Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI CHEMII W I KLASIE TECHNIKUM
Temat lekcji: Składniki atomów.
Cel ogólny: Poznanie budowy wewnętrznej podstawowej jednostki budowy materii – atomu.
Cele szczegółowe:
uczeń odczytuje z układu okresowego podstawowe informacje o pierwiastkach (symbol, nazwę, liczbę atomową, liczbę masową, rodzaj pierwiastka – metal lub niemetal);
uczeń opisuje i charakteryzuje skład atomu (jądro: protony i neutrony, elektrony); definiuje elektrony walencyjne;
uczeń ustala liczbę protonów, elektronów i neutronów w atomie danego pierwiastka, gdy dana jest jego liczba atomowa i masowa;
wyjaśnia związek pomiędzy podobieństwem właściwości pierwiastków zapisanych w tej samej grupie układu okresowego a budową atomów i liczbą elektronów walencyjnych;
Metody i formy pracy:
wykład;
pogadanka;
pokaz;
praca indywidualna;
Środki dydaktyczne:
kreda, tablica;
model atomu;
karta pracy ucznia;
tablica Mendelejewa;
Przebieg lekcji :
Czynności porządkowe.
Podanie tematu lekcji.
Wprowadzenie do tematu przez krótkie przytoczenie historii atomizmu (z zaznaczeniem, że już w starożytności przychylano się do tej teorii, ale powszechną akceptację wzbudziła dopiero w XVIIIw.).
Rozdanie uczniom kart z krótkim opisem doświadczeń i kolejnych modeli budowy atomu (doświadczenia J.J.Thomsona i E.Rutherforda, które doprowadziły do poznania struktury wewnętrznej atomu i stworzenia współczesnego modelu budowy atomu). Zapoznanie się z nimi jest zadawane na pracę domową.
Wprowadzenie pojęcia ziarnistości materii i wyjaśnienie pojęcia – atom.
Zaprezentowanie uczniom modelu budowy atomu, który pozwoli na wskazanie wszystkich elementów jego budowy.
Zdefiniowanie i scharakteryzowanie kolejnych cząstek elementarnych: protonu, neutronu i elektronu.
Wskazanie w jaki sposób można odczytywać informacje o budowie atomu z układu okresowego pierwiastków. Zdefiniowanie liczby atomowej i masowej pierwiastków.
Ćwiczenia w określaniu budowy atomów różnych pierwiastków. Samodzielna praca uczniów z układem okresowym pierwiastków, nadzorowana przez nauczyciela.
Praca domowa:
Zapoznanie się z przygotowanymi przez nauczyciela kartami pracy, zawierającymi opis doświadczeń, które potwierdzają ziarnistą budowę materii.
Określenie budowy atomów pierwiastków: Fe, Mn, Mg, K, O i U.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości o budowie atomu i odczytywaniu informacji na jej temat z tablicy Mendelejewa.
KARTA PRACY UCZNIA
BUDOWA ATOMU
W 1897 roku J. J. Thomson dokonał odkrycia elektronu - pierwszej z cząstek nazwanych później elementarnymi. Przełomowa praca Thomsona zawierała pomiar stosunku masy do ładunku cząstki będącej składnikiem promieniowania katodowego, ale o sławie Thomsona przesądziło spostrzeżenie, że stosunek masy do ładunku jest niezależny od materiału, z którego wykonano katodę i natychmiastowy wniosek - że cząstka ta jest podstawowym składnikiem atomów, budulcem wszystkich pierwiastków chemicznych.
Aparatura doświadczalna Thomsona była bardzo prosta. Była to szklana próżniowa rura z umieszczonym w środku rozgrzanym metalowym drucikiem emitującym elektrony, które przyspieszone polem elektrycznym docierały do pokrytego fosforem ekranu. Elektrony padając ...