Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH
Opracowała: Maria Magdalena Dąbrowska
Grupa dzieci: Trzylatki
Czas trwania: 30 minut
Czas realizacji: 1.12.2011
Temat: I przyszedł Mikołaj.
Hasła programowe:
Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Cele operacyjne – Dziecko:
Rozpoznaje swoje imię spośród imion innych dzieci z grupy;
Śpiewa piosenkę „Jadą sanie” i „Święty Mikołaj”;
Chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
Pokonuje tor przeszkód z elementami skoku i przejścia po linii prostej;
Porusza się do muzyki według wskazówek nauczyciela;
Porównuje ilość przedmiotów (więcej, mniej);
Przelicza w zakresie 5;
Wie, co zrobić, aby doprowadzić do równoliczności zbiorów (dodać, odjąć);
Rozpoznaje przedmioty za pomocą zmysłu dotyku;
Koloruje obrazek farbami (pędzelkiem) według wzoru;
Prawidłowo dobiera kolory
Formy: zbiorowa, indywidualna
Metody: metoda Ireny Majchrzak; metoda słowna, oglądowa, metoda opowieści ruchowej;
Środki dydaktyczne: wizytówki, piosenki, odtwarzacz CD, płyta z nagraniem piosenki z instrukcją, szarfy, obrazek duży zakryty kartkami, koperty z zadaniami, worek Świętego Mikołaja, szalik, cztery lalki, pięć dużych prezentów, 100 małych prezentów, obrazki do kolorowania, farby i pędzle;
Literatura: K. Wlaźnik – Gniewkowski „Gry i zabawy ruchowe”; Wychowanie przedszkolne; „Przewodnik metodyczny w przedszkolu”
Przebieg zajęć
1. Zabawy z imionami według Ireny Majchrzak
„Obecność”. N. Pokazuje dzieciom wizytówki. Właściciele zgłaszają się po nie.
„Deszcze wizytówek”. N. Rozrzuca wizytówki. Zadaniem dzieci jest znaleźć swoje imię.
„Powitanie”. N. wita dzieci, mówiąc:
Witam tych, którzy lubią dostawać prezenty.
Witam tych, którzy lubią dawać komuś prezenty.
Witam tych, którzy kochają Świętego Mikołaja.
Dzieci, które czują się powitane podnoszą do góry wizytówki i krzyczą „Hej”
2. Tajemnicze koperty – objaśnienie zabawy
N. pokazuje dzieciom koperty ze znaczkami i duży obrazek przykryty kartonikami z takimi samymi znaczkami. Następnie wyjaśnia dzieciom, że aby zobaczyć, co kryje się na obrazku, trzeba wykonać zadania, które ukryte są w kopertach.
3. Koperta I
N. otwiera kopertę. W niej znajduje się pierwsze zadanie, którym jest zaśpiewanie dwóch piosenek o Mikołaju. „Święty Mikołaj” i „Jadą sanie”.
4. Koperta II
N. wyciąga z koperty „mapę”, na której narysowany jest tor przeszkód. Tor przeszkód N. układa z szarf. Dzieci kolejno przechodzą przez niego.
5. Koperta III
N. odczytuje list od Mikołaja, w którym Święty opowiada o pomyłce podczas rozdawania prezentów. Dzieci pomagają Mikołajowi liczyć.
6. Koperta IV
N. czyta list z koperty, w którym autor – Mikołaj prosi o wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcją, którą podaje na płycie.
„Dzwonki”
Dzieci potrząsają równomiernie obiema rękoma naśladując dzwonienie ...