Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
W ŚWIECIE MEDIÓW
Rodzaj i zakres innowacji.
Proponowany program innowacji pedagogicznej ma charakter metodyczno-organizacyjny, gdyż dotyczy zmian w organizacji kształcenia i wychowania oraz metod pracy dydaktycznej i wychowawczej. Zakres jej obejmuje podstawowe zagadnienia Edukacji medialnej i związanych z nią ścieżek edukacyjnych. Koncepcja ta jest zgodna z podstawą programową nauczania w szkole podstawowej.
Innowacja będzie realizowana od września do czerwca roku szkolnego 20012/2013 i będzie adresowana do wybranych uzdolnionych uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej chętnych do udziału w programie.
Program niniejszej innowacji zakłada nauczanie poza budynkiem szkoły – w terenie. W tym celu raz w miesiącu odbędzie się wyjście lub wycieczka do atrakcyjnych miejsc, gdzie uczniowie będą mieli możliwość zdobywania wiedzy w ciekawy sposób. Uczniowie będą wykonywać proste zadania oraz będą dokonywać bezpośrednich obserwacji. Uczniowie poznają techniki i gatunki dziennikarskie oraz sposoby docierania do informacji. Program zakłada też spotkania z ciekawymi ludźmi, np. barcińską poetką, czy dziennikarzami TV lokalnej. Z każdego wyjścia uczniowie sporządzą sprawozdania, które zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły. Artykuły na temat realizacji innowacji opublikowane zostaną również w szkolnej gazecie „Ploteczki Dwójeczki” oraz w gazecie lokalnej „Pogłos Barcina”.
Cele innowacji:
• Rozwijanie zainteresowań i zdolności.
• Uświadomienie posiadanych predyspozycji i możliwości twórczych.
• Kształcenie postaw kreatywnych.
• Obcowanie młodych redaktorów z wiedzą dostępną z różnych źródeł.
• Nabywanie umiejętności organizowania swojej pracy i współdziałania w grupie.
• Stosowanie technologii komputerowej.
Cele szczegółowe:
• Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności poprawnego, jasnego i precyzyjnego formułowania myśli oraz celowego władania środkami językowymi.
• Kształcenie umiejętności wyrażania samodzielnych, niezależnych, lecz umotywowanych poglądów o otaczającym świecie.
• Rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej.
• Kształtowanie postaw zainteresowania drugim człowiekiem.
• Dążenie do osiągania przez uczniów dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej, moralnej.
• Poznanie niewerbalnych środków przekazu i korzystania z dostępnych mass-mediów. Budowanie umiejętności samokształcenia.
• Kształtowanie umiejętności planowania pracy w zespole.
• Zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie.
• Kształcenie umiejętności świadomego korzystania z różnych źródeł informacji.
• Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi.
• Kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny.
• Zwiększenie atrakcyjności organizacji i metod nauczania.
Treści kształcenia i wychowania
1. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności poprawnego, jasnego i precyzyjnego formułowania myśli oraz celowego władania środkami językowymi.
a) komunikacja językowa, kultura języka jako warunek dobrej komunikacji
b) stylistyka
c) doskonalenie sprawności językowej
- praca nad redagowaniem tekstu
- przystosowanie tekstu do określonego odbiorcy
- redagowanie tekstów o różnych funkcjach
- ćwiczenie różnych form wypowiedzi
- kompozycja tekstu, wewnętrzny porządek i spójność
- ocena poprawności językowej, ortograficznej interpunkcyjnej tekstu
2. Kształtowanie umiejętności wyrażania poglądów
a) podstawy polemiki i dyskusji ...