Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
aneta 54321, 2012-06-20
szkoda ze nie ma załączników :(
beatek, 2012-06-20
Praktyczny zbiór informacji, ale brakuje załączników. Szkoda.
Basia_Ost, 2012-06-21
dobre pomysły i przykłady, ale mi też brakuje załączników ;(
Kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki- Rewalidacja indywidualna
PERCEPCJA SŁUCHOWA-
ĆWICZENIA
PRZYGOTOWAŁY:
Krystyna Koj
Wioletta Pilarska
Ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych: języka i warg.
Ćwiczenia języka:
Opowieść logopedyczna: “Porządek w buzi”, załącznik nr 1.
kląskaj językiem (broda pozostaje nieruchoma),
wypychaj językiem policzki,
wysuwaj i cofaj język przy szeroko otwartych ustach,
przesuwaj język w kąciki ust,
wykonuj językiem krążenie w przedsionku jamy ustnej tzn. między wargami i zębami,
oblizuj wargi przy szeroko otwartych ustach (ruch naprzemienny – krążenie języka w prawo i w lewo),
unoś język za górne zęby.
Ćwiczenia warg:
uśmiechaj się bardzo szeroko,
uśmiechaj się tylko w jedną stronę, raz w prawą, raz w lewą stronę,
powtarzaj samogłoski: a-u, i-u, e-o, e-i , itp.
rozchylaj wargi, jak przy uśmiechu – zęby widoczne,
wykonuj krążenie ściągniętymi wargami (jak króliki),
nagryzaj na górną i dolną wargę (delikatnie),
cmokaj jak do całusa.
Ćwiczenia oddechowe- usprawniają funkcję oddychania oraz wydłużają fazę wydechową, aby ułatwić naukę prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
wciągaj powietrze nosem, a wydychaj przez usta,
bierz wdech przez usta i studź zupę (dmuchamy),
bierz wdech przez nos i ogrzewaj zmarznięte ręce (chuchamy),
nadmuchaj baloniki, załącznik nr 2- baloniki.
dmuchaj przez rurki, przenosząc rybki z jednego stawu do drugiego, załącznik nr 3- papierowe rybki, słomki do napojów.
rób bańki mydlane,
dmuchaj na piórko, aby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu, załącznik nr 4- piórka.
dmuchaj na wacik kosmetyczny, aby poruszał się jak piłeczka- spróbuj rozegrać mecz z kolegą, załącznik nr 5- waciki kosmetyczne, słomki.
wykonuj wdech z unoszeniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion,
nuć piosenki przy zamkniętych ustach,
zbieraj powietrze pod górną i dolną wargę,
przetaczaj powietrze z policzka do policzka.
Ćwiczenia słuchowe:
Słuch fizjologiczny:
- koncentracja na bodźcach,
- umiejętność różnicowania dźwięków i ich lokalizacja w czasie i przestrzeni,
- analiza i synteza słuchowa,
- prawidłowa artykulacja,
- ćwiczenie pamięci słuchowej,
- koordynacja słuchowo- wzrokowa,
- koordynacja słuchowo- ruchowa,
- prawidłowa rytmika.
Ćwiczenia na materiale bezliterowym są ćwiczeniami przygotowawczymi. Zadaniem dzieci jest rozpoznawanie zasłyszanych dźwięków:
Nazwij instrument, który wydaje dźwięk i wskaż kierunek, z którego dobiega dźwięk: załącznik nr 6: instrumenty dęte.
Rozpoznaj dźwięki z otoczenia: załącznik nr 7: płyta cd z odgłosami.
Ćwiczenia rytmiczne:
Odtwórz na klawesach usłyszany rytm, załącznik nr 6: klawesy.
Odtwórz narysowany rytm przy pomocy wybranego instrumentu, załącznik nr 8: układy graficzne do odtwarzania za pomocą instrumentu.
Rozpoznaj wśród kilku układów graficznych rytm, który zagram,
załącznik nr 8.
Narysuj wysłuchany rytm.
Odczytuj wyliczankę w rytm dźwięków instrumentu muzycznego, załącznik nr 9: teksty wyliczanek.
Posłuchaj uważnie par wyrazów, powiedz, jaką głoską ...