Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMATY NA PISEMNY EGZAMIN Z JĘZYKA POLSKIEGO
Z ZAKRESU II KLASY LO
1. Pamiętając o głównych założeniach programu pozytywistów i ich odbiciu w literaturze, zastanów się, jakie ideały i wskazówki tamtej epoki mógłbyś (mogłabyś) również dzisiaj wprowadzać w życie.
2. Przedstaw swoje zdanie na temat „Czy możliwe jest połączenie szczęścia rodzinnego z działalnością i poświęceniem na rzecz innych?” Wykorzystaj znajomość utworów młodopolskich i własne spostrzeżenia.
3. „To, co komu w duszy gra, co kto w swoich widzi snach” – rola osób dramatu „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.
4. Cezary Baryka bohater poszukujący. Przedstaw dylematy moralne tej postaci w formie listy do wybranego przez siebie adresata.
5. Nowelistyka pozytywistyczna jako zwierciadło ówczesnej rzeczywistości
ZESTAWY PYTAN NA USTNY EGZAMIN Z JĘZYKA POLSKIEGO
Z ZAKRESU II KLASY LO
I.
1. Pojęcia i hasła charakterystyczne dla epoki romantyzmu.
2. Skąd wziął się i co oznacza werteryzm?
3. Rodzaje stylów i stylizacji
II
1. Jaką wymowę moralną zawarł Mickiewicz w II części „Dziadów”.
2. Nowelistyka pozytywistyczna. Podaj przykłady.
3. Podstawowe elementy budowy wiersza.
III
1. Podaj periodyzację i nazewnictwo Młodej Polski.
2. Dlaczego "Wesele" to dramat narodowy ?
3. Sposoby bogacenia jezyka (m.in. zapożyczenia)
IV
1. Zdefiniuj pojęcia: dekadentyzm, dulszczyzna.
2. Bohater „Lalki” B. Prusa – pozytywista czy romanstyk?
3. Związki frazeologiczne – pojęcie, podział, źródła.
V
1. Naczelne hasla epoki pozytywizmu.
2. Granice w powieści Zofii Nałkowskiej Granica - uzasadnienie tytułu.
3. Klasyfikacja środków stylistycznych
VI
1. Pan Tadeusz jako przykład epopei narodowej. Charakterystyka gatunku.
2. Omów przemiany w twórczości Kasprowicza. Podaj przykładowe utwory.
3.Rodzaje literackie i ich wyznaczniki..