Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Asertywność – sztuka bycia sobą.
CELE:
Uświadomienie uczniom różnych rodzajów postaw, jakie możemy przyjmować wobec innych, szczególnie w trudnych dla nas sytuacjach.
Kształcenie umiejętności rozpoznawania reakcji agresywnych, uległych, asertywnych.
Kształcenie umiejętności asertywnego zachowania, poprzez ćwiczenie zachowań w konkretnych, aranżowanych na zajęciach sytuacjach.
METODY: dyskusja, ćwiczenia dramowe
FORMY: praca indywidualna, grupowa, zespołowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: „wizytówki”, plansza z umową, plansza: „agresywność - uległość - asertywność”, karty ćwiczeń: Kwestionariusz asertywności, Rozpoznajemy zachowania asertywne, karty z opisem sytuacji, w których można być asertywnym.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wstępem do zajęć będzie przygotowanie przez każdego ucznia wizytówki z imieniem.
Zawarcie umowy – prowadzący omawia reguły, jakie będą obowiązywały wszystkich na zajęciach.
Każdy ma prawo do własnego sądu.
Nikt nie krytykuje i nie wyśmiewa kolegów.
Nikt nie przeszkadza osobie, która się wypowiada.
Staramy się aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Jeśli nie chcemy zabierać głosu mówimy: „nie wypowiadam się”.
Zawarcie umowy
Ćwiczenie: Uczestnicy siadają wygodnie, odprężają się i zamykają oczy. Mają wyobrazić sobie siebie w następującej sytuacji:
KOLEGA POPROSIŁ CIĘ ŻEBYŚ POMÓGŁ MU ZNALEŹĆ RÓŻNE RZECZY W BIBLIOTECE. WŁAŚNIE CHCIAŁEŚ W TYM CZASIE POTRENOWAĆ NA SALI GIMNASTYCZNEJ, ALE W KOŃCU POSTANOWIŁEŚ MU POMÓC. KIEDY PRZYCHODZISZ DO BIBLIOTEKI, KOLEGI JESZCZE TAM NIE MA. CZEKASZ PAMIĘTAJĄC, ŻE DO NASTĘPNEJ LEKCJI ZOSTAŁA TYLKO GODZINA. KOLEGA POJAWIA SIĘ PO 30 MINUTACH.
Uczestnicy zastanawiają się jak zareagowaliby w takiej sytuacji i odbywa się dyskusja. Można zadać pytania:
Jak czuliście się kiedy kolega się pojawił?
Co powiedzielibyście do niego?
Jak on by się z kolei poczuł?
PROWADZĄCY PRZEDSTAWIA CECHY ZACHOWANIA AGRESYWNEGO, ULEGŁEGO I ASERTYWNEGO. W OPARCIU O PODSTAWOWE WIADOMOŚCI WPROWADZA POJĘCIE „ASERTYWNOŚCI".
Ćwiczenie: Kwestionariusz asertywności.
Uczestnicy wypełniają indywidualnie karty ćwiczeń: „kwestionariusz asertywności”. Na zakończenie wspólna analiza odpowiedzi.
Pytania pomocnicze:
Czy jest dużo sytuacji, w których czujecie się skrępowani?
Czy umiecie wytłumaczyć swoje skrępowanie?
WZÓR KWESTIONARIUSZA ASERTYWNOŚCI
Oznacz przez „v” te z poniższych sytuacji, w których czujesz się swobodnie, a przez „x” te, w których czujesz się skrępowany.
Słyszysz komplement o swoim wyglądzie.
Słyszysz komplement o czymś, co zrobiłeś.
Odpowiadasz „nie” na prośbę kolegi.
Prosisz nauczyciela, by pozwolił ci później przynieść pracę domową.
Przypominasz koledze, że jest ci winien pieniądze.
Umawiasz się na randkę przez telefon.
Umawiasz się na randkę podczas bezpośredniej rozmowy.
Mówisz, że nie przyjdziesz na randkę.
Przyznajesz, że nie miałeś racji.
Bronisz się przed nieuzasadnioną krytyką.
Prosisz kolegę, by coś ci pożyczył.
Nie chcesz jechać samochodem z pijanym kierowcą.
Mówisz koledze, że cię zdenerwował.
Mówisz komuś, że go lubisz.
Zabierasz publicznie głos.
Ćwiczenie: Rozpoznajemy zachowania asertywne.
Uczestnicy ...