Dodaj publikację
Autor
Andżelika Wójtowicz-Wiśniowska
Data publikacji
2012-06-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
74

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja, to przykładowy scenariusz zajęć z ośrodka JA W DOMU - DOM Z ZEWNĄTRZ, zrealizowany w przedszkolu specjalnym.
 Pobierz (docx, 22,1 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

W PRZEDSZKOLU SPECJALNYM

OSOBA PROWADZĄCA ZAJĘCIA: Andżelika Wójtowicz - Wiśniowska

TEMAT OŚRODKA OKRESOWEGO: „Ja w domu – dom z zewnątrz”

TEMAT OŚRODKA DZIENNEGO: „Czerwony dach…”

CELE:

w stosunku do 6 dzieci:

OGÓLNE:

Doskonalenie wiedzy na temat budowy domu;

Kształtowanie umiejętności różnicowania podstawowych pojęć wielkościowych;

Kształtowanie umiejętności różnicowania barw podstawowych.

OPERACYJNE:

Dziecko:

Wskazuje lub nazywa poszczególne części domu widzianego z zewnątrz;

Układa z prostych kształtów planszę domu;

Wskazuje brakujące części domu;

Różnicuje pojęcia: duży – mały, wysoki – niski;

Nazywa lub wskazuje podstawowe barwy.

w stosunku do 3 dzieci:

OGÓLNE:

Doskonalenie gotowości zadaniowej.

OPERACYJNE:

Dziecko:

Na kilka minut koncentruje uwagę na osobie terapeuty;

Współdziała z osobą dorosłą podczas wykonywania czynności;

Reaguje na proste polecenia skierowane bezpośrednio do dziecka.

GRUPA WIEKOWA: 5 – 8 lat

LICZBA DZIECI: do 9

METODY PRACY: zabawowo – zadaniowa, słowna, oglądowa

FORMY PRACY: zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kalendarz pogody, zdjęcia dzieci, znaczki, etykiety z imionami dzieci, ilustracja przedstawiająca dom, plansza domu do składania z prostych kształtów w kolorach podstawowych, plansze do wskazywania brakujących elementów, ilustracje przedstawiające domy różnej wysokości, kółeczka ze znaczkami, obręcz średniej wielkości, kręgle, tamburyno, nagrania CD

UWAGI:

Ze względu na duże zróżnicowanie w zakresie poziomu rozwoju wychowanków, zajęcia będą uwzględniać zasadę indywidualizacji; w zależności od indywidualnych możliwości zadania będą wykonywane: samodzielnie, z podpowiedzią lub pomocą osoby dorosłej.

W stosunku do trojga dzieci przewiduje się obniżenie wymagań, za cel główny przyjmując doskonalenie gotowości zadaniowej.

REALIZACJA ZAJĘĆ

CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE:

Przed rozpoczęciem zajęć nauczycielka przygotowuje potrzebne pomoce i środki dydaktyczne.

CZYNNOŚCI ORGANIZUJĄCE:

Ustawienie krzesełek przez dzieci przed tablicą z listą obecności, zaproszenie na nie dzieci.

CZYNNOŚCI ZASADNICZE:

Przywitanie dzieci piosenką „Witaj…”, reagowanie na proste polecenia;

Obserwacja stanu pogody – wybór właściwych symboli z kalendarza pogody;

Sprawdzenie listy obecności:

wywoływanie dzieci po imieniu,

wybór swojego znaczka spośród innych znaczków, przyporządkowanie do zdjęcia,

wybór etykiety ze swoim imieniem, przyporządkowanie do zdjęcia;

Zabawa muzyczno - ruchowa „Do swojego domku!” utrwalająca umiejętność zmiany aktywności ruchowej na sygnał muzyczny oraz znajomość swojego znaczka;

Wskazywanie poszczególnych części w budowie domu podczas słuchania piosenki „To jest mój dom”;

Składanie sylwety domu z prostych kształtów;

Różnicowanie kolorów;

Zabawa muzyczno – ruchowa „Tup, tup, tup, stuk, stuk, stuk” – naśladowanie prostych ruchów;

Wskazywanie brakujących elementów w budowie domu;

Określanie wielkości poprzez stosowanie pojęć: „duży – mały”, „wysoki – niski”.

CZYNNOŚCI FINALIZUJĄCE:

Odniesienie krzesełek do stolików;

Relaks przy muzyce.

ZAKOŃCZENIE:

Pochwały i nagrody dla dzieci.