Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
W PRZEDSZKOLU SPECJALNYM
OSOBA PROWADZĄCA ZAJĘCIA: Andżelika Wójtowicz - Wiśniowska
TEMAT OŚRODKA OKRESOWEGO: „Ja w domu – dom z zewnątrz”
TEMAT OŚRODKA DZIENNEGO: „Czerwony dach…”
CELE:
w stosunku do 6 dzieci:
OGÓLNE:
Doskonalenie wiedzy na temat budowy domu;
Kształtowanie umiejętności różnicowania podstawowych pojęć wielkościowych;
Kształtowanie umiejętności różnicowania barw podstawowych.
OPERACYJNE:
Dziecko:
Wskazuje lub nazywa poszczególne części domu widzianego z zewnątrz;
Układa z prostych kształtów planszę domu;
Wskazuje brakujące części domu;
Różnicuje pojęcia: duży – mały, wysoki – niski;
Nazywa lub wskazuje podstawowe barwy.
w stosunku do 3 dzieci:
OGÓLNE:
Doskonalenie gotowości zadaniowej.
OPERACYJNE:
Dziecko:
Na kilka minut koncentruje uwagę na osobie terapeuty;
Współdziała z osobą dorosłą podczas wykonywania czynności;
Reaguje na proste polecenia skierowane bezpośrednio do dziecka.
GRUPA WIEKOWA: 5 – 8 lat
LICZBA DZIECI: do 9
METODY PRACY: zabawowo – zadaniowa, słowna, oglądowa
FORMY PRACY: zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kalendarz pogody, zdjęcia dzieci, znaczki, etykiety z imionami dzieci, ilustracja przedstawiająca dom, plansza domu do składania z prostych kształtów w kolorach podstawowych, plansze do wskazywania brakujących elementów, ilustracje przedstawiające domy różnej wysokości, kółeczka ze znaczkami, obręcz średniej wielkości, kręgle, tamburyno, nagrania CD
UWAGI:
Ze względu na duże zróżnicowanie w zakresie poziomu rozwoju wychowanków, zajęcia będą uwzględniać zasadę indywidualizacji; w zależności od indywidualnych możliwości zadania będą wykonywane: samodzielnie, z podpowiedzią lub pomocą osoby dorosłej.
W stosunku do trojga dzieci przewiduje się obniżenie wymagań, za cel główny przyjmując doskonalenie gotowości zadaniowej.
REALIZACJA ZAJĘĆ
CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE:
Przed rozpoczęciem zajęć nauczycielka przygotowuje potrzebne pomoce i środki dydaktyczne.
CZYNNOŚCI ORGANIZUJĄCE:
Ustawienie krzesełek przez dzieci przed tablicą z listą obecności, zaproszenie na nie dzieci.
CZYNNOŚCI ZASADNICZE:
Przywitanie dzieci piosenką „Witaj…”, reagowanie na proste polecenia;
Obserwacja stanu pogody – wybór właściwych symboli z kalendarza pogody;
Sprawdzenie listy obecności:
wywoływanie dzieci po imieniu,
wybór swojego znaczka spośród innych znaczków, przyporządkowanie do zdjęcia,
wybór etykiety ze swoim imieniem, przyporządkowanie do zdjęcia;
Zabawa muzyczno - ruchowa „Do swojego domku!” utrwalająca umiejętność zmiany aktywności ruchowej na sygnał muzyczny oraz znajomość swojego znaczka;
Wskazywanie poszczególnych części w budowie domu podczas słuchania piosenki „To jest mój dom”;
Składanie sylwety domu z prostych kształtów;
Różnicowanie kolorów;
Zabawa muzyczno – ruchowa „Tup, tup, tup, stuk, stuk, stuk” – naśladowanie prostych ruchów;
Wskazywanie brakujących elementów w budowie domu;
Określanie wielkości poprzez stosowanie pojęć: „duży – mały”, „wysoki – niski”.
CZYNNOŚCI FINALIZUJĄCE:
Odniesienie krzesełek do stolików;
Relaks przy muzyce.
ZAKOŃCZENIE:
Pochwały i nagrody dla dzieci.