Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
justy5, 2012-07-11
Podoba mi się. Połączenie różnych metod aktywizujących,z działalnością plastyczną,urozmaica i uatrakcyjnia zajęcia.
Program zajęć rozwijających aktywność twórczą ucznia „Mały artysta”
w klasie III- 1 godzina tygodniowo
Program opracowała:
mgr Jolanta Karolak
WSTĘP
Impulsem do napisania programu była moja praca w szkole i obserwacja uczniów. Pracuję z uczniami w młodszym wieku szkolnym. Jest to okres, który objawia się głównie wielkim zainteresowaniem i koncentracją na nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, uczestniczeniu w popularnych grach zespołowych oraz wzrastającą motywacją do nauki, przyswajania wiedzy, zdobywania dużej ilości informacji i osiągania sukcesów w szkole. Jest to niezwykle ważny czas dla ustabilizowania się postaw, nawyków, pracy i wykorzystania osobistego potencjału i zdolności. Uczniowie w tym wieku posiadają już spory zasób wiedzy i odpowiednio pokierowani mogą tą wiedzę znakomicie wykorzystać oraz ją pogłębić. To od nauczyciela zależy, jak pokieruje pracą, myśleniem dzieci, aby poznały swoje zdolności i chciały je rozwijać.
Myślenie twórcze charakteryzuje się swobodą, wolnością i niewyznaczalnością. Jest ono zawsze w jakim stopniu wycieczką poza świat znanych reguł, z udziałem właściwego, czyli elastycznego krytycyzmu. Mobilizuje do podejmowania własnej działalności umysłowej. Jest to najlepsza droga do samodzielności i podejmowania decyzji. W celu przezwyciężenia rutyny potrzebne jest wyrobienie giętkości w myśleniu dzieci. Pomaga ono uczniom w uwalnianiu się od z góry przyjętych założeń, przekonań, przypuszczeń i szukaniu nowych sposobów rozwiązania.
Obserwacja uczniów przekonała mnie, iż rozwijanie myślenia twórczego wywiera ogromny wpływ na rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym. Celem rozwoju myślenia twórczego jest takie zorganizowanie obrazu otaczającego świata w umyśle dziecka, aby jego emocje i uczucia mogły znaleźć w nim właściwe miejsce. Myślenie pociąga za sobą wysiłek intelektualny i występuje z reguły w sytuacjach trudnych. Dlatego powinniśmy stawiać przed dziećmi takie sytuacje i motywować je do pokonywania przeszkód.
Zabawa w twórczość dostarcza niezwykłego relaksu i radości. Uczniowie nabywają łatwość w szukaniu niekonwencjonalnych rozwiązań. Grupa uczy się, że każdy problem ma kilka rozwiązań. To spostrzeżenie zachęca do twórczych poszukiwań w zakresie nauki szkolnej, a nawet rozwiązywania codziennych problemów i trudności.
Uczestnicy gier, zabaw w zakresie twórczego myślenia nabierają większej pewności siebie, lepiej oceniają swoje możliwości, wzrasta ich poczucie kompetencji. Obniża się nastawienie do rywalizacji, wszyscy są chętni do współpracy i widzą korzyści płynące z działań grupowych. Ponadto działania twórcze dają dużo energii, często odprężają, zmniejszają stres. Dzieci żywe uspokajają się, uczą koncentracji i doprowadzania do końca rozpoczętego zadania. U dzieci nieśmiałych udany efekt pracy przyczynia się do umocnienia poczucia własnej wartości. Należy podkreślać ważność każdego pomysłu i odejść od rywalizacji, porównywania prac i działań uczniów.
Edukacja wczesnoszkolna stanowi pierwszy szczebel dalszego kształcenia ...