Dodaj publikację
Autor
Jolanta Zembrzuska-Białowicz
Data publikacji
2012-06-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
41

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zmodyfikowany program nauczania języka polskiego dla klas 4-6 Specjalnej Szkoły Podstawowej.
 Pobierz (doc, 108,0 KB)

Podgląd treści

Zmodyfikowany program nauczania języka polskiego
dla klas IV – VI Specjalnej Szkoły Podstawowej.

Wstęp.

Program nauczania przeznaczony jest do zreformowanej specjalnej
szkoły podstawowej.Program zakłada dużą swobodę w projektowaniu
procesu kształcenia , zaleca ich różnorodność i odpowiedni dobór
w stosunku do treści programowych
Nauczanie języka polskiego w specjalnej szkole podstawowej ma na celu
Doskonalenie umiejętności mówienia, czytania, pisania, korzystania
z informacji, posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu literatury,
sztuki ,nauki o języku. Nauczanie rozwija umiejętności efektownego
uczenia się, wprowadza uczniów w świat kultury, poznawania
osiągnięć współczesnego świata.

CELE OGÓLNE.

- kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania, pisania
w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
- rozbudzanie świadomości języka jako dziedzictwa narodowego,
- motywowanie do poznawania kultury regionalnej,
- wdrażanie do dbałości o kulturę słowa,
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- rozwijanie wyobrażni, twórczego myślenia i samodzielności,
- doskonalenie pisania zgodnie z określonymi kryteriami,
- wdrażanie do korzystania z różnych zródeł informacji,
- wdrażanie do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce,
- wzmacnianie postaw etycznych,
- kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich,

CELE SZCZEGÓŁOWE.

- kształcenie umiejętności poprawnego słuchania wypowiedzi,
- nazywanie własnych uczuć i przeżyć,
- doskonalenie poprawnego wysławiania się na określony temat,
- kształcenie umiejętności aktywnego uczestnictwa w dialogu,
uzasadnianie własnego stanowiska, argumentowanie,
- konstruowanie form wypowiedzi przewidzianych w materiale nauczania,
- wzbogacanie słownictwa,
- kształcenie umiejętności wypowiadania się z precyzją znaczeniową,
- rozwijanie umiejętności nazywania uczuć,
- kształcenie umiejętności uczestnictwa w dialogu,
- doskonalenie techniki głośnego czytania,
- rozwijanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem tekstów kierowanych do różnych adresatów i w różnych celach,
- zapoznanie się z sylwetkami i osiągnięciami sławnych Polaków,
- kształcenie umiejętności korzystania ze słowników, encyklopedii i innych żródeł informacji,
- kształcenie umiejętności pisania czytelnych komunikatów,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
- wyrabianie nawyku dbałości o organizację graficzną tekstu,
- poznanie niektórych gramatycznych części mowy przewidzianych w materiale nauczania,
- zapoznanie się z zasadami łączenia wyrazów z zadaniu i rozwijanie umiejętności poprawnego konstruowania zdań,
- kształcenie umiejętności klasyfikowania różnych żródeł informacji,
- doskonalenie umiejętności korzystania ze słowników, encyklopedii,
i innych żródeł informacji.
- rozumienie pojęć przewidzianych w programie nauczania
- posługiwanie się terminami literackimi i gramatycznymi,
- wdrażanie do przestrzegania zasad współżycia społecznego,
- kształcenie umiejętności efektywnej pracy w zespole,
- kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich,
- budowanie akceptowanego społecznie systemu wartości,

Treści nauczania i przewidywane osiągnięcia uczniów w klasie IV.

|Treści nauczania |Przewidywania osiągnięcia i wymagania uczniów |Odniesienie do podstawy programowej. |
| Kształcenie kulturowo – literackie , ortografia, interpunkcja |
|Mówienie |Rola nadawcy i odbiorcy wypowiedzi |Uczestniczy w rozmowach, w których |Pojęcia nadawcy, odbiorcy, |
| | |raz jest nadawcć a raz odbiorcą |zdania oznajmujące i |
| | |Opowiada o wydarzeniach , w których |rozkazujące , pytające |
| | |uczestniczył |właściwości opowiadania,opisu, |
| |Formułowanie wypowiedzi |Wymienia bohaterów lektury, opowiada |prostych form ...