Dodaj publikację
Autor
Danuta Pawłowska
Data publikacji
2012-09-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
130

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program został opracowany dla uczniów klasy III edukacji wczesnoszkolnej, wykazujących szczególne zainteresowania i uzdolnienia z różnych dziedzin.
 Pobierz (doc, 125,5 KB)

Podgląd treści

Danuta Pawłowska
Szkoła Podstawowa
im. Wiosny Ludów
w Książu Wlkp.

MALI TWÓRCY I ODKRYWCY

Program pracy z uczniem zdolnym

Wstęp

Wprowadzenie reformy oświaty wiąże się m.in. z obniżeniem wieku szkolnego. Jednakże w roku szkolnym 2009/2010(okres przejściowy) do mojej klasy pierwszej trafiły tylko siedmiolatki. Już na początku września zwróciłam uwagę na pewną grupę dzieci wyróżniających się na tle innych uczniów. Cechowała ich żywość, wyjątkowa pomysłowość, inicjatywa w zabawie. Dzieci te mają łatwość w przyswajaniu nowego materiału bez nadmiernego z ich strony wysiłku. Bez względu na pojawiające się trudności zawsze swoje plany doprowadzają do końca, a ewentualne błędy szybko zauważają i poprawiają. Zadania, które są im powierzone na zajęciach, wykonują bardzo szybko i sprawnie. Potrafią dyskutować na różne tematy, przytaczając właściwe argumenty. Rozpoczynając naukę w klasie pierwszej potrafiły już czytać i pisać, posiadały bogate słownictwo . Charakteryzowała je duża ciekawość intelektualna np.: zainteresowania historią, przyrodą, otaczającym światem. Dzieci te łatwo skupiały dłuższy czas na danym problemie, miały zdolności do samodzielnej i skutecznej pracy. Wykazały się zdolnością obserwacji, umiejętnością wyciągania wniosków, przewidywania i rozumowania. Posiadały doskonałą umiejętność w posługiwaniu się komputerem. Organizując zajęcia w klasie pierwszej i drugiej musiałam mieć na uwadze grupę tych uczniów, gdyż nie chciałam dopuścić do tego, aby uczniowie nudzili się. Wywiad (rozmowa) z rodzicami oraz z samymi uczniami, a także poczynione obserwacje na zajęciach i przeprowadzona wstępna diagnoza przez pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Śremie potwierdziły, że wśród dzieci istnieje grupa uczniów zdolnych.
Pracując zgodnie z nową podstawą programową oraz pragnąc, aby uczniowie rozwijali się wielostronnie, zdobywali sukcesy w młodszym wieku szkolnym, rozwijali swoje indywidualne uzdolnienia i zainteresowania, postanowiłam opracować dla nich odpowiedni program, którego elementy częściowo wprowadzałam i testowałam w klasie drugiej.

KONCEPCJA PROGRAMU

Program został opracowany dla uczniów klasy III edukacji wczesnoszkolnej, wykazujących szczególne uzdolnienia i zainteresowania. Rozszerza on treści z edukacji polonistycznej, matematycznej i środowiskowo-społecznej zawarte w programie edukacji wczesnoszkolnej w klasach I –III „Odkrywam siebie. Ja i moja szkoła” nr dopuszczenia 1/2009 w korelacji z edukacją informatyczną. Realizacja treści programowych uwzględnia zasadę stopniowania trudności, a zadania będą dostosowane do możliwości dzieci z uwzględnieniem ich sfery najbliższego rozwoju.
Głównym założeniem programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom dziecka
o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także:
• rozwijanie, wspomaganie i ukierunkowanie zdolności dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami,
• umożliwianie, wyzwalanie i podtrzymywanie spontanicznej aktywności dziecka,
• sprzyjanie uaktywnianiu się jego potencjału intelektualnego i twórczego,
• umożliwianie realizowania indywidualnej linii rozwojowej dziecka.
Program zakłada ścisłą współpracę nauczyciela z rodzicami ...