Dodaj publikację
Autor
Marta Kędziora
Data publikacji
2012-10-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
173

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W publikacji zawarte zostały metody oraz formy pracy z dzieckiem przedszkolnym pozwalające na poszerzanie wiedzy dziecka z zakresu bezpieczeństwa, zdrowia, higieny i aktywności fizycznej. Szczegółowo opisane formy pracy przeprowadzone zostały przeze mnie w trakcie pracy z grupami 3, 4 oraz 5 i 6 latków. 
 Pobierz (doc, 40,0 KB)

Podgląd treści


METODY I FORMY PRACY WSPOMAGAJĄCE ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI, WIEDZY Z PROMOCJI ZDROWIA I BEZPIECZEŃSTWA.

W swojej codziennej pracy z dziećmi podejmujemy szereg działań sprzyjających zdobywaniu przez naszych wychowanków umiejętności i wiedzy z zakresu bezpieczeństwa, oraz promocji zdrowia. Warto podkreślić jak istotna w tym zakresie jest współpraca nauczycieli, dyrekcji i rodziców, współpraca ta sprzyja bowiem utrwalaniu u dzieci postawy prozdrowotnej i kształtowaniu nawyku bezpiecznego zachowania się w przedszkolu i poza nim.
W oparciu o metodykę wychowania przedszkolnego, wyodrębnić możemy trzy grupy metod: metody czynne / praktyczne (metoda projektu, metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń utrwalających) metody oglądowe (obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie) i metody słowne (rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa).
Przedstawię teraz kilka propozycji pracy z dziećmi bazując na powyższych grupach metod. Myślę, że aby ułatwić sobie pracę warto podzielić zadania na 4 obszary dotyczące: higieny, żywienia, bezpieczeństwa i aktywności fizycznej.
Propozycja działań z zakresu higieny:
- spotkanie z pracownikami Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej,
- przeprowadzenie pogadanki na temat „Dbałości o higienę”,
- wprowadzenie pełnienia dyżurów przez dzieci w łazience,
- organizowanie zajęć i zabaw tematycznych z zakresu higieny osobistej,
- „Misio – Zysio wie jak zachować się” - opanowywanie czynności samoobsługowych w szatni, łazience i podczas posiłków (pacynka misia zaznajamiała dzieci z tymi czynnościami),
- zorganizowanie pogadanki i wraz z dziećmi pokazu kulturalnego zachowania się przy stole „Zysio nakrywa do stołu”,
- zorganizowanie w grupie tygodnia pod hasłem: „Zdrowy styl życia” , „Dbam o swoje zęby”,
- spotkanie z pielęgniarką pod hasłem „Mydło, woda zdrowia doda” i z lekarzem „Choroby uciekają, dzieciaki zdrowe pozostają”, stomatologiem: „Zdrowe ząbki mam bo o nie dbam”,
- zorganizowanie dla dzieci starszych turnieju wiedzy pod hasłem „Jestem zdrowy.”

Propozycje zadań realizowanych z zakresu żywienia:
- zwiększanie ilość posiłków bogatych w warzywa i owoce serwowanych przedszkolakom,
- samodzielne przygotowywanie przez dzieci sałatek, surówek, szaszłyków, koktajli owocowych – „Deser Mistrza przedszkolaka”,
- aktywizowanie rodziców do uczestnictwa w zajęciach otwartych „Owoce i warzywa nasze smakołyki”. – wykonywanie sałatek, surówek lub też „Zdrowe ciasteczka” – wypiek ciasteczek owsianych wraz z rodzicami,
- przeprowadzenie w grupach quizów, zagadek nt: „Co sprzyja zdrowemu odżywianiu, a co szkodzi?”,
- spotkanie z panią intendentką nt. „Zdrowego żywienia przedszkolaków”,
- wspólne układanie wraz z grupą dziecięcego jadłospisu na cały dzień ( w oparciu o piramidę żywienia) z uwzględnieniem warzyw, przetworów zbożowych i mlecznych jako pełnowartościowej żywności bogatej w błonnik i witaminy,
- wycieczka do piekarni, obserwowanie „Jak powstaje chleb?”, zapoznanie dzieci z różnymi ...