Dodaj publikację
Autor
Anna Rycerz
Data publikacji
2012-10-08
Średnia ocena
2,00
Pobrań
838

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawozdanie z pracy Edukacyjno-Terapeutyczno-Rewalidacyjnej.
 Pobierz (doc, 34,0 KB)

Podgląd treści


Sprawozdanie z pracy Edukacyjno-
Terapeutyczno- Rewalidacyjnej prowadzonej
XXXXXX w Roku Szkolnym XXXX/XXXX

XXX XXX r. objęta była indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno- wychowawczymi; we wrześniu XXX r. została przyjęta do zespołu rewalidacyjno- wychowawczego w Przedszkolu Specjalnym.
Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym – postać czterokończynowa, epilepsja.
Dziewczynka funkcjonuje na granicy upośledzenia umysłowego w stopniu głębokim. Sprawność ruchowa głęboko zaburzona. Dziecko całkowicie zależne od osób dorosłych.

W roku szkolnym XXX terapia prowadzona była na terenie przedszkola, w wymiarze XXX godzin tygodniowo w tym XXX godziny sala doświadczenia świata, 0,5 godziny rytmika, przez zespół terapeutów w składzie:
Pedagog: XXX
Pedagog: XXX
Pedagog: XXX
Pedagog: XXX

Zajęcia ogólnorozwojowe prowadzone były w oparciu o Plan Terapii Indywidualnej opracowany specjalnie dla dziecka, Rewalidacyjno- Wychowawczy Plan Pracy na podstawie Autorskiego Programu Przedszkola oraz różnych technik stosowanych w terapii dzieci upośledzonych umysłowo. Wykorzystano metody z pozycji Małgorzaty Kwiatkowskiej „Dziecko głęboko nierozumiane”. Zajęcia prowadzone były metodami dobranymi do wieku rozwojowego dziecka i specyfiki zajęć .

Głównym celem terapii było:

✓ budowanie poczucia bezpieczeństwa,

✓ nawiązanie z dziewczynką pozytywnego kontaktu emocjonalnego,

✓ kształtowanie świadomości własnego ciała,

✓ zapewnienie dla dziecka przyjemnych bodźców czuciowo – ruchowych poprzez naśladowanie prostych dużych ruchów motorycznych ( np. „daj rękę”, „podnieś nogę”) oraz naśladowanie prostych ruchów przy piosenkach np. „ rączki robią ”, „ Popatrz na mnie ” itp.,
✓ budowanie wspólnego pola uwagi, wydłużanie stopnia koncentracji i fiksacji wzroku,

✓ wzmacnianie pożądanych reakcji poprzez głaskanie, bicie brawo,

✓ zapewnienie bodźców stymulujących percepcję wzrokową i słuchową, zachęcanie do zabaw dźwiękonaśladowczych,

✓ wzmacnianie i wywoływanie wokalizacji poprzez zabawy np. fizyczne pobudzanie: łaskotanie, zabawy w wodzie, zabawy muzyczno – rytmiczne,
✓ usprawnianie pracy ręki i dłoni, bogacenie sposobów manipulacji, ćwiczenia percepcji ruchów celowych, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

✓ rozwijanie sposobów komunikacji z otoczeniem, łączenie komunikatów słownych z mimiką i gestem( poprzez zabawy związane z otoczeniem dziecka np. mama, siostra, terapeuci w przedszkolu)

✓ ćwiczenia samoobsługowe związane ze spożywaniem posiłków ( trening gryzienia, żucia oraz połykania pokarmów płynnych, półpłynnych i stałych, nauka picia z kubka z dzióbkiem)

✓ usprawnianie oddychania poprzez naśladowanie prostych ruchów w obrębie twarzy – zabawy w dmuchanie na płomień świeczki, wiatraczek, piórka.
W tym celu wykorzystano metody i formy pracy: grupową, indywidualną, metodę: zabawowo- naśladowczą, zabawowo- zadaniową, słowną,
jak również ćwiczenia muzyczno – ruchowe prowadzone metodą M. CH. Knillów, W. Sherborne, elementy metody Shantali – masaże ciała, masaż ust połączony symulacją smakową; wykorzystano elementy stymulacji polisensorycznej, muzykoterapię, chromoterapię, arteterapię, aromaterapię, metodę zabaw dotykowo – paluszkowych, zabawy manipulacyjne (na materiale naturalnym, sypkim, formowalnym, półpłynnym ).
Wszystkie metody i formy były dostosowanie do możliwości i potrzeb dziecka.