Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
agula82, 2020-05-04, ocena:
Cudowna pomoc:) dziękuję!
JAN GRABOWSKI: "Czarna owieczka"
Lekcja 1
Temat: Swobodne wypowiedzi na temat lektury "Czarna owieczka". Układanie i zapisywanie zdań związanych z bohaterami utworu.
Cele:
poznawczy - zapoznanie z autorem lektury "Czarna owieczka" i jego twórczością;
kształcący - wyrabianie samodzielności w wypowiadaniu się na temat lektury,
- wdrażanie do wielozdaniowej wypowiedzi ustnej
- doskonalenie techniki pisania i poprawności budowania zdań;
wychowawczy - kształtowanie opiekuńczego i przyjaznego stosunku do zwierząt oraz życzliwego stosunku do ludzi, którzy się nimi opiekują;
szczegółowe:
1) poznanie przykładu uczuć i przywiązania do zwierząt,
2) budzenie uczuć sympatii do bohaterów opowiadania,
3) inicjowanie konkretnych działań dzieci na rzecz zwierząt, którymi się opiekują.
Metoda:
słowna, oglądowa, praktyczna.
Formy pracy: zbiorowa, jednostkowa.
Środki i materiały dydaktyczne: egzemplarze lektury, karty pracy.
Przebieg lekcji:
I. Część pierwsza nawiązująca do utworu
- Nawiązanie do własnych doświadczeń dzieci w zakresie opieki nad zwierzętami.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat hodowanych przez nich zwierząt.
/Jak się nazywają, jakie maja przygody, skąd się wzięły/
- Podawanie przykładów uczuć i przywiązania zwierząt do ludzi.
2. Informacja o utworze i jego autorze
▪ Zapoznanie z sylwetką J. Grabowskiego.
▪ Zapis notatki na tablicy i do zeszytów.
Jan Grabowski to autor opowiadania „Czarna owieczka”. Pisał dla dzieci głównie o zwierzętach, ich życiu i przygodach. Inne utwory to: „Puc, Bursztyn i goście”, „Finek, Reksio i Pucek”, „Skrzydlate bractwo”.
3. Kontrola znajomości treści utworu. Metryczka książki –w zeszycie
Autor: Jan Grabowski
Kim są bohaterowie lektury "Czarna owieczka?.
Postacie: owieczka Metka, jej matka Perełka, psy: Wierna, Miś.
Osoby: Wisia, Zosia, opowiadający narrator.
Gdzie się dzieje akcja?
Miejsce: małe miasteczko, na podwórku przed domem
4. Analiza i interpretacja utworu
➢ Ustalenie głównego bohatera (owieczka Metka).
➢ Opowiadanie wydarzeń z lektury kierowane pytaniami nauczyciela
- Kim była i skąd się wzięła czarna owieczka?
- Jakie zmartwienie miały Wisia i Zosia? Kim były? /znajdź fragmenty/
- Kto przyszedł z pomocą dziewczynkom?
- Kto opiekował się owieczką?
- Z kim zaprzyjaźniła się Metka?
- Co z tej przyjaźni wynikło?
5. Samodzielne uzupełnianie zdań w kartach pracy.
Układanie i zapisywanie zdań na temat bohaterów utworu.
/ćw. 1,2,3,5/
6. Ćwiczenia i zadania matematyczne- s. 22, 23, 24
karty pracy
6. Praca domowa
Zaznacz fragmenty dotyczące Misia i Metki, ich zachowania.
Lekcja 2
Temat: Dobieranie tytułów do ilustracji przedstawiających ważne wydarzenia w opowiadaniu „Czarna owieczka". Opowiadanie ustne.
Cele dydaktyczno-wychowawcze:
- wdrażanie uczniów do kilkuzdaniowych wypowiedzi,
- usprawnianie techniki czytania i pisania oraz pisania z pamięci,
- przyzwyczajanie uczniów do uzasadniania swoich ocen,
- bogacenie słownictwa przez uściślanie znaczenia wyrazów,
- wzbogacanie wiadomości o życiu zwierząt,
- kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt ...