Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
OPIEKI NAD DZIECKIEM Z CUKRZYCĄ TYPU I W SZKOLE
W UJĘCIU WIELOASPEKTOWYM
PROGRAM
Sierpień 2011
Program opracowała mgr Bożena Kołodziej ( nauczyciel ZSO Szkoły
Podstawowej im. ks. J. Twardowskiego w Kłaju) oraz rodzice z portalu
i forum Diabetica.pl
Spis treści
I. WSTĘP....................................................................................................... 2
II. CELE PROGRAMU I ZADANIA OSÓB WSPIERAJĄCYCH.......... 2
III. PRAWA DZIECKA W SZKOLE ........................................................... 5
IV. GARŚĆ INFORMACJI O CUKRZYCY ............................................... 6
V. CHOROBA DZIECKA W ASPEKCIE PSYCHOLOGICZNYM .... 11
VI. MAM DZIECKO Z CUKRZYCĄ W KLASIE – CO ROBIĆ?
PIERWSZE KROKI NAUCZYCIELA. ......................................................... 16
VII. OBOWIĄZUJĄCE PRZEPISY, STANOWISKA I KOMUNIKATY
MINISTERIALNE.................................................................................. 18
VIII. INFORMACJE O ZLECENIU LEKARSKIM I WZORY
ZLECEŃ .................................................................................................. 30
IX. DZIECKO Z CUKRZYCĄ W ŚWIETLE PROGRAMU
X.
MINISTERIALNEGO „PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI
KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI” ............................................................................... 32
PRAWA EGZAMINACYJNE DZIECKA Z CUKRZYCĄ (PO VI
KLASIE, EGZAMIN GIMNAZJALNY, MATURA) ......................... 34
XI. PORADNIK DLA NAUCZYCIELA .................................................... 39
XII. CIEKAWOSTKI Z PRAKTYKI SZKOŁY AMERYKAŃSKIEJ.... 56
XIII. ZAKOŃCZENIE..................................................................................... 57
1
Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym
Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym
Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym
Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.
Jan Paweł II
Jan Paweł II
Jan Paweł II
Jan Paweł II
I. WSTĘP
Dzieci chore na cukrzycę wymagają zrozumienia dla ich potrzeb
wynikających z choroby. Ponieważ nie ma przerwy na cukrzycę, nie może być
przerwy z konieczności opieki nad nim. Czas spędzony w szkole nie jest
wyjątkiem. Właściwa opieka w szkole zapewnia dziecku dobre samopoczucie,
optymalną pracę i jest niezbędna dla jego zdrowia.
Dziecko z cukrzycą może brać udział we wszystkich formach działalności
szkoły (np. zajęcia sportowe, wycieczki, imprezy, uroczystości, zajęcia
pozalekcyjne, zajęcia świetlicowe). Trzeba wcześniej tylko poinformować
rodziców, gdyż dziecko może wymagać odpowiedniego przygotowania poprzez
niestandardowe zarządzanie insuliną bądź posiłkiem. Przedstawiony program
traktuje zagadnienie w ogólnym, acz wieloaspektowym ujęciu. Zawiera
propozycję działań na drodze dziecko -szkoła- rodzic, zbiór wszelkich
najnowszych dokumentów związanych z cukrzycą, poradnik oraz garść ważnych
informacji potrzebnych nauczycielom. Zrozumienie cukrzycy jest kluczem do
zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa chorego dziecka w szkole. Ze względu na
fakt, że cukrzyca u każdego dziecka przebiega inaczej, należy opracować
indywidualny program opieki nad dzieckiem na kanwie
informacji
zamieszczonych w tym programie. Taki indywidualny program powinien być
stosowany przez rodziców, chorych uczniów oraz nauczycieli i personel
szkolny.
II. CELE PROGRAMU I ZADANIA OSÓB
WSPIERAJĄCYCH
Cele programu:
-
-
-
-
zapewnienie dziecku właściwej opieki w szkole,
zaspokojenie potrzeb dziecka wynikających z choroby ...