Dodaj publikację
Autor
Ismena Dzięgielewska
Data publikacji
2012-06-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
293

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja Planu Działań Wspierających dla uczniów z dysleksją.
 Pobierz (docx, 702,1 KB)

Podgląd treści

Plan Działań Wspierających (PDW)

Cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

Głównym celem jest zapewnienie specjalistycznej pomocy dzieciom ryzyka dysleksji i uczniom z dysleksją rozwojową przez: stworzenie mechanizmów umożliwiających im korzystanie z praw wynikających z właściwych rozporządzeń (wczesna diagnoza, wczesna, specjalistyczna interwencja, dostosowanie wymagań szkolnych i sposobu oceniania do możliwości ucznia); powiązanie diagnozy dysleksji z obowiązkiem podjęcia pracy na zajęciach w szkole i w domu.

Usprawnienie funkcji percepcyjno-motorycznych na materiale ortograficznym.

Niwelowanie napięć emocjonalnych.

Praca nad poczuciem własnej wartości.

Motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.

Wypracowanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem.

Poprawa komunikacji interpersonalnej.

W uzyskaniu dobrych efektów w pracy terapeutycznej pomocne jest zawarcie kontraktu pomiędzy terapeutą, uczniami i rodzicami. Warunkiem powodzenia będzie współpraca z rodzicami oraz monitorowanie postępów uczniów w szkole.

Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych zalecanych form i sposobów udzielenia uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Pomoc udzielana przez rodziców pod kierunkiem nauczyciela.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.

Zajęcia logopedyczne.

Zespół korekcyjno-kompensacyjny; terapia pedagogiczna.

Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.

Terapia indywidualna.

Zajęcia rozwijające uzdolnienia.

Klasa terapeutyczna; stacjonarny oddział terapeutyczny.

………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..…………

Formy oceniania

Największe znaczenie dla końcowej oceny z wielu przedmiotów mają wypowiedzi ustne dziecka dyslektycznego, których powinno być znacznie więcej niż w przypadku innych dzieci. Sprawdziany pisemne należy dzielić na mniejsze części i podawać uczniowi etapami. Zbyt duże nagromadzenie informacji przeraża go i w konsekwencji nie podejmuje on żadnych działań, oddając nauczycielowi nierozwiązane zadania. W przypadku dziecka z trudnościami w czytaniu, nauczyciel może odczytywać mu polecenia dotyczące kolejnych zadań, w których ocenie podlega odpowiedź merytoryczna, a nie poziom czytania. Sprawdziany powinny mieć też nieco inną konstrukcję graficzną, dostosowaną do możliwości percepcyjnych i przestrzennych dziecka. W niektórych przypadkach konieczna jest pomoc nauczyciela w prawidłowej rejestracji odpowiedzi na arkuszu zapisu. W starszych klasach samodzielne prace pisemne ucznia należy oceniać głównie pod względem merytorycznym. Pod uwagę bierze się wówczas zawartą w wypracowaniu wiedzę, dobór argumentów, logikę wywodu, treść, styl i kompozycję pracy. Poprawność zapisu może stanowić tylko niewielką część składową całościowej oceny. Najlepszym sposobem jest wcześniejsze podanie uczniom punktacji za poszczególne elementy uwzględniane w ocenie, którym podlega każda praca pisemna.

Kontrola i ocena zeszytu

Dziecko z dysgrafią powinno mieć jak najdłużej możliwość pisania ołówkiem. Podczas pisania należy pamiętać o właściwym ułożeniu zeszytu i całego ciała, a także prawidłowym uchwycie narzędzia pisarskiego. Niekiedy pomocna może być nasadka według wzoru H. Tymichovej, ułatwiająca utrwalenie poprawnego sposobu trzymania pióra czy ołówka. Ważne jest, aby zeszyt dziecka był prowadzony ...