Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJIPrzedmiot: INFORMATYKAKlasa: drugaCzas: 45`
Autor: mgr Katarzyna Majchrowicz
Temat: Adresy względne i bezwzględne.
Adresy względne i bezwzględne.
Cel ogólny lekcji: Tworzenie nowego arkusza. Cele szczegółowe:
Uczeń powinien znać:
Pojęcie adresy względne i bezwzględne.Zasady wykonywania działań na adresach.
Uczeń powinien umieć:
Skorzystać z zasad adresowania komórek w celu dokonania danego obliczenia.
Metody i formy pracy:WykładPokaz demonstracyjny
Materiały i środki dydaktyczne:Zestaw komputerowyOprogramowanie „Arkusz Kalkulacyjny”-MS WorksTablica
Uproszczony tok lekcji: 1. Czynności wstępne 2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji.
3. Uświadomienie uczniom celu lekcji i sposobu jego realizacji.4. Realizacja poszczególnych etapów lekcji
Powtórzenie wiadomości na temat arkusza kalkulacyjnegoOmówienie na czym polega adresowanie względne, bezwzględne i adresowanie mieszane komórek.Omówienie zasad stosowania adresowania.
5. Uczniowie
Tworzą w arkuszu kalkulacyjnym przelicznik cen, wykonując w nim odpowiedni rodzaj adresowania.
PRZEBIEG LEKCJI: Adres komórki określa jednoznacznie jej położenie w arkuszu. Bardzo często mamy jednak do czynienia ze wzorami, które powtarzają się w kolejnych wierszach lub kolumnach arkusza. Wówczas istotne jest, żeby we wzorze była wykorzystana komórka na przykład o dwa miejsca na lewo od komórki ze wzorem, a nie określona komórka na przykład B5. Stąd mamy do czynienia z różnymi sposobami definiowania adresów komórek.Adresowanie względnePrzy adresowaniu względnym w arkuszu nie jest zapamiętywana określona komórka, lecz jej położenie względem wskazanej komórki.ĆwiczenieObliczyć odsetki bankowe od kwot pieniędzy złożonych na kilku kontach,. Należy założyć, że stopa procentowa jest stała i wynosi 0,14. Skopiować wzór i porównać go ze wzorem przed wykonaniem kopiowania.
D
E
F
D
E
F
1
stopa
0,14
1
stopa
0,14
2
Kwota
2
Kwota
3
2000
280
3
2000
=F1*D3
4
1800
0
4
1800
=F2*D4
5
6000
0
5
6000
=F3*D5
Po skopiowaniu formuły otrzymujemy wartość prawidłową tylko w przypadku pierwszej kwoty. Wartości nieprawidłowe wynikają stąd, że zapisany w komórce E4 wzór odwołuje się do komórki F2. Jak widać komórka ta jest pusta(interpretowana jako zero).Jak wynika z powyższego ćwiczenia , aby uniknąc problemów, trzeba zastosować inny rodzaj adresowania.Adresowanie mieszane.Metoda polega na „zamrażaniu” wiersza (znak $ przed numerem wiersza, na przykład F$2) lub kolumny (na przykład $F2). Oznacza to, że podczas kopiowania odpowiednio nazwa wiersza lub kolumny nie będą się zmieniać.Kontynuując powyższe ćwiczenie należy prawidłowo obliczyć odsetki.
D
E
F
D
E
F
1
stopa
0,14
1
stopa
0,14
2
Kwota
2
Kwota
3
2000
280
3
2000
=F$1*D3
4
1800
252
4
1800
=F ...