanie międzygatunkowe wzajemnie korzystne, choć zwykle przejściowe, okresowe i wcale nie konieczne do życia – gatunki A i B czerpią korzyści, ale bez siebie również mogą żyć, rozwijać się i rozmnażać.

2. Uzupełnij tabelę, wpisując znak „+”, jeśli oddziaływanie jest korzystne dla gatunku, lub literę „O”, jeśli jest obojętne.

Typ zależności

Skutki oddziaływania

gatunek I

gatunek II

mutualizm

protokooperacja

komensalizm

3. Napisz, jaka jest różnica między mutualizmem a protokooperacją.

………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………….…...………………………

4. Zadania

a) Środkowoamerykańskie mrówki pozostają w zależności z grzybami. Mrówki zdobywają liście z odpowiednich gatunków roślin i przygotowują z nich podłoże dla grzybów, którymi się żywią. Grzyby

bez opieki mrówek nie są w stanie przeżyć. Młoda królowa – matka, wylatując na gody, zawsze zabiera ze sobą kawałek grzybni, który służy do założenia nowej hodowli w przyszłym mrowisku. Opisany rodzaj zależności to

A. mutualizm. B. komensalizm. C. mikoryza. D. protokooperacja.

b) Połącz nazwy oddziaływań nieantagonistycznych z odpowiednimi opisami oraz przykładami.

Bąkojady –antylopy kuduUkwiały- kraby pustelnikiNieodzowne i obustronnie korzystne współżycie populacji dwóch gatunkówKOMENSALIZM

Bąkojady –antylopy kudu

Ukwiały- kraby pustelniki

Nieodzowne i obustronnie korzystne współżycie populacji dwóch gatunków

KOMENSALIZM

Termity – wiciowceTojad (roślina) – trzmieljeden osobnik czerpie korzyści, drugi nie ponosi strat

Termity – wiciowce

Tojad (roślina) – trzmiel

jeden osobnik czerpie korzyści, drugi nie ponosi strat

PROTOKOOPERACJA

PROTOKOOPERACJA

Gniazda bocianów - wróbleŻuk gnojowy – ssak kopytnyobopólna korzyść, lecz związek nie jest konieczny

Gniazda bocianów - wróble

Żuk gnojowy – ssak kopytny

obopólna korzyść, lecz związek nie jest konieczny

MUTUALIZM

MUTUALIZM

c) Wpisz wymienione przykłady organizmów (litery) do typu zależności.

Opisy oddziaływań: Przykłady organizmów:

a) ryba różanka i małże f) przeżuwacze – bakterie b) rekin i podnawka g) mrówki i mszyce c) ptaki i żyrafa h) ukwiał i krab pustelnik d) babka i krewetka i) łubin i bakterie korzeniowe e) sęp i lew Komensalizm……………………….

a) ryba różanka i małże f) przeżuwacze – bakterie

b) rekin i podnawka g) mrówki i mszyce

c) ptaki i żyrafa h) ukwiał i krab pustelnik

d) babka i krewetka ...