Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Burzyńska
Data publikacji
2012-09-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
502

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć dodatkowych, czytelniczo- terapeutycznych adresowany do uczniów klas I-III z trudnościami edukacyjnymi i emocjonalnymi (np. na godziny karciane).
 Pobierz (docx, 22,4 KB)

Komentarze

Boguza, 2012-09-12

Podoba mi się czy nogę z niego skorzystać? Bogumiła Piecukiewicz

akfarela, 2012-09-13

proszę korzystac na potrzeby własne,lecz nie publikować go podpisując swoim nazwiskiem. Troszkę sięnad nim napracowałam :)

Podgląd treści

Program zajęć dodatkowych- 19,20h

Opracowała: ped. specjalny- Elżbieta Burzyńska

BAJKA DOBRA NA WSZYSTKO

Program zajęć czytelniczo- terapeutycznych

dla dzieci ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi i problemami emocjonalnymi

Wstępna (wrześniowa) analiza dokumentacji uczniów klas I-III posiadających opinie lub orzeczenia poradni PP oraz rozmowy z ich wychowawcami uświadomiły mi jak wielu uczniów wchodzi w pierwszy etap edukacyjny z ciężkim bagażem problemów emocjonalnych, edukacyjnych, a często też łączącym kilka trudności. Stąd pomysł na zorganizowanie zajęć z trakcie których uczniowie ci będą mogli się wyciszyć, pozbyć lęków, czy rozwinąć wyobraźnię i koncentrację i uwagi. Taką możliwość daje wspólne czytanie bajek, zarówno tych klasycznych jak i bajek terapeutycznych.

Organizacja zajęć:

Zajęcia odbywać się będą dwa razy w tygodniu w wymiarze 45 min., dla każdej z dwóch 5-cio osobowych grup dzieci. Uczestnicy zajęć to dzieci z klas I-III, o specyficznych potrzebach edukacyjnych i problemach emocjonalnych, zaklasyfikowani do udziału w programie przez wychowawców. Każde zajęcia wzbogacone będą o elementy dramy- uczniowie w trakcie zajęć odgrywać będą sceny związane z czytaną bajką.

Forma zajęć: indywidualna i zespołowa

Metody i techniki pracy

- formy żywego słowa (czytanie, opowiadanie, dyskusja, rozmowa kierowana)

- zabawy twórcze

- burza mózgów

I. Cele ogólne:

1.Pobudzanie kreatywności i wyobraźni,

2.Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia

3.Kształtowanie nawyku słuchania ze zrozumieniem, zapamiętywania i opowiadania

II. Cele szczegółowe:

1.Wskazanie wartościowego sposobu spędzania wolnego czasu polegającego na słuchaniu i poznawaniu bajek.

2.Kształtowanie pożądanych postaw społecznych.

3.Eliminowanie lęków i zahamowań, stresów.

4. Wzbogacenie słownictwa

5.Otwarcie na potrzeby innych- rozbudzanie empatii

III. Procedury osiągania celów

systematyczność czytania;

dobór literatury: książki dostosowanej do wieku i problemów dzieci

prowadzenie dyskusji na temat przeczytanego tekstu, by słuchacze mieli możliwość podzielenia się z innymi swoimi emocjami i wrażeniami z wysłuchanego fragmentu;

IV. Spodziewane efekty

Dziecko:

1.Wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany.

2.Nabywa większej pewności siebie.

3.Umie współpracować w grupie.

4.Lepiej radzi sobie negatywnymi emocjami

V. STAŁE ELEMENTY ZAJĘĆ:

Część I:

1.Powitanie.

2. Krótka zabawa integracyjna- np. podawanie piłeczki z opisem aktualnego nastroju.

Część II

1.Czytanie bajki na głos przez pedagoga.

2. Przepracowanie problemu. Zadawanie pytań- motywowanie dzieci do różnych odpowiedzi. Dzielenie się refleksjami i odczuciami.

3.Drama- Odgrywanie scen z bajki w różnych formach:

teatrzyk na stole,

drama,

grupowe układanie dalszych losów bohatera.

Pantomima

4. Co by było gdyby..? Wspólne układanie nowego zakończenia bajki

Część III

1.Kończenie zdania przez każde dziecko: „Dzisiaj na zajęciach podobało mi się …”

lub „ z dzisiejszych zajęć ...