Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI CHEMII W II KLASIE TECHNIKUM
Temat lekcji: Cukry proste – fruktoza i glukoza.
Cel ogólny: Poznanie budowy i właściwości cukrów prostych będących podstawowym źródłem energii organizmów zwierzęcych.
Cele szczegółowe:
uczeń wyjaśnia pojęcie węglowodanów;
uczeń przedstawia i wyjaśnia różnice w budowie cząsteczek glukozy i fruktozy;
uczeń podaje właściwości glukozy i fruktozy;
uczeń wyjaśnia zjawisko fotosyntezy;
uczeń wyjaśnia zjawisko fermentacji alkoholowej;
Metody i formy pracy:
wykład;
praca indywidualna;
metoda projektu;
Środki dydaktyczne:
kreda, tablica;
4 różnokolorowe arkusze brystolu ;
flamastry, klej, nożyczki itp.;
Przebieg lekcji :
Czynności porządkowe.
Podanie tematu lekcji.
Podzielenie klasy na cztery grupy. Rozdanie arkuszy oraz kart pracy z określonymi zadaniami dla każdej grupy.
Określenie czasu pracy: 15min.
Prezentacja wyników pracy uczniów – 5min dla każdej grupy.
Ocenienie i skomentowanie prac uczniów.
Praca domowa:
Wykonanie notatki na podstawie prezentacji wykonanych na lekcji projektów.
Podsumowanie:
Wyjaśnienie jak ważnymi związkami dla człowieka są glukoza i fruktoza oraz zjawisko fotosyntezy i fermentacji alkoholowej.
KARTA PRACY UCZNIA
CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA
GRUPA I
Zadanie 1.
Przedstaw budowę cząsteczki glukozy, jej wzór chemiczny i nazwę systematyczną.
Zadanie 2.
Wymień właściwości fizyczne glukozy:
stan skupienia,
kolor,
zapach,
smak,
rozpuszczalność w wodzie i rozpuszczalnikach organicznych.
Zadanie 3.
Wymień właściwości chemiczne glukozy:
palność,
reaktywność,
enancjomeria.
Zadanie 4.
Wymień przykładowe zastosowania glukozy.
KARTA PRACY UCZNIA
CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA
GRUPA II
Zadanie 1.
Przedstaw budowę cząsteczki fruktozy, jej wzór chemiczny i nazwę systematyczną.
Zadanie 2.
Wymień właściwości fizyczne fruktozy:
stan skupienia,
kolor,
zapach,
smak,
rozpuszczalność w wodzie i rozpuszczalnikach organicznych.
Zadanie 3.
Wymień właściwości chemiczne fruktozy:
palność,
reaktywność,
enancjomeria.
Zadanie 4.
Wymień przykładowe zastosowania fruktozy.
KARTA PRACY UCZNIA
CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA
GRUPA III
Zadanie 1.
Przedstaw schematycznie przebieg procesu fotosyntezy.
Zadanie 2.
Zapisz równanie reakcji fotosyntezy. Nazwij reagenty. Określ warunki, w których zachodzi ten proces.
Zadanie 3.
Wyjaśnij jakie znaczenie ma fotosynteza dla środowiska naturalnego, roślin, zwierząt, ludzi.
KARTA PRACY UCZNIA
CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA
GRUPA IV
Zadanie 1.
Przedstaw schematycznie przebieg procesu fermentacji alkoholowej.
Zadanie 2.
Zapisz równanie reakcji fermentacji. Nazwij reagenty. Określ warunki, w których zachodzi ten proces.
Zadanie 3.
Wyjaśnij jakie znaczenie ma fermentacja alkoholowa dla środowiska naturalnego, roślin, zwierząt, ludzi.