Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: HISTORYCZNE MIEJSCA MOJEGO REGIONU – GÓRA ŚW. ANNY
Treści programowe
Mój dom, moja rodzina i sąsiedztwo. Elementy historii rodzinnej, regionalnej oraz życia codziennego w Polsce i w różnych krajach i epokach.
Symbole i święta narodowe, państwowe i religijne; symbole wybranych państw i instytucji międzynarodowych.
Zróżnicowanie regionalne Polski efektem warunków przyrodniczych i działalności człowieka, zasoby środowiska przyrodniczego, ich ochrona i wykorzystanie.
Ja i inni. Moja postawa wobec innych. Koleżeństwo, przyjaźń, miłość. Prawa moje i prawa innych. Stosunek do środowiska przyrodniczego i kulturowego.
Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego.
Moja ojczyzna. Wydarzenia i osoby o zasadniczym znaczeniu dla losów narodu i państwa polskiego
CELE EDUKACYJNE w oparciu o podstawę programową
1 Budzenie zainteresowania przeszłością.
2. Rozwijanie poczucia przynależności do grupy rodzinnej, społeczności lokalnej,
grupy etnicznej, narodu, państwa, społeczności europejskiej i światowej.
3. Kształtowanie świadomej postawy patriotycznej i obywatelskiej motywującej
do odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i publicznym. Wpajanie
szacunku do własnego państwa.
Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie, której celem jest:
– poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu,
– rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty
lokalnej,
– budowanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej
CELE SZCZEGÓŁOWE
WARTOŚCI, POSTAWY I PRZEKONANIA
– zna i rozumie znaczenie najważniejszych wartości, takich jak: uczciwość, patriotyzm,
szacunek dla innych
- zna historię i kulturę własnego regionu, narodu i państwa i darzy ją szacunkiem
– rozumie, czym jest tolerancja, i wykazuje postawę tolerancyjną wobec innych
– zna i stopniowo przyswaja: najważniejsze wartości etyczne, pozytywne postawy
– okazuje szacunku dla polskiego dziedzictwa narodowego
Społeczne i kryteria estetyczne
– potrafi pracować w zespole
– zna miejsca pamięci narodowej i otacza je troską
UMIEJĘTNOŚCI
– potrafi sytuować w przestrzeni wydarzenia
– potrafi umieszczać daty w przedziałach czasowych, oblicza upływ czasu między
wydarzeniami
– potrafi posługiwać się mapą administracyjną kraju
– potrafi stosować ze zrozumieniem pojęcia i terminy
– potrafi wykorzystać informacje z różnych źródeł
WIEDZA
– zna historię regionu i specyficzne cechy jego kultury
- zna fakty z historii miejsca zamieszkania
- wyjaśnia pojęcia: źródło historyczne, zabytek, eksponat
– potrafi podać przykłady różnych źródeł historycznych
– rozumie potrzebę ochrony zabytków
– rozumie potrzebę czytania w celu zdobycia wiadomości i zaspokajania potrzeb
poznawczych
– rozumie wartość pamiątek dla kultywowania przeszłości i szacunku dla tradycji
– zna i rozumie pojęcie „małej ojczyzny”
– potrafi wskazać związki łączące tradycję rodzinną z tradycją regionu
Metody i formy pracy: metoda projektu, obserwacja , praca z mapą, pogadanka, elementy dyskusji, elementy wykładu, zajęcia praktyczne, korzystanie z dostępnych źródeł informacji;praca zbiorowa i w grupach, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
Literatura tematyczna, medialne źródła informacji, przewodniki turystyczne, mapa Polski i regionu ...