Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNYCH W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ MIESZANEJ.
TEMAT ZAJĘĆ: „Woda- zabawy z wodą i słomką do napojów”.
DATA: 01.12.2011.
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie zainteresowania otaczającym światem;
- poznanie właściwości wody;
- utrwalanie umiejętności różnicowania;
CELE OPERACYJNE:
- dziecko potrafi sformułować wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń;
- dziecko zna wartość wody w życiu;
- dziecko określa prawidłowo liczebność zbiorów i stosuje określenia: mniej, więcej, namniej, najwięcej.
METODY:
- praktyczne działanie, opis, obserwacja.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
skrócona i uproszczona przez nauczycielkę wersja baśni E. Szelburg- Zarembiny „O trzech braciach i żywej wodzie”; miska z wodą, różne przedmioty do przeprowadzenia doświadczeń (moneta, kamień, piórko, drewniany klocek, kartka papieru, wata, plaster cytryny, cukier, kisiel w proszku, farbka plakatowa) kubeczki dla każdego dziecka, słomka do napoju dla każdego dziecka, chusteczki papierowe.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przywitanie dzieci przez nauczycielkę piosenką „Wszyscy są…”
Przedstawienie dzieciom krótkiej historii „O trzech braciach i żywej wodzie” jako wprowadzenie do tematu zajęć. Krótka rozmowa na temat znaczenia wody dla życia. Nauczycielka pozwala dzieciom na samodzielne formułowanie wypowiedzi. Określenie wartości wody na podstawie starań o jej zdobycie i uzdrowienia matki.
Nauczycielka proponuje dzieciom, żeby sprawdzić, jakie właściwości jeszcze może mieć woda. Umawia się z dziećmi, że pojedynczo będą wykonywać doświadczenia.
Zachęca dzieci do przewidywania, co się stanie z różnymi przedmiotami po zanurzeniu w wodzie. Dzieci samodzielnie sprawdzają, jak zachowują się w wodzie: plaster cytryny, moneta, drewniany klocek itp. Następnie formułują wniosek:
Niektóre przedmioty topią się w wodzie, inne po niej pływają. Przeliczają te przedmioty. Określają, których przedmiotów jest więcej- tonących czy pływających w wodzie.
Następnie dzieci samodzielnie sprawdzają, jak zachowają się w wodzie cukier, kisiel czy farbka. Formułują wniosek, że substancje rozpuszczają się w wodzie i barwią ją na kolorowo.
Nauczycielka gratuluje dzieciom odkryć przyrodniczych i zaprasza je do stolików.
Dzieci dokładnie czyszczą noski, a następnie próbują dmuchać przez słomkę do napojów mocno w górę, później sprawdzają, co dzieje się z wodą w kubeczku, kiedy na nią dmuchają z góry, potem w środku. Dzieci nazywają zjawiska, które obserwują: woda bulgocze, szumi, robią się na niej bańki, itp.
Zajęcia kończą się zabawą integracyjną „Masażyki” do wybranej rymowanki.
Przygotowała: mgr Wioletta Pilarska
Nauczycielka przedszkola