Dodaj publikację
Autor
Wioletta Pilarska
Data publikacji
2012-06-18
Średnia ocena
2,50
Pobrań
356

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zestaw ćwiczeń z zakresu percepcji słuchowej dla przedszkolaków i młodszych klas szkoły podstawowej.
 Pobierz (docx, 90,6 KB)

Komentarze

aneta 54321, 2012-06-20

szkoda ze nie ma załączników :(

beatek, 2012-06-20

Praktyczny zbiór informacji, ale brakuje załączników. Szkoda.

Basia_Ost, 2012-06-21

dobre pomysły i przykłady, ale mi też brakuje załączników ;(

Podgląd treści

Kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki- Rewalidacja indywidualna

PERCEPCJA SŁUCHOWA-

ĆWICZENIA

PRZYGOTOWAŁY:

Krystyna Koj

Wioletta Pilarska

Ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych: języka i warg.

Ćwiczenia języka:

Opowieść logopedyczna: “Porządek w buzi”, załącznik nr 1.

kląskaj językiem (broda pozostaje nieruchoma),

wypychaj językiem policzki,

wysuwaj i cofaj język przy szeroko otwartych ustach,

przesuwaj język w kąciki ust,

wykonuj językiem krążenie w przedsionku jamy ustnej tzn. między wargami i zębami,

oblizuj wargi przy szeroko otwartych ustach (ruch naprzemienny – krążenie języka w prawo i w lewo),

unoś język za górne zęby.

Ćwiczenia warg:

uśmiechaj się bardzo szeroko,

uśmiechaj się tylko w jedną stronę, raz w prawą, raz w lewą stronę,

powtarzaj samogłoski: a-u, i-u, e-o, e-i , itp.

rozchylaj wargi, jak przy uśmiechu – zęby widoczne,

wykonuj krążenie ściągniętymi wargami (jak króliki),

nagryzaj na górną i dolną wargę (delikatnie),

cmokaj jak do całusa.

Ćwiczenia oddechowe- usprawniają funkcję oddychania oraz wydłużają fazę wydechową, aby ułatwić naukę prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.

wciągaj powietrze nosem, a wydychaj przez usta,

bierz wdech przez usta i studź zupę (dmuchamy),

bierz wdech przez nos i ogrzewaj zmarznięte ręce (chuchamy),

nadmuchaj baloniki, załącznik nr 2- baloniki.

dmuchaj przez rurki, przenosząc rybki z jednego stawu do drugiego, załącznik nr 3- papierowe rybki, słomki do napojów.

rób bańki mydlane,

dmuchaj na piórko, aby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu, załącznik nr 4- piórka.

dmuchaj na wacik kosmetyczny, aby poruszał się jak piłeczka- spróbuj rozegrać mecz z kolegą, załącznik nr 5- waciki kosmetyczne, słomki.

wykonuj wdech z unoszeniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion,

nuć piosenki przy zamkniętych ustach,

zbieraj powietrze pod górną i dolną wargę,

przetaczaj powietrze z policzka do policzka.

Ćwiczenia słuchowe:

Słuch fizjologiczny:

- koncentracja na bodźcach,

- umiejętność różnicowania dźwięków i ich lokalizacja w czasie i przestrzeni,

- analiza i synteza słuchowa,

- prawidłowa artykulacja,

- ćwiczenie pamięci słuchowej,

- koordynacja słuchowo- wzrokowa,

- koordynacja słuchowo- ruchowa,

- prawidłowa rytmika.

Ćwiczenia na materiale bezliterowym są ćwiczeniami przygotowawczymi. Zadaniem dzieci jest rozpoznawanie zasłyszanych dźwięków:

Nazwij instrument, który wydaje dźwięk i wskaż kierunek, z którego dobiega dźwięk: załącznik nr 6: instrumenty dęte.

Rozpoznaj dźwięki z otoczenia: załącznik nr 7: płyta cd z odgłosami.

Ćwiczenia rytmiczne:

Odtwórz na klawesach usłyszany rytm, załącznik nr 6: klawesy.

Odtwórz narysowany rytm przy pomocy wybranego instrumentu, załącznik nr 8: układy graficzne do odtwarzania za pomocą instrumentu.

Rozpoznaj wśród kilku układów graficznych rytm, który zagram,

załącznik nr 8.

Narysuj wysłuchany rytm.

Odczytuj wyliczankę w rytm dźwięków instrumentu muzycznego, załącznik nr 9: teksty wyliczanek.

Posłuchaj uważnie par wyrazów, powiedz, jaką głoską ...