Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI CHEMII W II KLASIE TECHNIKUM
Temat lekcji: Chiralność i izomeria optyczna.
Cel ogólny: Poznanie podstawowych pojęć i zjawisk stereoizomerii.
Cele szczegółowe:
uczeń zna i rozumie pojęcie chiralności;
uczeń podaje przykłady przedmiotów chiralnych i achiralnych;
uczeń wyjaśnia zjawisko izomerii optycznej;
uczeń wyjaśnia pojęcie enancjomeru i racematu;
uczeń podaje przykłady substancji optycznie czynnych;
Metody i formy pracy:
wykład;
praca z podręcznikiem;
praca indywidualna;
Środki dydaktyczne:
kreda, tablica;
podręcznik;
karta pracy ucznia;
kartonowe trójkąty równoboczne (z jednej strony pomalowane), przecięte na pół wzdłuż jednej z wysokości;
Przebieg lekcji :
Czynności porządkowe.
Przypomnienie wiadomości na temat izomerii i jej rodzajów.
Podanie tematu lekcji.
Rozdanie uczniom kart pracy i przygotowanych wcześniej trójkątów.
Przeprowadzenie ćwiczenia 10.1 z rozdziału 10.7 z podręcznika.
Wspólna dyskusja nad wynikiem tego modelowego eksperymentu.
Wprowadzenie pojęć – chiralność i achiralność.
Wykonanie ćwiczenia 1 z karty pracy ucznia.
Omówienie zjawiska chiralności na przykładzie cząsteczki bromochlorojodometanu. Podanie warunku chiralności cząsteczek.
Wykonanie ćwiczenia 2 z karty pracy ucznia.
Wprowadzenie pojęcia izomerii optycznej. Podanie przykładów związków optycznie czynnych.
Analiza schematu skręcalności optycznej z podręcznika (rozdział 10.7) oraz z karty pracy (wykonanie ćwiczenia 3).
Praca domowa:
Wymienić jak najwięcej różnych przedmiotów i cząsteczek z podziałem na chiralne i achiralne.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości o różnicach między cząsteczkami i przedmiotami chiralnymi i achiralnymi. Przypomnienie przykładów związków optycznie czynnych.
KARTA PRACY UCZNIA
CHIRALNOŚĆ I IZOMERIA OPTYCZNA
Ćwiczenie 1
Znając pojęcia chiralności i achiralności nazwij poniższe grupy przedmiotów.
Ćwiczenie 2
Spośród poniższych cząsteczek różnych związków, wskaż cząsteczki chiralne.
4. 4. 3. 3. 2. 2. 1. 1.
4.
4.
3.
3.
2.
2.
1.
1.
Ćwiczenie 3
…………………………………światła(w lewo)…………………………………………………………………………………………………………………światła(w lewo)………………………………………………………………………………Opisz poniższy rysunek używając sformułowań: światło niespolaryzowane, światło spolaryzowane, enancjomer, polaryzator, kąt skręcenia płaszczyzny światła.
…………………………………
światła
(w lewo)
……………………………
…………………………………………………
…………………………………
światła
(w lewo)
……………………………
…………………………………………………
…………………………………światła(w lewo)…………………………………światła(w lewo)……………………………………światła(w lewo)……………………………………światła(w lewo)
…………………………………
światła
(w lewo)
…………………………………
światła
(w lewo)
……………………………………
światła
(w lewo)
……………………………………
światła
(w lewo)
………………………………………światła(w lewo)………………………………………światła(w lewo)
………………………………………
światła
(w lewo)
………………………………………
światła
(w lewo)