Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI koła pozalekcyjnego BIBUŁKARSTWO
opr. Jadwiga Hrybińska
[opracowując wzorowałam się na programie kółka artystycznego „Sprawne ręce (robótki ręczne na szydełku)” T. Jabłońskiej - http://www.wychowanie.pl/artykuly.php?id_artykulu=431]
ZAŁOŻENIA PROGRAMU KOŁA
Program został sprawdzony w świetlicy szkolnej w r.szk.2011/12. Koło z bibułkarstwa to zajęcia, na których nie tylko dziewczęta uczą się BIBUŁKARSTWA - robótek z bibuły i krepiny. Wykorzystuje się tę formę zajęć jako wyciszenie i odpoczynek od zajęć szkolnych. Bibułkarstwo jest nie tylko efektowne i ciekawe, ale również rozwija twórcze myślenie, sprawność manualną, dokładność i poczucie estetyki oraz cierpliwość. Uczniowie na takich zajęciach mogą zrelaksować się i ciekawie wypełnić wolny czas przed lub po lekcjach. Jest to doskonały sposób na oderwanie się od gier komputerowych.W trakcie zajęć uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu bibułkarstwa. Uczniowie uczą się także organizować sobie w jakiś sposób czas wolny. Prowadzone zajęcia kształtują sprawność manualną, a także wyrabiają poczucie estetyki, wiary we własne siły, pozwalają na odreagowanie emocji i napięć. Uczestnicy poprzez pracę, ćwiczą koordynację oka i ręki, spostrzegawczość, podpatrywanie przyrody (kwiatów) oraz uwagę. Usprawniając rękę uczniów, stopniowo przechodzę od zadań łatwych, prostych, do coraz trudniejszych, wymagających wykonywania coraz drobniejszych, precyzyjniejszych elementów. Od początku kontroluję czynności i uczę wykonywania ich poprawnie. Zajęcia spełniają także funkcje relaksacyjne oraz ćwiczą spostrzegawczość.
2. ADRESAT
Program koła skierowany jest do uczniów z klas IV-VI.
3. TERMIN REALIZACJI
Zajęcia odbywają się po jednej godzinie 1x w tygodniu.
4. CELE
CEL OGÓLNY:
Celem tego koła jest doskonalenie umiejętności manualnych, jak również rozwijanie samodzielnej twórczości uczestników.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Możliwość eksperymentowania oraz rozwijanie spostrzegawczości i dostrzeganie piękna otaczającej przyrody poprzez odtwarzanie elementów przyrodniczych w bibule i krepinie stosując techniki: oklejanie, wycinanie, obwijanie, zwijanie, przędzenie, rozciąganie, ściskanie, rolowanie, cukierkownie, plisowanie, beczkowanie…;
Przyczynianie się do ogólnego rozwoju psychofizycznego uczestników koła poprzez ćwiczenia sprawnościowe, elementy z zakresu kinezjologii; stymulację rozwoju zdolności twórczych;
Podpatrywanie przyrody oraz wzorów ze zdjęć prac wykonanych z bibuły i krepiny;
Odczytywanie instrukcji;
Wyrabianie cierpliwości poprzez czasochłonną i żmudną pracę;
Rozbudzanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, pomysłowości i wiarę w swoje możliwości;
Przygotowywanie elementów różnych układów i kompozycji bibułkowych;
Radzenie sobie w czynnościach wymagających wykonywania precyzyjnych ruchów ręki;
Skupienie uwagi na wykonywanej pracy;
Staranne i estetyczne sklejanie, skręcanie, łączenie i wykonywanie pracy;
Rozróżnianie materiałów i prawidłowy dobór prac wytwórczych;
Poprawne posługiwanie się szczypcami, cążkami, igłą, nożem i nożyczkami- bhp;
Ostrożne obchodzenie się z wykorzystywanymi do prac drucików i patyków;
Aktywne uczestnictwo w zajęciach i współpraca w grupie.
Integracja grupy ...