Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat lekcji: Po co komu filozofia? Wybrane nurty filozoficzne i ich charakterystyka.
Cele lekcji
Cele główne:
•
•
podkreślenie znaczenia filozofii w życiu człowieka;
przypomnienie/omówienie wybranych nurtów filozofii zachodniej.
Cele operacyjne:
•
•
•
uczeń potrafi dyskutować na tematy dotyczące filozofii;
uczeń potrafi dzielić się poglądami i informacjami;
uczeń potrafi wysłuchać innych.
Pomoce dydaktyczne:
•
karta pracy (dołączona do scenariusza).
Etapy lekcji
Wprowadzenie tematu.
Nauczyciel wprowadza temat lekcji. Informuje uczniów, że lekcja (trzecia w tym cyklu) będzie
poświęcona wybranym nurtom filozofii zachodniej. W ramach rozgrzewki można zrobić krótką
powtórkę z treści poprzednich lekcji cyklu (wstęp, sentencje).
Ćwiczenie.
Zanim uczniowie przystąpią do wykonywania ćwiczenia, wskazane jest, aby zapytać ich, jakie
nurty filozoficzne potrafią wymienić, co o nich wiedzą, itp. Następnie przechodzimy do ćwiczenia -
karta pracy (załącznik). Uczniowie, pracując w parach, dopasowują odpowiednie nazwy nurtów
filozoficznych do podanych definicji. Następnie wskazani uczniowie, bądź ochotnicy, odczytują
swoje odpowiedzi. Przy okazji można zapytać uczniów o to, czy kojarzą przedstawicieli
omawianych nurtów, z którym z nurtów (niekoniecznie spośród tych omawianych podczas lekcji)
się identyfikują.
Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel pyta uczniów, czy lekcja była dla nich interesująca, co z niej zapamiętali, co ich
1
zaskoczyło, itp.
Wskazówki dla nauczyciela
Odpowiedzi do ćwiczenia: 1 – stoicyzm, 2 – humanizm, 3 – egzystencjalizm, 4 – epikureizm
Najważniejsi przedstawiciele nurtów:
stoicyzm – Zenon z Kition (ok. 335 p.n.e. - 263 p.n.e.), Chryzyp (ok. 279 p.n.e. - 207 p.n.e.),
Seneka (ok. 4 p.n.e. - 65 n.e.);
humanizm – Tales z Miletu (VII/VI p.n.e.), Cyceron (106 p.n.e. - 43 p.n.e.), Erazm z Rotterdamu
(1466 – 1536);
egzystencjalizm – Martin Heidegger (1889 – 1776), Jean Paul Sartre (1905 – 1980), Albert
Camus (1913 – 1960);
epikureizm – Epikur (341 – 270 p.n.e.).
Bibliografia
Gaarder, Jostein. Świat Zofii. Warszawa: Jacek Santorski & CO Wydawnictwo, 1995.
Wojnowski Jan, red.: Wielka Encyklopedia PWN. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
2
Karta pracy
Do podanych definicji dopasuj odpowiednie nazwy nurtów filozoficznych: egzystencjalizm,
epikureizm, humanizm, stoicyzm.
1. ......................................................
Kierunek filozoficzny zapoczątkowany w III wieku przed n.e. w Atenach. opiera się na zasadzie
osiągania szczęścia przez wewnętrzną dyscyplinę moralną, sumienne spełnianie tych obowiązków,
które spadają na nas naturalną koleją rzeczy, oraz odcięcia swoich emocji od zdarzeń
zewnętrznych, czyli utrzymywania stanu spokojnego szczęścia niezależnie od zewnętrznych
warunków.
2. .......................................................
Prąd filozoficzny, etyczny i kulturowy, uznający człowieka za najwyższą wartość i podkreślający
jego godność. Ma swoje korzenie w starożytnej Grecji; jego idee odżyły w okresie Renesansu.
3. ........................................................
Współczesny kierunek filozoficzny (znajdujący wyraz ...