Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Boguza, 2012-09-12
Podoba mi się czy nogę z niego skorzystać? Bogumiła Piecukiewicz
akfarela, 2012-09-13
proszę korzystac na potrzeby własne,lecz nie publikować go podpisując swoim nazwiskiem. Troszkę sięnad nim napracowałam :)
Program zajęć dodatkowych- 19,20h
Opracowała: ped. specjalny- Elżbieta Burzyńska
BAJKA DOBRA NA WSZYSTKO
Program zajęć czytelniczo- terapeutycznych
dla dzieci ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi i problemami emocjonalnymi
Wstępna (wrześniowa) analiza dokumentacji uczniów klas I-III posiadających opinie lub orzeczenia poradni PP oraz rozmowy z ich wychowawcami uświadomiły mi jak wielu uczniów wchodzi w pierwszy etap edukacyjny z ciężkim bagażem problemów emocjonalnych, edukacyjnych, a często też łączącym kilka trudności. Stąd pomysł na zorganizowanie zajęć z trakcie których uczniowie ci będą mogli się wyciszyć, pozbyć lęków, czy rozwinąć wyobraźnię i koncentrację i uwagi. Taką możliwość daje wspólne czytanie bajek, zarówno tych klasycznych jak i bajek terapeutycznych.
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywać się będą dwa razy w tygodniu w wymiarze 45 min., dla każdej z dwóch 5-cio osobowych grup dzieci. Uczestnicy zajęć to dzieci z klas I-III, o specyficznych potrzebach edukacyjnych i problemach emocjonalnych, zaklasyfikowani do udziału w programie przez wychowawców. Każde zajęcia wzbogacone będą o elementy dramy- uczniowie w trakcie zajęć odgrywać będą sceny związane z czytaną bajką.
Forma zajęć: indywidualna i zespołowa
Metody i techniki pracy
- formy żywego słowa (czytanie, opowiadanie, dyskusja, rozmowa kierowana)
- zabawy twórcze
- burza mózgów
I. Cele ogólne:
1.Pobudzanie kreatywności i wyobraźni,
2.Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia
3.Kształtowanie nawyku słuchania ze zrozumieniem, zapamiętywania i opowiadania
II. Cele szczegółowe:
1.Wskazanie wartościowego sposobu spędzania wolnego czasu polegającego na słuchaniu i poznawaniu bajek.
2.Kształtowanie pożądanych postaw społecznych.
3.Eliminowanie lęków i zahamowań, stresów.
4. Wzbogacenie słownictwa
5.Otwarcie na potrzeby innych- rozbudzanie empatii
III. Procedury osiągania celów
systematyczność czytania;
dobór literatury: książki dostosowanej do wieku i problemów dzieci
prowadzenie dyskusji na temat przeczytanego tekstu, by słuchacze mieli możliwość podzielenia się z innymi swoimi emocjami i wrażeniami z wysłuchanego fragmentu;
IV. Spodziewane efekty
Dziecko:
1.Wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany.
2.Nabywa większej pewności siebie.
3.Umie współpracować w grupie.
4.Lepiej radzi sobie negatywnymi emocjami
V. STAŁE ELEMENTY ZAJĘĆ:
Część I:
1.Powitanie.
2. Krótka zabawa integracyjna- np. podawanie piłeczki z opisem aktualnego nastroju.
Część II
1.Czytanie bajki na głos przez pedagoga.
2. Przepracowanie problemu. Zadawanie pytań- motywowanie dzieci do różnych odpowiedzi. Dzielenie się refleksjami i odczuciami.
3.Drama- Odgrywanie scen z bajki w różnych formach:
teatrzyk na stole,
drama,
grupowe układanie dalszych losów bohatera.
Pantomima
4. Co by było gdyby..? Wspólne układanie nowego zakończenia bajki
Część III
1.Kończenie zdania przez każde dziecko: „Dzisiaj na zajęciach podobało mi się …”
lub „ z dzisiejszych zajęć ...