Dodaj publikację
Autor
Waleria Semiri
Data publikacji
2012-07-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
366

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przypadek 1 Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i dysfunkcją wzroku, nie w pełni akceptowany przez klasę. Przypadek 2 Uczeń sprawiający kłopoty wychowawcze.
 Pobierz (doc, 95,0 KB)

Podgląd treści


§8 ust. 2 pkt 5

OPIS I ANALIZA REALIZACJI WYMAGANIA

Przypadek 1
Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i dysfunkcją wzroku, nie w pełni akceptowany przez klasę

Niniejsza praca stanowi studium indywidualnego przypadku Pawła – chłopca uczęszczającego do klasy II gimnazjum ( klasa integracyjna). Dziecko posiada orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną ( upośledzenie umysłowe
w stopniu lekkim oraz dysfunkcja wzroku).
Tematem moich rozważań jest problem nieakceptowania dziecka upośledzonego przez grupę klasową.

1. Identyfikacja problemu

Paweł wychowuje się w rodzinie pełnej, wielodzietnej. Ma 2 braci i siostrę– jeden brat jest studentem, drugi chodzi do liceum a siostra jest w III klasie gimnazjalnej. Z wyjątkiem najstarszego brata, pozostała dwójka rodzeństwa też jest niepełnosprawna ze zdiagnozowanym niedowidzeniem.Przyczyną niepełnosprawności dzieci – jak wynika z wywiadu z mamą- jest konflikt serologiczny rodziców.
Rodzice prowadzą niewielkie gospodarstwo rolne, mama nie pracuje – zajmuje się wychowywaniem dzieci, ojciec jest radnym gminy i sołtysem wsi. st tem dzieci, ojciec jest radnym gminyacyjnaWraz z trojgiem rodzeństwa Paweł mieszka w piętrowym domu na wsi, warunki bytowe rodziny można określić jako dobre.
Paweł uczęszcza do klasy integracyjnej. Wykazuje on poważne trudności
w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności szkolnych. Czytanie nie jest płynne ze względu na kłopoty z wzrokowym wyróżnieniem wyrazu. Końcówki wyrazów są mylone, chłopiec stara się je odgadywać, często ,,gubi” się w tekście, co powoduje opuszczanie lub powtarzanie wyrazów, czy partii tekstu. Przy czytaniu szybko występuje zmęczenie, a jakość i tempo czytania zależą od wyrazistości druku. Podczas samodzielnej pracy z tekstem osiąga słabe wyniki, korzystanie
z podręczników szkolnych, lektur jest dla niego nie lada wysiłkiem. Występuje szybka męczliwość wzroku ( łzawienie, czerwienienie oczu). W związku z dysfunkcją wzroku istotnie obniżone są u dziecka procesy analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegania oraz uczenia się bezpośrednio na materiale wzrokowym. Obserwuje się duże zniekształcenie graficznej strony pisma wynikające ze znacznego osłabienia w zakresie sprawności motorycznej ręki prawej (niedokładne odwzorowanie kształtu liter, zła ich proporcja, brak połączeń, równoczesne używanie pisanych i drukowanych liter w wyrazie itp.). Występują trudności w utrzymaniu się w liniaturze, chłopiec pisze wolno i mało czytelnie. Wypowiedzi Pawła są krótkie, zwięzłe, dziecko posługuje się zdaniami prostymi a nawet pojedynczymi wyrazami, posiada ubogi zasób słownictwa. Mowa jest bełkotliwa i często trudna do zrozumienia dla otoczenia.
Paweł – pomimo trudności związanych z zaburzeniem procesów poznawczych posiada dużą motywację do nauki, jest uczniem zdyscyplinowanym i nie sprawia kłopotów wychowawczych. W relacjach z rówieśnikami jest miły i koleżeński.
Problem, którym się zajęłam dotyczy ...