Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Pallotyńskie Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące im.Stefana Batorego w Lublinie
„Cztery Pory Folku”
- program zajęć artystycznych
autorka: Anna Kołodziej
wymiar godzin: 1 jednostka lekcyjna w tygodniu
Spis treści
I) Ogólna charakterystyka programu
II) Cele ogólne zajęć artystycznych
III) Cele szczegółowe
IV) Tematyka zajęć artystycznych „Cztery Pory Folku”
V) Kryteria oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
VI) Spis tematów zajęć artystycznych
I. Ogólna charakterystyka programu.
Program „Cztery Pory Folku” przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej gimnazjum. Realizowany jest na zajęciach artystycznych z muzyki w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Program jest zgodny z obowiązującą podstawą programową z dnia 23 grudnia 2008 r. oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej. Jako ramy i inspirację do stworzenia programu autorka wykorzystała Program zajęć artystycznych „W poszukiwaniu zaginionego mazurka” autorstwa Grzegorza Ajdackiego (WSiP 2010).
Głównym celem programu „Cztery Pory Folku” jest zaszczepienie w uczniach zainteresowania i chęci samodzielnego odkrywania bogactwa muzyki ludowej świata. Program nie skupia się na przekazaniu wiedzy teoretycznej z zakresu konkretnej formy muzycznej, a pokazuje jak niesamowicie bogata jest kultura naszych sąsiadów, bliższych i dalszych oraz pokazuje relacje pomiędzy mieszkańcami i ich kulturą.
W programie uwzględniono integrację niezbędnej wiedzy muzycznej z umiejętnościami muzycznymi – należą do nich indywidualna ekspresja twórcza, twórcze działania grupowe, a także analiza i ocena dzieła muzycznego, pracy własnej lub kolegów.
Program składa się z 28 zróżnicowanych tematów do zrealizowania podczas 32 - godzinnego cyklu zajęć, ułożonych tak jak pory roku, w cztery grupy tematyczne.
Jesień
– tematyka lekcji skupia się wokół muzyki polskiej i naszych najbliższych sąsiadów (Słowacja, Ukraina):
1. Muzyka świata wokół nas - wprowadzenie do wiedzy o muzyce ludowej.
2. Muzyka świata wokół nas – ćwiczenia muzyczne.
3. Tańce, hulanki, swawole! - charakterystyka tańców polskich.
4. Muzyka zza miedzy... - wprowadzenie do historii, kultury i muzyki Łemków.
5. Muzyka zza miedzy... - ćwiczenia muzyczne i nauka piosenki łemkowskiej.
6. Ludzki głos jako instrument - ćwiczenia emisyjne i eksperymenty wokalne.
7. Czego szuka etnograf? – praktyczne ćwiczenia z mikrofonem.
8. Muzyczna Konferencja – spotkanie z twórcami.
Zima
– tematyka lekcji uwzględnia relacje między polską muzyką, a muzyką krajów skandynawskich (Szwecja, Norwegia):
9. Andrzejki, mikołajki – obrzędy i zwyczaje ludowe wczoraj, dziś i jutro.
10. Mazurki – charakterystyka rytmów polskich i ćwiczenia muzyczne.
11. Mazurek w kolędach i pastorałkach - nauka kolęd i pastorałek.
12. Mazurki – rytmy polskie w muzyce skandynawskiej.
13. Święta Łucjo, patronko światła! – zwyczaje dalekiej północy.
14. Nauka piosenek skandynawskich.
15. Ballady – opowieści ludowe w piosence.
Wiosna
– część programu poświęcona muzyce bałkańskiej, a także romskiej:
16. Podsumowanie i prezentacja projektów.
17. Forma wariacji ...