Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ARANŻACJA OTOCZENIA
DLA DZIECI GŁĘBOKO UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO
ŁAZIENKA
W rozwoju człowieka ogromne znaczenie mają podstawowe doświadczenia zmysłowe. Szczególnie jest to ważne dla rozwoju osób z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Tak ważna terapia sensoryczna polega na dostarczaniu dziecku zróżnicowanych bodźców, pobudzających jego zmysły do działania. Jest to stymulacja polisensoryczna, obejmująca dotyk, węch, smak, słuch, wzrok czucie głębokie.
Istotę stymulacji sensorycznej stanowi bliski kontakt emocjonalny między dawcą i adresatem działań. Dlatego też bardzo skutecznymi terapeutami w tym zakresie mogą być rodzice dzieci niepełnosprawnych. Potrafią oni prowadzić dialog ze swoim dzieckiem, dokładnie obserwować jego reakcje, dozować bodźce według aktualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Należy jedynie pokazać im sposoby wykorzystywania materiałów sensorycznych dostępnych w domu i nauczyć poszukiwań możliwości dostarczania dzieciom codziennych doznań sensorycznych.
Oto propozycja aranżacji łazienki dla celów terapii sensorycznej dziecka głębiej upośledzonego:
|RODZAJ PRZEDMIOTU |ĆWICZENIA |RODZAJ PERCEPCJI |
| | |(CO ĆWICZYMY) |
|Ściana pokryta glazurą |Dotykanie całą dłonią ściany; |Stymulacja dotyku (zimne, śliskie). |
| |Przesuwanie dłoni po powierzchni; |Koordynacja wzrokowo – ruchowa. |
| |Prowadzenie palca wzdłuż fugi; |Stymulacja wzroku (połysk, kolor). |
| |Oglądanie glazury pod różnym kątem. | |
|Sufit z kinkietem |Odwodzenie głowy do tyłu w kierunku zapalonego światła; |Stymulacja wzrokowo – ruchowa. |
| |Zamykanie i otwieranie oczu; |Stymulacja wzroku (jasność – |
| |Przyzwyczajanie wzroku do przebywania w pomieszczeniu oświetlonym|ciemność). |
| |i nieoświetlonym (włączanie i wyłączanie światła). |Usprawnianie ruchowe (ćwiczenia mięśni|
| | |szyi i karku). |
|Dywanik |Chodzenie bosymi stopami po dywaniku, pocieranie; |Stymulacja dotyku (pobudzanie |
| |Dotykanie i przesuwanie ręką po wykładzinie; |receptorów). |
| |Wodzenie palcem, dłonią, stopą po wzorach na wykładzinie; |Stymulacja wzrokowo – ruchowa |
| |Spostrzeganie wzorów na wykładzinie. |(koordynacja „ręki z okiem” i „stopy z|
| | |okiem”). |
| | |Stymulacja wzroku. |
|Wanna, umywalka |Gładzenie ręką po powierzchni; |Stymulacja dotyku (zimne, śliskie, |
| |Wchodzenie do wanny samodzielnie lub z pomocą; |gładkie). |
| |Oglądanie gładkich powierzchni pod różnym kątem. |Usprawnianie ruchowe. |
| | |Stymulacja wzroku (połysk). |
|Kran z kurkami, ciepła i zimna |Zaciskanie dłoni na kurkach; |Ćwiczenia małej motoryki (napięcia |
|woda. |Odkręcanie i zakręcanie kranu; |mięśni dłoni i ruchu obrotowego |
| |Moczenie rąk w strumieniach ciepłej i zimnej wody; |nadgarstka). |
| |Słuchanie odgłosów kapiącej i lejącej się dużym strumieniem wody.|Koordynacja wzrokowo – ruchowa. |
| | |Różnicowanie temperatur. |
| | |Stymulacja słuchu. |
|Ręcznik |Wycieranie dłoni o ręcznik, pocieranie; |Stymulacja dotyku (miękki, puszysty, |
| |Zdejmowanie i zawieszanie ręcznika; |szorstki, ciepły). |
| |Czynności samoobsługowe. |Koordynacja wzrokowo – ruchowa |
| | |(precyzja ruchów). |
| | |Usprawnianie samoobsługi. |
|Mydło w płynie, pasta do zębów |Wyciskanie mydła, pasty; |Ćwiczenia małej motoryki. |
| |Rozprowadzanie mydła po ciele; |Stymulacja dotyku (śliskie, mokre). |
| |Rozpoznawanie koloru, zapachu. |Stymulacja wzroku i węchu. |
|Miska, miednica |Uderzanie o dno miski całą dłonią, palcami; słuchanie odgłosów; |Stymulacja słuchu. |
| |Badanie struktury i ...