Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI CHEMII W I KLASIE TECHNIKUM
Temat lekcji: Opis składu mieszanin – stężenie procentowe.
Cel ogólny: Nabycie umiejętności posługiwania się pojęciem stężenia procentowego.
Cele szczegółowe:
uczeń zna i rozumie pojęcie stężenia procentowego;
uczeń potrafi obliczyć stężenie procentowe mieszaniny o znanym składzie;
uczeń określa ilość substancji rozpuszczonej w roztworze na podstawie znajomości stężenia procentowego tej mieszaniny;
uczeń korzysta ze znajomości pojęcia gęstości substancji;
Metody i formy pracy:
wykład;
praca indywidualna;
Środki dydaktyczne:
kreda, tablica;
karta pracy ucznia;
kalkulator;
Przebieg lekcji :
Czynności porządkowe.
Przypomnienie wiadomości na temat mieszanin jednorodnych (roztworów właściwych).
Podanie tematu lekcji.
Wyjaśnienie istoty pojęcia – stężenie procentowe, podanie wzoru i objaśnienie symboli
(z podkreśleniem różnicy między rozpuszczalnikiem a roztworem).
Przypomnienie pojęcia gęstości, wzoru i jednostki.
Rozdanie uczniom kart pracy z treścią zadań rachunkowych dotyczących stężenia procentowego.
Rozwiązanie na tablicy przykładowego zadania z wyjaśnieniem wszystkich kolejno wykonywanych kroków oraz omówienie innych możliwości rozwiązywania zadań (wykorzystanie zjawiska proporcjonalności).
Samodzielne rozwiązywanie zadań z karty pracy przez uczniów. Wyniki są samodzielnie przez nich kontrolowane z rozwiązaniami przedstawianymi na tablicy przez kolejnych uczniów (nauczyciel, sprawdzając poprawność rozwiązań, pełni rolę koordynatora prac).
Praca domowa:
Rozwiązanie niewykonanych na lekcji zadań z karty pracy.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości o różnicach między roztworem a rozpuszczalnikiem w mieszaninach jednorodnych (nierozróżnianie tych dwóch pojęć jest najczęstszą przyczyną pomyłek).
KARTA PRACY UCZNIA
STĘŻENIE PROCENTOWE
Zadanie 1.
Do naczynia z 10g soli wlano 90g wody. Oblicz stężenie otrzymanego roztworu.
Zadanie 2.
Oblicz, ile gramów wodorotlenku sodu należy odważyć aby sporządzić 300g 12% roztworu tej substancji.
Zadanie3.
Jakie stężenie procentowe ma roztwór cukru uzyskany przez rozpuszczenie 15g cukru w 85g wody?
Zadanie 4.
Jaką objętość gliceryny należy odmierzyć aby otrzymać 300g 20% roztworu, jeśli gęstość gliceryny wynosi 1,2g/cm3?
Zadanie 5.
Obliczyć stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 3kg soli kuchennej w 25dm3 wody.
Zadanie 6.
Jaką objętość wody należy dodać do 250g, 10% roztworu kwasu octowego, aby otrzymać roztwór o stężeniu 5%?
Zadanie 7.
Obliczyć stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 1kg lakieru w 10dm3 acetonu. Gęstość acetonu wynosi 0,79 g/cm3.
Zadanie 8.
W 0,5kg wody rozpuszczono 171g dwuwodowego chlorku miedzi(II) CuCl2 ·2H2O. Oblicz stężenie procentowe powstałego roztworu.
Zadanie 9.
Do 300g 7% kwasu cytrynowego dodano 250 cm3 wody i dosypano 12g kwasku. Oblicz stężenie procentowe roztworu?
Zadanie 11.
Do 600g 4% roztworu dodano 50g wody i dosypano 20g soli i wymieszano. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu.
Zadanie 12
Mleko zawiera około 4% laktozy. Oblicz ile gramów laktozy spożywa ...