Dodaj publikację
Autor
Halina Kolińska
Data publikacji
2012-06-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
85

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument to opracowana innowacja pedagogiczna dotycząca zajęć koła dziennikarskiego.
 Pobierz (doc, 56,0 KB)

Podgląd treści


W ŚWIECIE MEDIÓW
Rodzaj i zakres innowacji.

Proponowany program innowacji pedagogicznej ma charakter metodyczno-organizacyjny, gdyż dotyczy zmian w organizacji kształcenia i wychowania oraz metod pracy dydaktycznej i wychowawczej. Zakres jej obejmuje podstawowe zagadnienia Edukacji medialnej i związanych  z nią ścieżek edukacyjnych. Koncepcja ta jest zgodna z podstawą programową nauczania w szkole podstawowej.

Innowacja będzie realizowana od września do czerwca roku szkolnego 20012/2013 i będzie adresowana do wybranych uzdolnionych uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej chętnych do udziału w programie.

Program niniejszej innowacji zakłada nauczanie poza budynkiem szkoły – w terenie. W tym celu raz w miesiącu odbędzie się wyjście lub wycieczka do atrakcyjnych miejsc, gdzie uczniowie będą mieli możliwość zdobywania wiedzy w ciekawy sposób. Uczniowie będą wykonywać proste zadania oraz będą dokonywać bezpośrednich obserwacji. Uczniowie poznają techniki i gatunki dziennikarskie oraz sposoby docierania do informacji. Program zakłada też spotkania z ciekawymi ludźmi, np. barcińską poetką, czy dziennikarzami TV lokalnej. Z każdego wyjścia uczniowie sporządzą sprawozdania, które zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły. Artykuły na temat realizacji innowacji opublikowane zostaną również w szkolnej gazecie „Ploteczki Dwójeczki” oraz w gazecie lokalnej „Pogłos Barcina”.

Cele innowacji:

• Rozwijanie zainteresowań i zdolności.
• Uświadomienie posiadanych predyspozycji i możliwości twórczych.
• Kształcenie postaw kreatywnych.
• Obcowanie młodych redaktorów z wiedzą dostępną z różnych źródeł.
• Nabywanie umiejętności organizowania swojej pracy i współdziałania w grupie.
• Stosowanie technologii komputerowej.

Cele szczegółowe:

• Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności poprawnego, jasnego i precyzyjnego formułowania myśli oraz celowego władania środkami językowymi.
• Kształcenie umiejętności wyrażania samodzielnych, niezależnych, lecz umotywowanych poglądów o otaczającym świecie.
• Rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej.
• Kształtowanie postaw zainteresowania drugim człowiekiem.
• Dążenie do osiągania przez uczniów dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej, moralnej.
• Poznanie niewerbalnych środków przekazu i korzystania z dostępnych mass-mediów. Budowanie umiejętności samokształcenia.
• Kształtowanie umiejętności planowania pracy w zespole.
• Zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie.
• Kształcenie umiejętności świadomego korzystania z różnych źródeł informacji.
• Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi.
• Kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny.
• Zwiększenie atrakcyjności organizacji i metod nauczania.

Treści kształcenia i wychowania

1. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności poprawnego, jasnego i precyzyjnego formułowania myśli oraz celowego władania środkami językowymi.
a)    komunikacja językowa, kultura języka jako warunek dobrej komunikacji
b)    stylistyka
c)    doskonalenie sprawności językowej
-         praca nad redagowaniem tekstu
-         przystosowanie tekstu do określonego odbiorcy
-         redagowanie tekstów o różnych funkcjach
-         ćwiczenie różnych form wypowiedzi
-         kompozycja tekstu, wewnętrzny porządek i spójność
-         ocena poprawności językowej, ortograficznej interpunkcyjnej tekstu
2. Kształtowanie umiejętności wyrażania poglądów
a)    podstawy polemiki i dyskusji ...