Dodaj publikację
Autor
Joanna Soja
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
149

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karty wykorzystywane na lekcji z podręcznikiem „Puls życia” Nowej Ery lub jako praca domowa - utrwalenie wiadomości. Realizują nową podstawę programową.
 Pobierz (docx, 71,6 KB)

Podgląd treści

Karta pracy1:Systematyczny podział organizmów Imię i nazwisko…………………………klasa……

1.Czym zajmuje się systematyka? Wyjaśnij pojęcie.

Systematyka………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. System podziału. Uzupełnij schemat.

PODZIAŁ SYSTEMATYCZNY

SYSTEM NATURALNY……………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………..(opracowany przez Linneusza w XVIII wieku) oparty na wyglądzie zewnętrznym

SYSTEM NATURALNY

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………..

(opracowany przez Linneusza w XVIII wieku) oparty na wyglądzie zewnętrznym

3. Podstawowe jednostki klasyfikacji biologicznej.

a) Uszereguj prawidłowo jednostki klasyfikacji zwierząt znajdujące się w tabeli- od podstawowej do najwyższej.

KRÓLESTWO RZĄD GROMADA GATUNEK RODZAJ TYP RODZINA ………………………………………………………………………………………………………

KRÓLESTWO RZĄD GROMADA GATUNEK RODZAJ TYP RODZINA

………………………………………………………………………………………………………

b) Wyjaśnij pojęcia: gatunek, królestwo.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

c) Jakie różnice występują pomiędzy jednostkami klasyfikacji zwierząt i roślin?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

4. Pięć królestw organizmów żywych. Podpisz prawidłowo, do jakiego królestwa nalezą przedstawione na rysunkach organizmy.

…………………. ……………………….. …………………. …………………… …………………

5. Podwójne nazewnictwo gatunków np. sosna zwyczajna – gatunek, sosna – rodzaj. Korzystając z podręcznika podaj 2 dowolne przykłady i prawidłowo wpisz je do tabeli.

RODZAJ

GATUNEK

6. Porównanie królestw świata żywego. Cechy charakterystyczne. Uzupełnij tabelę.

KRÓLESTWA

LICZBA

KOMÓREK

JĄDRO KOMÓRKOWE

ŚCIANA KOMÓRKOWA

SPOSÓB ODŻYWIANIA

BAKTERIE

występuje

Cudzożywne, rzadziej samożywne

Występuje

Występuje u niektórych gatunków

Jedno, wielo- komórkowe

Występuje

ROŚLINY

Większość wielokomórkowych

Zbudowana z celulozy

ZWIERZĘTA

Cudzożywne

7. Wskaż, który z podziałów jest naturalny, a który sztuczny.

A.

• osa, komar

• sikora, bocian

• nietoperz, delfin, wieloryb podział………………………………….

• karp, płoć

B.

• osa, sikora, nietoperz, bocian, komar

• karp, delfin, wieloryb, płoć podział…………………………………..

8. Wyjaśnij pojęcie.

Klucz do oznaczania organizmów………………………………………………………….................

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………..

9. Do podanych opisów dopisz po dwa przykłady organizmów (str. 22, 23 podręcznik).

a) Należą do gromady owadów i mogą aktywnie latać……………………………………………………...

b) Należą do stawonogów i żyją w wodzie…………………………………………………….....................

c) Należą do królestwa zwierząt i mają dwie pary kończyn…………………………………………………

d) Nalezą do gromady owadów……………………………………………………………………………...

e) Należą do stawonogów, ale nie są owadami………………………………………………………………

f) Należą do królestwa zwierząt i żyją w wodzie…………………………………………………………..