Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI CHEMII W I KLASIE TECHNIKUM
Temat lekcji: Promieniotwórczość naturalna.
Cel ogólny: Poznanie zjawiska promieniotwórczości naturalnej.
Cele szczegółowe:
uczeń zna pojęcie promieniotwórczości naturalnej i podaje cechy różniące ją od promieniotwórczości sztucznej;
uczeń zna pojęcie radionuklidu i wymienia przykładowe, naturalne nuklidy promieniotwórcze;
uczeń wyjaśnia pojęcie okresu półtrwania radionuklidu;
uczeń wymienia i krótko charakteryzuje szeregi promieniotwórcze;
Metody i formy pracy:
wykład;
dyskusja;
praca z podręcznikiem;
praca indywidualna;
Środki dydaktyczne:
kreda, tablica;
podręcznik;
Przebieg lekcji :
Czynności porządkowe.
Przypomnienie wiadomości na temat rodzajów rozpadów promieniotwórczych.
Podanie tematu lekcji.
Wprowadzenie do tematu przez uświadomienie uczniom, że promieniotwórczość to nie jest tylko śmiertelne zagrożenie życia, ale zjawisko, z którym spotykamy się na co dzień, które jest chętnie wykorzystywane w diagnostyce medycznej, w różnych terapiach oraz w badaniach naukowych. Podkreślenie, że bez promieniotwórczości nie byłoby życia.
Zapoczątkowanie dyskusji na temat źródeł promieniowania naturalnego.
Wyjaśnienie pojęcia promieniotwórczość.
Wprowadzenie pojęcia radionuklidu, podanie przykładów pierwiastków o stabilnych i promieniotwórczych izotopach.
Zainicjowanie dyskusji na temat metody datowania węglem C-14 znalezisk archeologicznych.
Wyjaśnienie pojęcia okresu półtrwania radionuklidów i przeanalizowanie czasów połowicznego rozpadu niektórych pierwiastków (analiza odpowiedniej tabeli zamieszczonej w podręczniku w rozdziale 3.2).
Burza mózgów na temat: dlaczego ruda uranu, stosowana np. w reaktorach i bombach jądrowych, tak długo zachowuje swoje właściwości promieniotwórcze?
Wyjaśnienie istnienia tzw. szeregów promieniotwórczych w przyrodzie, jako podstawowego źródła promieniotwórczości naturalnej.
Analiza szeregów promieniotwórczych na podstawie schematów zamieszczonych w podręczniku w rozdziale 3.2.
Praca domowa:
Poznanie metody C-14 datowania znalezisk archeologicznych.
Zapisanie wszystkich przemian jądrowych zachodzących w obrębie jednego z poznanych szeregów promieniotwórczych.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości o źródłach promieniowania naturalnego i czasie półtrwania radionuklidów.