Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Prądzyńska-Jastrzębska
Data publikacji
2012-06-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
9

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja wieloogniwowa, prowadzona między innymi metodą projektu. Wyzwolić może w uczniach kreatywność i samodzielność.
 Pobierz (docx, 140,7 KB)

Podgląd treści

TEMAT: HISTORYCZNE MIEJSCA MOJEGO REGIONU – GÓRA ŚW. ANNY

Treści programowe

Mój dom, moja rodzina i sąsiedztwo. Elementy historii rodzinnej, regionalnej oraz życia codziennego w Polsce i w różnych krajach i epokach.

Symbole i święta narodowe, państwowe i religijne; symbole wybranych państw i instytucji międzynarodowych.

Zróżnicowanie regionalne Polski efektem warunków przyrodniczych i działalności człowieka, zasoby środowiska przyrodniczego, ich ochrona i wykorzystanie.

Ja i inni. Moja postawa wobec innych. Koleżeństwo, przyjaźń, miłość. Prawa moje i prawa innych. Stosunek do środowiska przyrodniczego i kulturowego.

Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego.

Moja ojczyzna. Wydarzenia i osoby o zasadniczym znaczeniu dla losów narodu i państwa polskiego

CELE EDUKACYJNE w oparciu o podstawę programową

1 Budzenie zainteresowania przeszłością.

2. Rozwijanie poczucia przynależności do grupy rodzinnej, społeczności lokalnej,

grupy etnicznej, narodu, państwa, społeczności europejskiej i światowej.

3. Kształtowanie świadomej postawy patriotycznej i obywatelskiej motywującej

do odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i publicznym. Wpajanie

szacunku do własnego państwa.

Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie, której celem jest:

– poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu,

– rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty

lokalnej,

– budowanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej

CELE SZCZEGÓŁOWE

WARTOŚCI, POSTAWY I PRZEKONANIA

– zna i rozumie znaczenie najważniejszych wartości, takich jak: uczciwość, patriotyzm,

szacunek dla innych

- zna historię i kulturę własnego regionu, narodu i państwa i darzy ją szacunkiem

– rozumie, czym jest tolerancja, i wykazuje postawę tolerancyjną wobec innych

– zna i stopniowo przyswaja: najważniejsze wartości etyczne, pozytywne postawy

– okazuje szacunku dla polskiego dziedzictwa narodowego

Społeczne i kryteria estetyczne

– potrafi pracować w zespole

– zna miejsca pamięci narodowej i otacza je troską

UMIEJĘTNOŚCI

– potrafi sytuować w przestrzeni wydarzenia

– potrafi umieszczać daty w przedziałach czasowych, oblicza upływ czasu między

wydarzeniami

– potrafi posługiwać się mapą administracyjną kraju

– potrafi stosować ze zrozumieniem pojęcia i terminy

– potrafi wykorzystać informacje z różnych źródeł

WIEDZA

– zna historię regionu i specyficzne cechy jego kultury

- zna fakty z historii miejsca zamieszkania

- wyjaśnia pojęcia: źródło historyczne, zabytek, eksponat

– potrafi podać przykłady różnych źródeł historycznych

– rozumie potrzebę ochrony zabytków

– rozumie potrzebę czytania w celu zdobycia wiadomości i zaspokajania potrzeb

poznawczych

– rozumie wartość pamiątek dla kultywowania przeszłości i szacunku dla tradycji

– zna i rozumie pojęcie „małej ojczyzny”

– potrafi wskazać związki łączące tradycję rodzinną z tradycją regionu

Metody i formy pracy: metoda projektu, obserwacja , praca z mapą, pogadanka, elementy dyskusji, elementy wykładu, zajęcia praktyczne, korzystanie z dostępnych źródeł informacji;praca zbiorowa i w grupach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne

Literatura tematyczna, medialne źródła informacji, przewodniki turystyczne, mapa Polski i regionu ...