Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNYCH Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO JAKO JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ MIESZANEJ.
TEMAT ZAJĘĆ: „Das Buch- mein Freund”- „Książka- mój przyjaciel”.
DATA: 24.03.2011.
CELE OGÓLNE:
- uświadamianie znaczenia książek w życiu człowieka;
- rozwijanie zasobu słownictwa związanego z tematem zajęć;
- redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat.
CELE OPERACYJNE:
- dziecko potrafi opowiedzieć o znaczeniu książek w życiu człowieka
- dziecko wskazuje swoich ulubionych bohaterów literackich;
- dziecko używa nowych słów: das Buch, der Freund, dei Bucherei, lesen, das Lesezeichen,.
METODY:
- praktyczne działanie, opis, obserwacja.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: różne książki z biblioteczki przedszkolnej oraz przyniesione przez dzieci książeczki z bajkami, mini- księgarnia urządzona przez nauczycielkę, czasopisma dla dzieci, sylwety popularnych bohaterów książek dla dzieci.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przywitanie piosenką w języku niemieckim: „Wo ist denn der…?” śpiewaną do każdego dziecka. Dziecko wezwane po imieniu wstaje i kłania się.
Przedstawienie dzieciom tematu zajęć i zaproszenie do „księgarni”. Dzieci oglądają książki, nauczycielka opowiada, z czego składa się książka, gdzie można kupić książki. Używa słów niemieckich na określenie książki, księgarni itp. Prowokuje dzieci do odpowiadania na pytania: „Was ist das?”- „Das ist ein Buch”, “Was machst du?” - „Ich lese Buch”.
Nauczycielka prezentuje dzieciom sylwety różnych bohaterów popularnych baśni w języku polskim i niemieckim. Dzieci próbują naśladować wymowę w języku niemieckim: „Rotkapchen”, „Hansel und Gretel” itp. Oraz odpowiadać na pytania nauczycielki: „Wer ist das?” „Das ist Rotkapchen”.
Nauczycielka wskazuje książkę z piosenkami i ilustrowanym zapisem melodii, zaprasza wszystkie dzieci do śpiewania, dzieci po kolei wskazują pozostałym, jak śpiewać.
Nauczycielka zaprasza chętne dzieci do pracy plastycznej. Dzieci wykonują w kolorowych kartonów „Lesezeichen”- zakładkę do książki posługując się szablonem. Nauczycielka pomaga w wycinaniu podpowiadając niemieckie znaczenia wykonywanych czynności. Dzieci ozdabiają zakładki i kończą pracę we własnym tempie.
Przygotowała: mgr Wioletta Pilarska
Nauczycielka przedszkola