Dodaj publikację
Autor
Jolanta Karolak
Data publikacji
2012-07-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
492

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć rozwijających aktywność twórczą ucznia przeznaczony dla klasy III szkoły podstawowej. Zawiera 38 propozycji lekcji, które można wykorzystać na zajęciach pozalekcyjnych i nie tylko.
 Pobierz (doc, 232,0 KB)

Komentarze

justy5, 2012-07-11

Podoba mi się. Połączenie różnych metod aktywizujących,z działalnością plastyczną,urozmaica i uatrakcyjnia zajęcia.

Podgląd treści

Program zajęć rozwijających aktywność twórczą ucznia „Mały artysta”

w klasie III- 1 godzina tygodniowo

Program opracowała:
mgr Jolanta Karolak

WSTĘP

Impulsem do napisania programu była moja praca w szkole i obserwacja uczniów. Pracuję z uczniami w młodszym wieku szkolnym. Jest to okres, który objawia się głównie wielkim zainteresowaniem i koncentracją na nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, uczestniczeniu w popularnych grach zespołowych oraz wzrastającą motywacją do nauki, przyswajania wiedzy, zdobywania dużej ilości informacji i osiągania sukcesów w szkole. Jest to niezwykle ważny czas dla ustabilizowania się postaw, nawyków, pracy i wykorzystania osobistego potencjału i zdolności. Uczniowie w tym wieku posiadają już spory zasób wiedzy i odpowiednio pokierowani mogą tą wiedzę znakomicie wykorzystać oraz ją pogłębić. To od nauczyciela zależy, jak pokieruje pracą, myśleniem dzieci, aby poznały swoje zdolności i chciały je rozwijać.
Myślenie twórcze charakteryzuje się swobodą, wolnością i niewyznaczalnością. Jest ono zawsze w jakim stopniu wycieczką poza świat znanych reguł, z udziałem właściwego, czyli elastycznego krytycyzmu. Mobilizuje do podejmowania własnej działalności umysłowej. Jest to najlepsza droga do samodzielności i podejmowania decyzji. W celu przezwyciężenia rutyny potrzebne jest wyrobienie giętkości w myśleniu dzieci. Pomaga ono uczniom w uwalnianiu się od z góry przyjętych założeń, przekonań, przypuszczeń i szukaniu nowych sposobów rozwiązania.
Obserwacja uczniów przekonała mnie, iż rozwijanie myślenia twórczego wywiera ogromny wpływ na rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym. Celem rozwoju myślenia twórczego jest takie zorganizowanie obrazu otaczającego świata w umyśle dziecka, aby jego emocje i uczucia mogły znaleźć w nim właściwe miejsce. Myślenie pociąga za sobą wysiłek intelektualny i występuje z reguły w sytuacjach trudnych. Dlatego powinniśmy stawiać przed dziećmi takie sytuacje i motywować je do pokonywania przeszkód.
Zabawa w twórczość dostarcza niezwykłego relaksu i radości. Uczniowie nabywają łatwość w szukaniu niekonwencjonalnych rozwiązań. Grupa uczy się, że każdy problem ma kilka rozwiązań. To spostrzeżenie zachęca do twórczych poszukiwań w zakresie nauki szkolnej, a nawet rozwiązywania codziennych problemów i trudności.
Uczestnicy gier, zabaw w zakresie twórczego myślenia nabierają większej pewności siebie, lepiej oceniają swoje możliwości, wzrasta ich poczucie kompetencji. Obniża się nastawienie do rywalizacji, wszyscy są chętni do współpracy i widzą korzyści płynące z działań grupowych. Ponadto działania twórcze dają dużo energii, często odprężają, zmniejszają stres. Dzieci żywe uspokajają się, uczą koncentracji i doprowadzania do końca rozpoczętego zadania. U dzieci nieśmiałych udany efekt pracy przyczynia się do umocnienia poczucia własnej wartości. Należy podkreślać ważność każdego pomysłu i odejść od rywalizacji, porównywania prac i działań uczniów.
Edukacja wczesnoszkolna stanowi pierwszy szczebel dalszego kształcenia ...