Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO
Podstawa prawna założenia karty: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Szkoła: Publiczny Zespół Szkolno-Przedszkolny w Olszance (gimnazjum)
Imię i nazwisko ucznia …………………………………………klasa……..
Data urodzenia ………………………………………………………………
Data założenia karty ………………………………………………………...
Podstawa założenia karty:
Opinia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w ………………….. nr ……………………. data wydania …………………………………
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną stwierdzonej w wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych, o których mowa w §18 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia.
Zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne:
Usprawnienie funkcji percepcyjno-motorycznych na materiale ortograficznym.
Niwelowanie napięć emocjonalnych.
Praca nad poczuciem własnej wartości.
Motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.
Wypracowanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem.
Poprawa komunikacji interpersonalnej.
Usprawnienie funkcji percepcyjno-motorycznych:
w sferze wrażliwości słuchowej:
kształcenie wrażliwości słuchowej, stymulacja słuchu fonemowego,
ćwiczenie pamięci fonologicznej,
ćwiczenie koncentracji uwagi,
ćwiczenie wzbogacające słownik czynny i bierny;
w sferze wzrokowej:
usprawnienie analizatora wzrokowego,
ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej,
usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
w sferze ruchowej:
ćwiczenie motoryki piszącej ręki,
poprawa poziomu graficznego pisma,
utrwalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Usprawnienie techniki czytania.
Ćwiczenia w rozumieniu czytanej treści.
Wypracowanie nawyku pisania poprawnego pod względem ortograficznym.
Wdrażanie do autokorekty.
Wypracowanie umiejętności redagowania tekstów.
Mocne strony ucznia ………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..
Inne istotne informacje (np. stan zdrowia ucznia, dysfunkcje i zaburzenia utrudniające funkcjonowanie społeczne, itp.):
………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..
Okres udzielania pomocy …………………………………………………..
Zalecane przez zespół formy, sposoby udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Pomoc udzielana przez rodziców pod kierunkiem nauczyciela.
Dzieciom o stosunkowo niewielkich trudnościach w nauce może skutecznie pomóc nauczyciel, o ile dobrze współpracuje z ich rodzicami. Realizując postulat indywidualizacji nauczania, należy wskazać dziecku i jego rodzicom dodatkowe ćwiczenia do wykonywania w szkole i w domu oraz zaproponować różnorodne sposoby pracy. Nauczyciel powinien ściśle współpracować z rodzicami, kierując ich pracą z dzieckiem wykonywaną w domu.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (do 8 osób w grupie).
Organizuje się je dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
Zajęcia logopedyczne (do 4 osób w grupie).
Organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Zespół korekcyjno-kompensacyjny; terapia pedagogiczna (do 5 osób w grupie).
W wypadku utrzymujących się i bardziej nasilonych trudności dzieci ryzyka dysleksji i z dysleksją rozwojową powinny uczęszczać na zajęcia zespołu korekcyjno-kompensacyjnego w przedszkolu i szkole, które prowadzi wykwalifikowany specjalista terapii pedagogicznej. Warunkiem skuteczności tych zajęć ...